ایسنا نوشت:

در حالی که امروز (دوشنبه) سومین و آخرین مناظره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا میان باراک اوباما و میت رامنی برگزار می‌شود یکی از عوامل سابق سازمان سیا از کاندیداهای ریاست جمهوری خواست در مناظره خود بر روی مساله پاکستان تمرکز کنند.

به گزارش  خبرگزاری آسوشیتدپرس، بروس رایدل، یکی از مقامات سابق سازمان سیا و یکی از مدیران ارشد موسسه بروکینگز اظهار داشت: مهمترین مساله سیاست خارجی برای رئیس جمهوری آتی آمریکا مساله پاکستان است زیرا این کشور خطرناک ‌ترین کشور جهان است.

موسسه بروکینگز در زمینه سیاست خارجی به چهار رئیس جمهوری پیشین آمریکا مشاوره داده است. این مشاوره‌ها حول محور برخی مسائل در جنوب آسیا و خاورمیانه بوده است.

رایدل طی یک مقاله نوشت: هم اکنون در پاکستان یک مبارزه برای تصرف روح این کشور جریان دارد و ما نیاز داریم که در مناظره اوباما و رامنی اظهاراتی در خصوص پاکستان نیز بشنویم.

رایدل با اشاره به تیراندازی به ملاله یوسف زی، دختر 14 ساله پاکستانی نوشت: داستان او خلاصه داستان کشورش است. پاکستان یک میدان نبرد میان افراط گرایان که اغلب مرتبط با القاعده هستند و کسانی است که خواهان یک پاکستان مدرن و پیشرفته می‌باشند. پاکستان ششمین کشور پر جمعیت جهان است که به زودی بزرگترین کشور پر جمعیت مسلمان نیز خواهد شد. از طرف دیگر پاکستان دارای بیشترین سرعت رشد زرادخانه‌های هسته‌ای بر روی کره زمین است و علاوه بر آن محل امن رهبران القاعده است.

برایدل می‌نویسد: پاکستان مرکز "جهاد" در جهان است، از 11 سپتامبر 2001 تا حمله تروریستی سال 2008 به بمبئی. القاعده و متحدانش مانند لشکر طیبه نقشه‌های خود را در کراچی، لاهور وابیت آباد می‌کشیدند. پس از آخرین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2008، پاکستان تبدیل به یک سکو برای انجام حملات تروریستی علیه مترو شهر نیویورک و میدان تایمز این شهر شد.

در ادامه مقاله رایدل آمده است: سه تن از پنج تروریست معروف جهان که در لیست تحت تعقیب آمریکا هستند هم اکنون در پاکستان زندگی می‌کنند. روابط آمریکا با پاکستان در حال حاضر پیچیده شده است و اخیرا پستی و بلندی‌های شدیدی در روابط اسلام آباد واشنگتن وجود داشته است.

رایدل می‌نویسد: پاکستان و آمریکا در افغانستان رقیب یکدیگر هستند. آمریکا، سازمان ملل، ناتو و سربازان بیش از 40 کشور جهان از دولت قانونی و منتخب حامد کرزای در کابل حمایت می‌کنند اما پاکستان که به صورت کلامی از دولت کرزای حمایت خود را اعلام کرده در باطن به دشمنان این دولت مانند طالبان افغانستان کمک می‌کند. سرویس اطلاعات پاکستان به رهبران طالبان در شهرهای کویته، کراچی و وزیرستان پناه داده است.

در ادامه مقاله او می‌خوانیم: آمریکا با هواپیماهای بدون سرنشین خود به مواضع القاعده در داخل خاک پاکستان حمله می‌کند و این در حالی است که پارلمان پاکستان و وزارت خارجه این کشور خواستار توقف این حملات شده‌اند.

مقام سابق سازمان سیا در مقاله خود نوشته است: هر روز هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی بر اهداف بالقوه خود در داخل پاکستان نظارت می‌کنند و واشنگتن به دنبال گسترش جوخه هواپیماهای بدون سرنشین خود است. بنابراین ما در آینده همچنان بر فراز پاکستان باقی خواهیم ماند و عملیات‌های جدید در سایر نقاط خطرناک این کشور انجام خواهیم داد. از سال 2004 تا 30 سپتامبر 2012 هواپیماهای بدون سرنشین 346 حمله منجر به مرگ در پاکستان انجام دادند که 300 حمله تحت نظارت اوباما انجام شده است. این حملات باعث کشته شدن تعداد چشمگیری از رهبران القاعده شد اما از طرف دیگر باعث برانگیخته شدن احساسات ضد آمریکایی در پاکستان شد و گروه لشکر طیبه و برخی سیاستمداران پاکستانی مانند عمران خان از این حملات برای تحریک احساسات مردم پاکستان و راه اندازی تظاهرات استفاده کردند.

رایدل می‌نویسد: اوباما و رامنی باید در مناظره خود درباره چگونگی ادامه فشار بر تروریست‌ها در پاکستان پس از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان در پایان سال 2014صحبت کنند. آنها همچنین باید درباره چگونگی ادامه عملیات‌های ضد تروریسم از پایگاه های آمریکا در افغانستان اظهار نظر کنند.

قرار است مناظره اوباما و رامنی امروز (دوشنبه) در فلوریدا برگزار شود که محوریت اصلی آن سیاست خارجی آمریکاست.

گفته می‌شود که دو کاندیدا اعلام آمادگی کرده‌اند که پس از انتخابات برای گرفتن انتقام کشته شدن سفیر آمریکا در بنغازی لیبی دست به عملیات نظامی بزنند.

رایدل در انتهای مقاله خود می‌نویسد: رئیس جمهوری آتی آمریکا با گزینه‌های بسیار دشواری رو به روست.

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 253004

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =