بابک عدیلی

 این روزها تهران از نگاه بسیاری از شهروندانش شهر موش‌ها و گربه‌های فراوان است که در جوی‌ها و خیابانهای شهر پراکنده هستند، در حالی که شهرداری تهران در خصوص کنترل جمعیت این جوندگان موذی تمام سعی خود رابه کار گرفته است. اما جای آن دارد که در این رابطه اظهار شود که به هیچ عنوان نمی‌توان ادعا کرد که هم‌اکنون شهر تهران از چه اندازه تعداد موش و گربه بر خوردار است و اینکه سرانه هر نفر شهروند تهرانی چند موش است که دادن این آمار اصلاً درست به نظر نمی‌رسد. در این رابطه هیچ‌گونه آمار مستند و مستدلی عنوان نشده است و هیچ گونه آماری در رابطه با جمعیت جانوران موذی نداریم در حال حاضر در کمیته علمی مبارزه با جوندگان در این خصوص اطلاعات و آماری جمع‌آوری شده است اما هنوزدرآن حدی نیست که بتوان برای این موضوع آماری را عنوان کرد.اصولاً دادن آمار در این رابطه پایه و مبنای علمی نخواهد داشت. تهران شهری است که به دلیل بی‌مبالاتی‌های برخی از شهروندانش وعدم رعایت بهداشت عمومی در شهربا انبوهی از جمعیت جانوران موذی دست وپنجه نرم می‌کند.

 این در زیر کانال‌ها و جوی‌های شهر می‌توان به راحتی با تعداد بی‌شمار جانوران جونده که می‌توانند موش هم نباشند مواجهه شد. در حال حاضر تهران را جانوران دیگری شبیه موش هم پر کرده است. جانوری به نام رت که نروژی است و نحوه زیست ان با موش متفاوت‌تر است.در جایی دیگر عنوان می‌شود که یک جفت موش می‌تواند تا چند هزار موش تولید کند اما ما در شهر تهران از امکاناتی بهره می‌بریم که تا حد زیادی این آمار را کاهش می‌دهد.شهرداری تهران پیش از این در طرح ضربتی مبارزه با موش‌ها، 20 محل تجمع موش‌ها را در تهران به دو روش شیمیایی و فیزیکی طعمه‌گذاری کرده و با مسدودکردن محیط زیست موش‌ها از افزایش بی‌رویه آنها جلوگیری کرده است.

همچنین در طرح ضربتی مبارزه با موش در شهر تهران، به شهروندان آموزش‌های لازم در خصوص مبارزه با موش‌ و جانوران موذی داده شد. ضمن آنکه در اجرای این طرح استفاده از گربه‌ها برای کنترل جمعیت موش‌ها از مهمترین عواملی بود که در این طرح شهرداری را یاری‌گر بود. گربه‌ها در جایگاه خود می‌توانند تا حد زیادی موش‌ها و روند تولید مثل آنها را کنترل کنند گرچه گربه‌ها را نیز از حیوانات مزاحم در محیط زندگی انسانها می‌توان قلمداد کرد اما این حیوانات به از بین بردن موش‌ها که جانورانی کثیف‌تر هستند کمک می‌کند. گربه‌ها شکار موش‌هارا انجام می‌دهند و در این رابطه دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه تهران هم طرح‌های‌اید‌ه آلی را ارائه داده‌اند. ضمن آنکه اغلب نمی‌توان موش‌ها را در سطح زمین مشاهده کرد و این جانوران موذی و جونده در زیر زمین زندگی می‌کنند.

عدم وجود فاضلاب‌های زیر زمینی، رعایت نکردن بهداشت عمومی، ریختن زباله در کنار انهار و غیره از عوامل اصلی افزایش موش در سطح شهر تهران است.
با توجه به زاد و ولد زیاد موش‌ها اگر شهروندان محیط مناسب برای رشد آنها فراهم نکنند با توجه به عمر کوتاه موش‌ها می‌توان جلوی ازدیاد آنها را در سطح شهر تهران گرفت.

به هر حال شهرداری تهران در حالی می‌تواند در کنترل جمعیت موشها موفق باشد که مرکز دانشگاهی در این رابطه تحقیقات جامعی انجام دهند و هم آنکه شهروندان تهرانی شیوه بهتری را برای دور ساخت زباله از محیط پیرامون زندگی شان بر‌گزینند. هنوز هم متأسفانه دیده می‌شود که زباله‌هایی در نهر‌ها دور ریز می‌گردد و علی رغم هزینه‌های بسیاری که شهرداری برای اجرای طرح مکانیزاسیون زباله‌ها کرده است باز هم با معضلات این‌چنینی مواجه هستیم.

 معاون امور مناطق و محیط زیست شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهرداری تهران

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 26049

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =