مهر نوشت:

داریوش پیرنیاکان سخنگوی خانه موسیقی با اعتراض نسبت به ثبت ساز تار در فهرست میراث معنوی کشور آذربایجان در یونسکو، مسئولان میراث فرهنگی کشورمان را که در آن اجلاس حضور داشتند مقصر دانسته و از ارسال قریب‌الوقوع نامه اعتراضی خانه موسیقی به وزیر ارشاد خبر داد.
 

داریوش پیرنیاکان سخنگوی خانه موسیقی با بیان این مطلب با اشاره به تصمیم‌گیری هیات مدیره خانه موسیقی درباره ثبت ساز تار در فهرست میراث فرهنگی کشور آذربایجان در یونسکو به خبرنگار مهر، گفت: درباره چگونگی رخ دادن این اتفاق با نماینده پیشین ایران در یونسکو تماس گرفتیم و او تاکید کرد که نماینده فعلی ایران در یونسکو باید نسبت به این ثبت اعتراض می‌کرده است.

 

وی در ادامه افزود: به دلیل سهل‌انگاری نماینده فعال ایران در یونسکو تصمیم گرفتیم با واحد روابط عمومی میراث فرهنگی این مسئله را بررسی کنیم و مراتب پیگیری را نیز به جا آورده‌ایم.

پیرنیاکان در ادامه با شرح تاریخچه ساز تار در کشور آذربایجان گفت: ثبت تار به عنوان ساز آذربایجان نخستین پدیده‌ای نیست که آنها به دروغ به خود نسبت داده‌اند. براساس مستندات تاریخی نام جمهوری آذربایجان هم جعلی است، به این معنا که وقتی قفقاز در زمان فتحعلی شاه در جنگ‌های عباس میرزا براساس دو قرارداد گلستان و ترکمانچای از ایران جدا شد، نام این مناطق "آلبانیای" بود و بعد به "اران" تبدیل شد.

 

سخنگوی خانه موسیقی در ادامه افزود: نام این کشور از انقلاب اکتبر سال 1917 روسیه و در زمان حکومت احمدشاه به جمهوری آذربایجان تبدیل شد. آنها رفته رفته فرهنگ بومی و ملی ایران را نیز جعل کردند.

وی درباره این نکته که مسئولان کشور آذربایجان مدعی هستند ساز تار ترکی را به ثبت رسانده‌اند، گفت: تبدیل شدن تار ایرانی به ترکی یک جعل تاریخی است. این ساز از ایران به جمهوری آذربایجان رفت و با برداشتن ربع پرده‌ها و کمی تغییر شکل، عنوان ساز ترکی را بر تار گذاشتند. حال سئوال من این است اگر این ساز ترکی است چرا از مقام‌های موسیقی ایران و دستگاه‌های این موسیقی استفاده می‌کنند.

 

این نوازنده تار در ادامه افزود: و بازهم طبق مستندات این ساز متعلق به جنوب ایران است. در قدیم هم به تار شیرازی معروف بوده و حال اینکه چطور سر از شمال ایران درآمد و به دست ترک‌ها افتاد جای سئوال است.

پیرنیاکان در ادامه افزود: مقصر اصلی در روی دادن این اشتباه تاریخی، نماینده ایران در یونسکو است که اطلاع نداده و خانه موسیقی را مورد مشورت قرار ندادند.

 

وی در پایان افزود: اعتراض خانه موسیقی طی نامه‌ای به اطلاع وزیر ارشاد خواهد رسید و کمترین اغماض درباره این اشتباه تاریخی این است که این ساز باید با عنوان سازی مشترک بین ایران و آذربایجان به ثبت برسد.

5757

کد خبر 263194

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • تبسم IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۲
    29 53
    جناب داریوش پیرنیاکان خودتان میفرمایید تغییراتی در آن دادن ( بالفرض که این همان تار ایرانی است که من شک دارم باشد) دیگر این تار ایرانی نیست ، شما میتوانید تار اصیلی که خودتان میفرمایید و تغییراتی در آن داده نشده ثبت کنید. در ثانی تا حالا شما چیکار میکردید اگر واقعا تاری که شما میفرمایید ( نه انها ثبت کردند) اصلو ریشه ایرانی دارد اقا ثبتش میکردید!!
    • بدون نام IR ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۲
      21 7
      متوجه این بخش نشدید مثل اینکه که با این ساز از نظر شما ابداعی«مقام‌های موسیقی ایران و دستگاه‌های این موسیقی» نواخته میشه !؟! جدا جای سوال داره که چرا یه ایرانی احیانا آذری نمیپذیره که جمهوری آذربایجان چندین سال که به دنبال ساخت فرهنگ و هویتی ساختگیه؟! قابل توجه مسئولان فرهنگی کشور
  • بدون نام IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
    3 6
    فقط بنشينيم وشاهد به تاراج رفتن فرهنگمان باشيم ديروز ابو علي سينا و رودكي و امروز تار و چه وچه و فردا حافظ و فردوسي و در اخر هم ميگويند ايراني وجود نداشته جزو افسانه ها ميشيم و خلاص