پایان هفته جاری، پایان متناقضی برای مدعیان حقوق بشر در دنیای غرب بود.

به گزارش خبرآنلاین، کانادا نام منافقین را از فهرست سازمان‌های تروریستی‌اش حذف کرد و از سوی دیگر سازمان ملل قطعنامه​ای ضد ایرانی در زمینه حقوق بشر تصویب کرد.
 اقدام ضد ایرانی کانادا، در ادامه اقدام مشابه آمریکا و انگلیس بود که ایسنا به نقل از آسوشیتدپرس گزارش داد: هر شخص یا گروهی که در فهرست کانادا قرار دارد با انسداد دارایی‌هایش مواجه می‌شود و کسانی که به سازمان‌های موجود در فهرست کمک می‌کنند
در حالی کانادا نام گروهک تروریستی منافقین را از لیست سازمان​های تروریستی خارج کرد که ایران به عنوان کانون قربانیان اقدامات این گروهک تروریستی، از سوی مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک متهم به نقض حقوق بشر شد. آنگونه که سایت انتخاب گزارش داده است، در نشست مجمع عمومی سازمان ملل 111 کشور به توقف مجازات اعدام رای مثبت، 41 کشور رای منفی و 34 کشور رای ممتنع دادند. آمریکا، چین، ژاپن، هند، ایران، کره شمالی و عربستان سعودی از جمله کشورهایی بودند که رای منفی دادند.
البته واحد مرکزی خبر نوشته است که این ترکیب رای حاکی است از یکصد و نود و سه عضو سازمان ملل متحد، کمتر از نیمی از کشورهای جهان به قطعنامه پیشنهادی کانادا ضد ایران رای دادند و در واقع از صد و نود و سه کشور جهان، یکصد و هفت کشور به آن رای نداده اند. گفتنی است مجمع عمومی سازمان ملل پیش نویس ماه گذشته قطعنامه ضد حقوق بشری ایران را با هشتاد و شش رای موافق، سی و دو رای مخالف و شصت و پنج رای ممتنع تصویب کرد.
تصویب این قطعنامه ضد ایرانی با واکنش محمد خزایی نماینده کشورمان در سازمان ملل متحد مواجه شد که هنگام طرح قطعنامه ای درباره حقوق بشر در ایران در نشست مجمع عمومی گفت: ارائه کنندگان این قطعنامه، خود از ناقضان حقوق بشرند و اهداف سیاسی دارند.
وی استفاده ابزاری از مفاهیم ارزشمند حقوق بشر توسط برخی کشورها را مایه تاسف دانست و توجه حاضران در این نشست را به وضعیت وخیم حقوق بشر در کانادا جلب کرد .او هدف از طرح این قطعنامه را نه حمایت و یا ارتقاء حقوق بشر در ایران بلکه اقناع تمایلات سیاسی برخی کشورهای مدعی حقوق بشر دانست که با طرح قطعنامه ضد کشورها در پی نقض روند ها و ساز وکار حقوق بشری سازمان ملل هستند.
نماینده کشورمان با انتقاد از نادیده گرفتن ساز وکار روند جهانی بازنگری حقوق بشر از سوی مدعیان حقوق بشر بویژه آمریکا، کانادا و اتحادیه اروپا، نظام نظارتی کنونی حقوق بشر را زمینه ساز رفتارهای مستبدانه، بخشی نگر و غیر سازنده دانست .
خزاعی خطاب به نمایندگان کشورهای جهان گفت این در حالیست که همین چند ماه قبل، کمیسرعالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، کانادا را در فهرست بدترین کشورها در زمینه حقوق بشر قرار داد و از حکومت کانادا برای محدود کردن آزادی تجمعات، به شدت انتقاد کرد.
او همچنین در گفت و گویی با ایرنا با انتقاد از اقدام برخی دولت ها برای استفاده ابزاری از موضوع حقوق بشر علیه سایر کشورها، گفت : برخی دولت ها از حقوق بشر به عنوان یک سلاح مخرب علیه ایران استفاده می کنند. ایران معتقد است بهترین راه حل برای گسترش و بهبود حقوق بشر در جهان گفتگو و همکاری جدی و پرهیز از سیاسی کاری می باشد.
خزاعی با اشاره به بهره برداری سیاسی برخی کشورها از شورای حقوق بشر سازمان ملل گفت: این نوع رفتارها به اعتبار این نهاد سازمان ملل ضربه می زند. وی به کانادا به عنوان یک از مطرح کنندگان قطعنامه مذکور اشاره کرد و گفت: در شرایطی که کانادا دارای کارنامه نقض حقوق بشر علیه اقلیت ها بومی و سیاهپوست خود است و از رژیم صهیونیستی و نقض حقوق فلسطینی ها دفاع می کند به دنبال محکوم کردن حقوق بشر در ایران است.
گفتنی است اجرای قطعنامه​های مجمع عمومی سازمان ملل  الزامی نیست.
/2929

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 265282

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =