آیین اختتامیه چهارمین دوسالانه نقاشی دامون فر با حضور حدود 300 هنرمند و هنردوست شامگاه جمعه 28 مهر در سینما گالری پردیس ملت برگزار شد.

به گزارش خبرآنلاین، آیین اختتامیه چهارمین دوسالانه نقاشی دامون‌فر با سخنرانی سیف الله پویا راد آغاز شد.
 
او گفت: «خوشحالم در این تنگنای سخت اقتصادی که لبخندها را هم کمرنگ کرده، توانستیم چهارمین دوسالانه را هم برگزار کنیم، این شرایط اقتصادی می تواند تأثیرات بدی بر خرید و فروش آثار هنری بگذارد و روند خلق آثار خلاقه هنری را به مخاطره اندازد.»

سخنران دوم این مراسم منصور مؤمنی مدیر بازاریابی و توسعه مشتریان بانک سامان بود که حمایت‌کننده این بینال بود. او راز ماندگاری بنگاه‌های اقتصادی را مشارکت در رویکردهای این‌چنینی خواند و ابراز امیدواری کرد با گشایش شرایط اقتصادی، زمینه تعمیق این مناسبت‌ها فراهم شود.


سپس پیام تصویری کنت فابرکاستل (آقای مداد) پخش شد که او در آن هنر ایران را باشکوه و بزرگ خواند و ابراز خرسندی کرد دامون‌فر نماینده سی و چندساله فابرکاستل آلمان در ایران توانسته چهارمین بینال نقاشی را هم برگزار کند و آن را الگویی مناسب برای سایر نمایندگی‌های فابرکاستل در سراسر دنیا خواند.

مهندس سیدمحمد بهشتی، دیگر سخنران آیین اختتامیه دامون‌فر چهارم بود. او چهار سالگی این رویداد بخش خصوصی را فوق‌العاده دانست و تأکید کرد: «این‌که در زمینه هنرهای تجسمی یک بخش خصوصی چنین رویداد حرفه‌ای را خلق می‌کند، گویای این نکته است که این هنر توانسته با اعتماد به نفس روی پای خود بایستد.»

بهشتی گفت: «اکنون پیش روی هنرهای تجسمی ایران افقی روشن ترسیم شده که مرهون تلاش‌های مهندس مرتضی کاظمی در دوره معاونت هنری‌شان در ارشاد و زحمات بی‌شائبه دکتر علیرضا سمیع آذر است. جامعه هنری ایران باید قدرشناس این قدم‌ها و البته رویدادهای معتبری مثل دامون‌فر باشند، زیرا در روزگاری نه چندان دور هنرهای تجسمی مظلوم، متروک و در انزوا بود، اما امروز درهای جهانی به روی این هنر باز شده است.»


وی با بدیهی دانستن تمنای دیده شدن در عرصه جهانی در نهاد هر هنرمند گفت: «هنر ما فقط زمانی جهانی خواهد شد که ایرانی باشد.»

وی افزود: «فرهنگ یعنی ما چه کسی هستیم، ممکن است در زمان اکنون، حال فرهنگی ما خراب باشد، اما ربطی به هویت ذاتی ما ندارد، هنر میوه درخت فرهنگ است لذا باید ریشه‌هایش از همین خاک باشد و طعم همین فرهنگ را بدهد.»

وی تأکید کرد «فردوسی هم در روزگاری شاهنامه را خلق کرد که حال مردمان روزگارش خراب بود، اما شاهنامه او حال مردم را خوب کرد، بنابراین هنرمندان‌مان باید داروی دردهای جامعه باشند و با خلق آثاری که مزیت فرهنگی ایران را متجلی می‌کند، مسئولیت خود را به انجام رسانند و به تمنای ملی جهانی شدن فرهنگ ایرانی پاسخ در شأن دهند.»

بهشتی، فرهنگ ایرانی را زاینده و پویا خواند و اطمینان خاطر داد هنرمندان ایران در هیچ دوره‌ای، جریان هنری گذشته خود را تکرار نکرده‌اند، لذا این نگرانی که اگر براساس آموزه های فرهنگی ایران کار کنیم، دچار تکرار تاریخی می‌شویم بی‌جاست.»


فرح اصولی رئیس شورای داوری چهارمین دامون‌فر سخنران بعدی این مراسم بود. او نیز از این‌که در این شرایط دشوار هم این بینال برپا شد ابراز خشنودی بسیار کرد و استمرار این رویداد را سرمایه‌ای برای هنرهای تجسمی ایران دانست.

او بار دیگر بر واگذاری رویدادهای هنری به بخش خصوصی تأکید کرد و در پایان از اهمیت تجلیل از لیلی گلستان گفت. اصولی گالری گلستان را مأمن نقاشان مستقل در سال‌هایی که هر جا خاموشی و رکود بود معرفی کرد و تلاش‌های گلستان را تحسین‌برانگیز قلمداد کرد.

بخش بعدی آیین اختتامیه چهارمین دوسالانه نقاشی دامون‌فر، تجلیل از ربع قرن گالری‌داری لیلی گلستان بود. در این بخش مرتضی کاظمی معاون اسبق هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در معرفی و ستایش گلستان سخن گفت. او با گریزی به تاریخ گالری‌داری در ایران، گالری گلستان را یکی از درخشان‌ترین گالری‌های ایران خواند.

کاظمی، لیلی گلستان را بانویی فرهیخته و جامع الاطراف معرفی کرد که توانست در گالری کوچک‌اش قدم‌هایی بزرگ برای هنر ایران بردارد که کشف استعدادهای درخشان، آشنا کردن مردم عادی با این هنر، رونق بخشی به بنیان‌های اقتصاد هنر ... از آن جمله است.

او با اشاره به خانواده گلستان، آن‌ها را نامی بزرگ در هنر ایران خواند و با این جمله که لیلی گلستان، عارف هنرمند روزگار ماست به سخنانش پایان داد.

در ادامه فیلم مستند کوتاهی درباره لیلی گلستان که به سفارش دامون فر توسط علیرضا عامری ساخته شد پخش شد و سپس با حضور بهشتی، سیف الله پویا راد و منصور مؤمنی از لیلی گلستان تقدیر و هدایایی به او تقدیم شد.

گلستان که در تمام این شب با تشویق‌های بی‌پایان مردم رو به رو بود،به روی سن آمد در حالی که بغض اجازه نمی‌داد به راحتی سخن گوید، در سخنان کوتاهی گفت: «روزگاری که من گالری گلستان را دایر کردم، هیچ یک از این جوانان به دنیا نیامده بودند و گرامی داشت 25 سالگی گالری گلستان در جمع نقاشان زیر 25 سال برایم عزیز است.»


وی افزود: «من کوشش بسیار کردم و از همه جوانان نازنین می‌خواهم با کار و کار و کار، برای ساختن ایرانی خوب تلاش کنند.»

در ادامه این مراسم از یاسمین سینایی، مسئول برپایی کارگاه‌های تخصصی نقاشی کودکان و نوجوانان تقدیر شد که جایزه‌اش را گیزلا وارگا سینایی، مادرش، دریافت کرد و سپس نقاش برتر زیر 25 سال از نگاه مردم معرفی شد: سولماز نباتی این جایزه را از دستان ناصر پلنگی دریافت کرد.

بهرنگ صمدزادگان، بیانیه هیئت داوران را خواند تا پنج برنده چهارمین دوسالانه نقاشی دامون فر معرفی شدند. این بیانیه که امضای فرشید مثقالی، بابک اطمینانی، رعنا فرنود، بهرنگ صمدزادگان و فرح اصولی را پای خود داشت از حضور بخش خصوصی در عرصه هنرهای تجسمی حمایت کرد و ضمن برشمردن مؤلفه‌های داوری خود از پتانسیل بالای هنری نقاشان جوان ابراز خشنودی کرد.

پیش از اعلام اسامی برندگان، وحید چمانی از برگزیدگان دوره دوم و نفیسه عمران نفر اول دوره سوم دامون‌فر با اهدای تازه‌ترین آثارشان به سیف الله پویا راد از تلاش های او برای نقاشان جوان سپاسگزاری کردند که با تشویق گسترده حضار همراه بود.

در پایان برگزیدگان دوره چهارم بدین ترتیب اعلام شدند: نفر اول زهرا طباطبایی که جایزه اش یک سفر مطالعاتی به آکادمی هنر فابرکاستل آلمان را از دستان خانواده پویا راد دریافت کرد. نفر دوم هانیه صدری که جایزه‌اش را از دستان پرویز کلانتری گرفت، نفر سوم نسیم تقی پور که جایزه‌اش را از پویا راد و مؤمنی دریافت کرد، تقدیر شده اول، فاطمه ایجی که جایزه‌اش را ابوالقاسم خوشرو معاون اسبق معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تقدیر شده دوم مریم صباغ‌پور که جایزه اش را رعنا فرنود اهدا کرد.

در پایان آیین اختتامیه نقاشان جوان برگزیده، پیشکسوتان و اساتید حاضر عکس یادگاری گرفتند. این مراسم با شوخی های متعدد شهرام شکیبا مجری، پخش چند ویدئو کلیپ و حضور پرشمار مدیران گالری‌ها و چهره‌های هنری همراه بود. چهارمین دوسالانه دامون فر 14 تا 28 مهر در گالری پردیس ملت برپا بود.

58244
کد خبر 252218

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین