در هفته‌های اخیر تحرکات احزاب بیش از گذشته رنگ و بوی انتخاباتی گرفته و با آغاز نیمه دوم سال فعالیت‌ها معطوف به معرفی کاندیداها خواهد شد.

راه چمنی دبیرکل حزب وحدت و همکاری ملی در گفت و گو با خبرآنلاین در خصوص نقش و وظایف احزاب در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، گفت: احزاب در بسیاری از کشورها نقش و جایگاه مشخص و تعریف شده‌ای در انتخابات دارند. در کشور ما هرچند رییس جمهور و نمایندگان مجلس مستقیما با رای مردم انتخاب می شوند ولی هنوز احزاب نتوانسته اند نقش تاثیرگذار و مشخصی در این روند داشته باشند.
وی با بیان اینکه شرایط فعلی در کشور حضور پررنگ‌تر احزاب را می طلبد، خاطرنشان ساخت: تقویت و بهبود جایگاه احزاب به معنای افزایش مشارکت مردم در انتخابات است از این رو احزاب باید نسبت به انتخابات احساس مسئولیت داشته باشند و با شناسایی کاندیداهای مناسب از درون یا بیرون حزب به مردم در انتخاب شان کمک و آگاهی رسانی کنند.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: تا انتخابات ریاست جمهوری زمان کمی باقیمانده است و احزاب باید سریعتر برنامه ریزی های خود برای این انتخابات را سروسامان ببخشند ، معیارها را مشخص کنند و در نهایت افرادی را به عنوان کاندیدا معرفی کنند.
راه چمنی در ادامه با اشاره به برخی اظهارات مطرح شده از سوی اصولگرایان مبنی بر معرفی برنامه و تیم از سوی کاندیداها گفت: در کشورهایی که احزاب نقش تاثیرگذاری دارند و افراد از دورن حزب بلند می شوند معرفی برنامه و تیم چندان اولویت ندارد چرا که مردم می دانند وقتی به فردی از یک حزب رای می دهند به معنای قبول چه برنامه یا تیمی است اما در کشور ما که مردم چندان با احزاب آشنا نیستند و فعالیت احزاب نیز گسترده نیست این روش می تواند راهکار خوبی باشد.

 

حسین کنعانی مقدم دبیر کل حزب سبز نیز در گفتگو با خبرآنلاین درخصوص اهمیت و نقش احزاب در این دوره از انتخابات با بیان اینکه با رویکرد شعاری دیگر نمی توان مردم را ترغیب به حضور در پای صندوق‌های رای کرد، گفت: انتخابات پیش رو از اهمیت بالایی برخوردار است و استراتژی خاص خود را می طلبد؛ تبلیغات ریاست جمهوری این دوره باید از حالت شعاری و هیجانی خارج شده و به سمت برنامه محوری حرکت کند.
وی با تاکید براینکه یک شخصیت جنجالی و موج ساز دیگر به درد ریاست جمهوری نمی خورد، تصریح کرد: کاندیداهای این دوره اگر برنامه‌ای مدون و مشخص برای عبور کشور از بحران‌ها و مشکلات طی 4 سال آینده نداشته باشند قطعا شانسی برای پیروزی نخواهند داشت.
دبیرکل حزب سبز معرفی تیم را مولفه دیگری برای کاندیداها دانست و ادامه داد: کاندیداها باید تیم خود را قبل از انتخاب شدن در معرض نظرسنجی قرار دهند، احزاب هم به عنوان تشکل های سیاسی نقش آفرین در انتخابات باید با برگزاری جلسات تضارب آرا و مباحثه برنامه ها و تیم کاندیداها را مورد نقد و بررسی قرار دهند.
وی خواستار پرهیز احزاب از هرگونه جوسازی و هیاهوهای سیاسی شد و گفت: اصول رقابتی را باید در مباحثه‌ها و مناظره ها به درستی رعایت کرد نباید اجازه داد مباحث انتخاباتی کا را به منازعه و درگیری بکشاند.
کنعانی مقدم اظهار داشت: بعد از انتخابات سال 88 مردم به حدی از شعور و بلوغ سیاسی رسیده‌اند که به راحتی سره را از ناسره تشخیص دهند و فردی را انتخاب کنند که بتواند مدیریت نظام را به خوبی در دست گیرد.
/27220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 241381

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =