مهدی فیروزان مدیرعامل موسسه شهر کتاب اعتقاد دارد ممیزی قبل از چاپ روزنه ای برای استبداد است، در حالی که اگر این ممیزی بعد از چاپ انجام شود، اندیشه بایگانی نمی‌شود.

مهدی فیروزان به نظر بسیاری از اصحاب فرهنگ یکی از موفق‌ترین مدیران فرهنگی سه دهه اخیر است و شاهد این مدعا هم مدیریت موفق 13 ساله‌اش در مؤسسه سروش و مدیریت فعلی‌اش در مؤسسه شهر کتاب است. به شهر کتاب رفتیم و با او در مورد عوامل مؤثر در مدیریت موفق فرهنگی و مباحث مهم فرهنگی روز به گفت‌وگو نشستیم

او در مورد ممیزی کتاب می گوید:من یک طرح را در دوره اصلاحات دادم و در دوره اخیر هم آن را مطرح کردم که قوانینی که در وزارتخانه‌های ما وجود دارد، یا مربوط به بعد از انقلاب است یا قبل از انقلاب‌، بسیاری از این قوانین هم از قبل انقلاب مانده و در حوزه‌های مختلف وجود دارد.

اگر قانون ممیزی کتاب در ارشاد در سال 64 تصویب شده به هیچ وجه صلاحیت و اعتبار اجرا برای سال 88 را ندارد. چون فضا عوض شده موضوع هم عوض شده. چرا در فقه می‌آییم و می‌گوییم، مکان و زمان و شرایط و موضوع که تغییر پیدا کند، حکم عوض می‌شود، چگونه با این تحول فرهنگی که روی‌داده اینترنت و ماهواره آمده، اما قوانین ممیزی ما عوض نشده؟

به نظر من حوزه فرهنگ عکس شیمی و فیزیک است. اگر علت را حذف کنیم معلول حذف نمی‌شود، معلول خودش تبدیل به علت‌های متعددی می‌شود که معلول‌ها و نتایج متعددی خواهد داشت. ما در حوزه فرهنگ نمی‌توانیم بگوییم که ما هشت سال پیش این قانون را اجرا کردیم و جواب داد، من اعتقاد دارم تمدن‌ها زمانی سقوط کردند که برای مشکلات امروز‌شان راه حل‌های موفق دیروز را تکرار کردند. حتی اگر مشکل امروز مانند مشکل دیروز باشد.

متن کامل این گفتگو را با عنوان ممیزی قبل از چاپ، روزنه استبداد است بخوانید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 25931

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =