جنبش «الحوثی»، قیام اعتراض آمیز شیعیان زیدی استان صعده (از استان‌های مشهور یمن و مرکز علمی- تاریخی زیدیه) است که به نام رهبران این جنبش شناخته می‌شود. (عکس: عبدالملک الحوثی، رهبر فعلی جنبش)

این جنبش، توسط «حسین الحوثی» آغاز شد و اکنون توسط «عبدالملک الحوثی» (برادر او) رهبری می‌شود. آن دو از فرزندان «بدرالدین الحوثی» اند که عالم نامور زیدی در یمن است. بدر الدین الحوثی، در سال 1345 ه.ق در شهر «ضحیان» به دنیا آمد و در صعده پرورش یافت. او از خاندان علمی و مولفان پرکار معاصر زیدی است که هم اکنون با سن بیش از 90 سال در حال حیات است و از قیام فرزندان خود حمایت کرده و رهبری دومین جنگ علیه دولت یمن (پس از کشته شدن فرزندش حسین) را بر عهده داشت. او دارای آثار متعددی چونان: اسانید الزیدیه، الایجاز فی الرد علی فتاوی الحجاز، تفسیر القرآن الکریم، التحذیر من الفرقه و... . او در سال‌های جنگ داخلی یمن، مدتی به ایران پناه آورد و چندی در شهر قم زیست.

در میان فرزندان او، 3 نام مشهورترند: حسین (رهبر مقتول جنبش)، عبدالملک (رهبر فعلی جنبش)، و یحیی (که نماینده پیشین پارلمان یمن بود و اکنون درآلمان به سر می‌برد و از جنبش حمایت می‌کند).

«حسین الحوثی» در 1956 م. (6 سال قبل از سقوط سلسله هزار ساله امامان زیدی در یمن) در استان صعده به دنیا آمد. تحصیلات خود را نزد پدر دانشمندش و علمای زیدی فرا گرفت. همچنین در مدارس سنی‌های سلفی تحصیل کرد و در دانشکده شریعت صنعا مدرک لیسانس خود را در رشته فقه وحقوق گرفت. در فعالیت‌های اجتماعی، سیاسی و فکری از دوره جوانی حضور فعال داشت. در تشکیلات شباب المومن و «حزب الحق» نقش موثری داشت. در 1993 م. در انتخابات پارلمان یمن، به نمایندگی مجلس انتخاب شد و تا سال 1997 م. نماینده پارلمان یمن بود. پس از آن با تاسیس مراکز علمی و ادامه فعالیت‌های اجتماعی، نقش چشمگیری در تربیت و پرورش نیروهای زیدی و غیر زیدی داشت. هم‌چنین در مقاومت علیه گسترش نفوذ وهابیت و حرکت‌های رو به گسترش القاعده در یمن نقش موثری ایفا کرد.

 

فراز و نشیب‌هایی که جنبش «الحوثی» گذراند

در سال 1986 م. تشکیلاتی با عنوان «اتحاد شباب» (جوانان) برای آموزش‌های جوانان شیعه زیدی تشکیل شد که تحت نظارت عالمان دینی بنام زیدی از جمله بدرالدین الحوثی بود. با اتحاد دو یمن (شمالی و جنوبی) در 1990 م. این تشکیلات در حزب «الحق» که یک تشکیلات سیاسی زیدی بود، جذب شد.

تشکیلات حزب الحق، از سال 2002، وجهه ضد آمریکایی غلیظ یافت و شعارهای ا...اکبر، مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسرائیل، لعنت بر یهود و اسلام پیروز است را در مساجد و مراسم و پس از هر نماز جماعت مطرح و علنی ساخت.

جریان فوق، تا سال 2004، روند سیاسی علنی داشت و در انتخابات پارلمانی و فعالیت‌های سیاسی علنی حضور می‌یافت. به عنوان نمونه «حسین الحوثی» (اولین رهبر جنبش الحوثی) نماینده پارلمانی یمن در دوره انتخاباتی 1993 بود.

از سال 2004 م. دولت یمن با این جریان در منازعات جدی قرار گرفت و تا کنون 6 مرحله جنگ بین آن دو، در جریان بوده است:

جنگ اول: در 2004 م.، اتفاق افتاد. در این جنگ، «حسین الحوثی» (اولین رهبر جنبش و نماینده پارلمان) کشته شد.

جنگ دوم: در 2005 م. به رهبری «بدرالدین الحوثی» (پدر حسین الحوثی و از عالمان بنام زیدی یمن) با نیروی دولتی یمن رخ داد.

جنگ سوم: به رهبری «عبدالملک الحوثی» (برادر حسین و رهبر فعلی جنبش الحوثی) با دولتی‌های یمن انجام شد.

در تداوم این نبردها، در سال گذشته میلادی، تحت نظارت امیر قطر، توافقنامه‌ای میان دو طرف برگزار شد که جز بند تبادل اسرا، باقی بندهای موافقت نامه اجرا نشد و در نتیجه نبردها ادامه یافتتند و اکنون جنگ ششم را شاهد هستیم.

به گفته «سلطان سامعی» نماینده پارلمان یمن، این جنگ تا کنون 12 هزار کشته، 25 هزار زخمی وموجب آوارگی تعدادی فراوان و خرابی‌های بسیار شده است.

 

دولت یمن، شیعیان زیدی را متهم می‌کند

دولت یمن، در جنگ با یمنی‌ها زیدی، تبلیغات گسترده‌ای داشته و نکات زیر را به عنوان اتهامات علیه جنبش الحوثی مطرح می‌کند:

1-     این جنبش، می‌خواهد دوره امامت زیدیان در یمن را تجدید و احیاکند.

2-     جنبش الحوثی، دست نشانده ایران است واهداف سیاسی ایران را در یمن دنبال می‌کند.

3-     این جنبش، تجزیه طلب است و به دنبال جداسازی مناطق صعده و ... از یمن است.

4-     این جنبش از حزب‌‌ا... لبنان و... کمک‌های نظامی و آموزشی می‌گیرد و به فعالیت‌های تروریستی می‌پردازد.

5-     این جنبش، مورد حمایت لیبی قرار دارد و این ادعا در حدی است که دولت یمن، سفیر لیبی را از یمن اخراج کرد.

موارد فوق، اتهاماتی است که دولت یمن مکرراً مطرح می‌کند و آن را دستاویز تهاجمات و سخت‌گیری‌ها علیه شیعیان جنبش قرار می‌دهد.

 

شیعیان زیدی، دولت یمن را مقصر می‌داند

جنبش الحوثی، ادعاها و اتهامات متعددی را متوجه دولت یمن می‌کند و هم‌چنین در برابر اتهامات دولت یمن علیه این جنبش، به پاسخگویی‌های مکرر و مداوم پرداخته است:

1-     جنبش الحوثی، اتهامات تجزیه طلبی، پیگیری بازگشت دوره امامت زیدی، دست‌نشاندگی و یا پیگیری منافع سیاسی ایران در یمن را قاطعانه رد می‌کند و آن را بهانه‌هایی برای سرکوبی این جنبش می‌داند.

2-     جنبش الحوثی، مهم‌ترین مساله دولت یمن را، شعارهای ضد آمریکایی، صهیونیستی این جنبش می‌داند. شعارهایی که در مساجد و مراسم ایشان، به شعارهایی سیاسی- عبادی تبدیل شده است.

3-     هواداران جنبش، ایجاد منطقه‌ای بدور از تمایلات شیعی در صعده (در جوار منطقه شیعی‌نشین نجران عربستان) را از اهداف دخالت‌های عربستان و حمایت‌های آن از دولت یمن در سرکوب شیعیان استان صعده می‌دانند.به نظر آنان، عربستان فراتر از کمک‌های مادی، به حضور مستقیم نظامی علیه جنبش دست یازیده است.

4-     اهداف ضد شیعی، به نظر جنبش، از عوامل جدی سرکوب شیعیان استان صعده است. به نظر جنبش، پس از سقوط صدام و تشکیل دولت‌های شیعی جعفری و مالکی، مثلث وهابیان سعودی، بعثیان صدامی و دولتیان یمنی به رهبری عبدا... صالح می‌کوشند انتقام شکست را در عراق باز پس می گیرند.

5-     سخت‌گیری‌های جدی دولت یمن نسبت به شیعیان، از نکات دیگری است که «جنبش الحوثی» مطرح کرده و آن را زمینه جنبش خود قرار داده است.

6-     سرکوب‌ها و حملات نظامی سنگین نظامیان یمنی علیه شیعیان زیدی، از نکات دیگری است که مورد اعتراض شدید هواداران جنبش قرا گرفته است. در این زمینه، اخبار و تصاویر بسیاری است که در سایت‌های خبری می‌توان آن را جست‌و‌جو کرد.

 

ادامه دارد


برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 24245

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • mona IR ۰۵:۳۲ - ۱۳۸۹/۰۲/۱۸
    2 0
    درود بر مبارزان شيعه يمني