نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر تصمیم هیات رییسه مبنی بر اینکه بیانیه‌ها قبل از قرائت در صحن باید به تایید آنها برسد صحه گذاشتند.

به گزارش خبرآنلاین، به دنبال تصمیم هیات رییسه مجلس مبنی بر اینکه بیانیه‌ها و نامه‌های امضا شده توسط نمایندگان قبل از آنکه در صحن قرائت شود باید به تایید هیات رییسه برسد، امروز دوفوریت استفساریه‌ای در مخالفت با این تصمیم از سوی تعدادی از نمایندگان ارائه شد. در میان امضا کنندگان این طرح اسامی چهره‌های شاخص جبهه پایداری نیز به چشم می‌خورد. بنا به گفته موافقان این طرح، آزادی و حق نمایندگان در صدور بیانیه ها با این مصوبه هسات رئیسه ضایع می شود. در مقابل اما مخالفان با اشاره به مباحث پیش آمده در نامه حمایت از مرتضوی این تصمیم هیات رییسه مجلس را در راستای حفظ جایگاه و شان مجلس می دانستند.
مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود در مخالفت با دوفوریت این استفساریه با بیان اینکه این استفساریه هیچ جایگاهی ندارد و ماده 115 آیین نامه داخلی مجلس روشن و صریح است، گفت: نماینده باید در امضای خود دقت کند، گاها بیانیه هایی صادر و در صحن قرائت می‌شود که در شان قوه مقننه نیست.
وی تصریح کرد: اگر تصور برخی این است که ممکن است در تشخیص نظر هیات رییسه بر بیانیه ها تخلفی رخ دهد، آیین نامه راه برای برخورد با تخلفات هیات رییسه باز گذاشته است. بنابراین اینکه به این بهانه بگوییم نظارت و تشخیص هیات رییسه بر بیانیه‌ها غیرقانونی است حرف درستی نیست.
سیدحسین نقوی حسینی دیگر مخالف این استفساریه نیز با تاکید بر اینکه نباید احساسی با این تصمیم هیات رییسه برخورد کرد، خاطرنشان ساخت: قرار نیست اینجا تسویه حساب گروهی و جناحی شود، این اقدام در راستای حفظ شان و جایگاه مجلس است که اتفاقا از مهمترین وظایف هیات رییسه نیز می باشد.
وی به انتشار بیانیه حمایت 164نماینده از مرتضوی و تکذیب‌های بعد از آن اشاره کرد و گفت: در هفته گذشته در همین مجلس برای حمایت از مرتضوی امضا گرفته شد. آقایان بیانیه آورده بودند و برخی از نمایندگان نیز امضا کرده بودند. بعد هم در رسانه‌ها به آن شکل منعکس شد. این مسائل شان مجلس را زیر سوال می برد.
نماینده ورامین ادامه داد: بیانیه را جلو نماینده می گذارند او هم یا سرش شلوغ است یا درگیر است، متن را نمی خواند و امضا می کند. بعد هم در رسانه ها اسامی منتشر می شود و تازه تکذیبیه ها آغاز می شود. این رفتارها جایگاه مجلس را خدشه دار می کند. اگر حفظ جایگاه و شان مجلس برعهده هیات رییسه است، باید این اختیارات را هم به آنها داد.
ایرج ندیمی، و علیرضا زاکانی در کنار حمید رسایی طراح این طرح، از موافقان تصویب دو فوریت این استفساریه بودند. ایرج ندیمی نماینده لاهیجان با بیان اینکه نماینده باید در اتخاذ تصمیم و راهبردها آزاد باشد، گفت: نماینده هرآنچه را که مصلحت می داند باید در قالب سوال، تذکر، سوال، استیضاح و...بیان کند و جلو هر حرکتی که منجر به سکوت نماینده یا خودسانسوری او شود باید گرفته شود.
وی تصریح کرد: اینکه کسانی خود را برتر از جمع نمایندگان یا نصف آنان بدانند، منطبق با قانون نیست، این سخن درستی نیست که کسانی بیش از اجماع نمایندگان می دانند، ما باید بلندگوی مردم باشیم و اگر اقتضا کرد، بیانیه بدهیم و امضا کنیم هرچند باید در این امضا کردن ها دقت داشت.
ندیمی افزود: آیین نامه برای آن نیست که نمایندگان حقوقشان را به جمعی واسپاری کنند، آیین نامه باید پاسدار حقوق نمایندگان مردم باشند.
علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران نیز در موافقت با این دو فوریت گفت: این استفساریه در جهت حمایت از حقوق نمایندگان است، تشخیص و ممیزی هیات رییسه بر بیانیه ها و نامه هایی که تایید نمایندگان را دارد توهین به نماینده است. من از هیات رییسه می خواهم خودش در این تصمیم تجدید نظر کند.
بعد از اظهارات موافقان و مخالفان دوفوریت این استفساریه، رای گیری از مجلس انجام شد که نمایندگان با دوفوریت و در ادامه با یک فوریت آن نیز مخالفت کردند.
/29220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 245390

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۲
    12 0
    این اولین اقدام و آخرین اقدام این دوستان در تشویش و انحراف افکار عمومی نخواهد بود.