۰ نفر
۱۰ آذر ۱۳۹۱ - ۲۰:۳۰

محمدرضا وصفی

 فلسطین در عرصه بین الملل ، به عنوان کشور شناخته شد، و «حکومت» (government) فلسطین، به سمت «کشور»، «دولت »(state) حرکت کرد، آنها از این پس می توانند به عضویت رسمی 30 سازمان بین المللی درآیند. این مسیر را کشور سوئیس هم از سال 1946 طی کرد، آن رورز، از نظر حقوقی سوئیس، مثل فلسطین امروز بود.
پدیده جدید، فلسطین را ، از میدان سلاح و موشک ، به نَبَردگاهِ حقوق و حقوقدانان می برد. از این پس، سربازان جبهه فلسطین، پس از صد سال جدال، با سلاح قانون و منشور ملل، همآورد می‌طلبند، و تُوسَن مقاومت، به سبزه‌زارِ نقش بسته بر روی بومِ هنر روانه می‌شود، تا در موزه مقاومت آرام گیرد! و شاید، و شاید، جنگ هشت روزه، نمایشی از پرده آخر آن بود!
...جنگِ حقوقی، آسان تر از جنگ نظامی نیست، و فلسطین ، ابزارهای زیادی دارد که می تواند، شمشیرِعدالتِ قوانین بین المللی را با آن بُرنده سازد.
در افقی بسیار نزدیک، فلسطین می تواند، برابر هر گونه شهرک سازی اسرائیلی، به مجامع بین المللی شکایت کند. از این پس، هر گونه حمله نظامی، می تواند سر از دادگاه لاهه، و دادگاه جنایت‌های بین المللی در آورد، از این پس، فلسطینی های زندانی، حُکم اسیر جنگی را خواهند یافت، در مقابل، اسرائیل هم می تواند از لبه دیگر شمشیر قانون استفاده کرده، و رهبران مقاومت را با مَحمِل سازی، پشت میز اتهام ببَرَد! از این پس، هر موشکی که شلیک شود، پرتاب کننده، و ارسال کننده! زیر تیغ خواهند رفت! و پرونده تازه‌ای، برای غرامت گیری ، از ایران ، گشوده خواهد شد! حال باید دید آمادگی این آوردگاه را داریم؟
پذیرش فلسطین در سازمان ملل، آخرین اقدام قابل توجه سیاسی محمود عباس "ابومازن" است! کشور فلسطین، در ترسیم جدید، در کنار دولتی به نام اسرائیل، و در مرزهای 1967 هویت یافت، و نه مَحوِ آن! جالب آنکه، هیچ گروه فلسطینی هم اعتراض نداشت!
در هر حال ، "حماس" هم، "فتح" شد! و فلسطینی ها، این بار، این گونه هم نَفَس شدند!

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 260733

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۰
    38 11
    نا زمانی که به موجب قطعنامه سازمان ملل فروش سلاح به دولت فلسطین ممنوع نشود مشکلی برای ارسال سلاح وجود نخواهد داشت بلکه قانونا دولتی به دولتی دیگر سلاح فروخته است، تازه با تصویب قطعنامه هم باز امکان ارسال بی مشکل سلاح به گروه های غیردولتی وجود دارد. ضمنا از این به بعد آب های ساحلی غزه تا 12 مایلی جزد خاک فلسطین هست و حضور نیروی نظامی اسرائیل در اونجا هم یعنی اشغالگری و دولت فلسطین میتونه با امضای توافقنامه نظامی از کمک مستقیم نطامی کشور ثالث برای رفع اشغال خاک خودش استفاده کنه.
    • علیا A1 ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۰
      27 0
      من به قوانین بین الملل آشنایی ندارم. اما با این اوصاف ایران و دیر کشورها میتونند توی خا های سرزمین فلسطین سفارت داشته باشند. فقط میمونه تکلیف این جمله پشت پاسپورت هامون: ""دارنده ی این گذرنامه حق سفر به فلسطین اشغالی را ندارد"" بلاخره میتونیم بریم یا نه؟
  • بدون نام IR ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۰
    73 3
    کاسه داغتر از آش!
  • حقیقت گو IR ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۰
    35 3
    ضمن تایید اکثر مطالب جناب آقای وصفی، کاش ایشان تفاوت وضعیت جدید فلسطین و ارتباط حماس با فضای جدید به وجود آمده در فلسطین با "کشور" لبنان و گروه مقاومت لبنان که از سوی ایران حمایت شده و می شود را تبیین می کردند!! ایشان طوری سخن گفته اند که گویی از این به بعد حمایت از مقاومت مسلحانه برای حماس و حامیان مالی و تسلیحاتی اش گران تر تمام خواهد شد چون فلسطین کشور شده است. اینجا این سوال پیش می آید که پس حمایت ما از حزب الله لبنان با وجود استقرار حاکمیت مستقل بر کشور لبنان چگونه تحقق یافت و ادامه ی حمایت ما از حماس چه تفاوتی با حمایت حدودا 20 ساله ی ما از گروه مقاومت در کشور مستقل لبنان دارد؟
    • بدون نام IR ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۰
      23 2
      تا به حال هم بین حزب اله لبنان و حماس تفاوت وجود داشته. حماس تا حدودی خارج از کنترل عمل می کند و پس از این ممکن است با رفتار خود ایران را در مجامع بین المللی بیشتر دچار مشکل کند.
  • بدون نام IR ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۰
    23 1
    لطفا بیشتر در این مورد بفرمایید از نظر حقوق بین الملل چه تفاوت هایی بین حکومت government و دولت state هست؟
  • بدون نام IR ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۰
    33 6
    خوب یه کشوری رفته از بازار سیاه تسلیحات، موشک خریده (هر طوری می تونسته خریده) حالا باید کشوری که تولید کننده این نوع موشک هست پاسخگو باشه؟!
    • علیا A1 ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۰
      13 18
      پس تکلیف این همه کشور های خاورمیانه و اروپایی و آمریکا که علنی به مخالف های ی دولت کاملا قانونی (سوریه) سلاح میفروشند چی میشه؟ اینا رو نمیشه مورد پیگرد قانونی توی داداه لاهه قرار داد؟
  • بدون نام IR ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۰
    18 5
    یه وقت بلایی که سر جان اف کندی اومد سر اوباما نیارن
  • محسن IR ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۰
    13 14
    بالاخره دنیای سیاست پرده های مختلفی دارد که یکی پس از دیگری نمایان می شود . و در این پرده رژیم صهیونیستی از سوی فلسطینیان به رسمیت شناخته شد و این برگ برنده امریکاست و قوانین بین المللی نیز به کمک رژیم صهیونیستی خواهد آمد . اما اگر بخشی از فلسطینیان آنرا نپذیرند می توانند از این دام برهند .و برای ایران هم مشکلی نیست چون اگر قرار بر ارسال کننده سلاح اقدامی شود امریکا و کلا غرب نیز خود باید پاسخگو باشند و حکام عرب در مورد سوریه و دیگر کشورها.
  • بدون نام CA ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۰
    16 37
    زمانی که غزه در بدترین شرایط محاصره بوده و سربازان اسرائیلی احاطه شان کرده بودند این همه موشک به انجا رفت غم این چیزها را نخورید هر انکه دندان دهد نان دهد.
  • حسین IR ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۰
    17 66
    بنا به فرمایش مقام معظم رهبری فلسطین از نهر تا بحر است نه حتی یک وجب کمتر . به امید آزادی سراسر فلسطین تحت لوای امام زمان (عج).
  • بدون نام IR ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۱
    16 3
    بالاخره يك تحليل مطابق با واقعيت در يك سايت محاظ كار خونديم
  • سجاد IR ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۱
    4 16
    این تحلیل خوشبینانه و بعضا ساده انگارانه به نظر زیباست اما رژیم صهیونیستی هیچ پایبندی به قوانین بین المللی ندارد و هیچ اعتباری به تهداتی که می دهد نیست . مقاومت تنها راه پیروزی است ، البته اگر فلسطینیها به دنبال پیروزی هستند .
  • Javad IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۱
    2 12
    اتفاقا" در این شرایط جدید ایران میتواند براحتی به ساحل غزه برود وسلاح ارسال کند و اسرائیل دیگر مانند قبل نمیتواند ساحل غزه را مسدود کند.
  • محمد شریفی EU ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۱
    2 5
    درود بر ایران که به کشور مضلوم فلسطین موشک داد دهن اسرایل رو سرویس کنه