سیاست‌های کلی تئاتر بانوان با ارائه منشوری در اولین همایش «زن در آیینه نمایش» توسط اعظم بروجردی دبیر هشتمین جشنواره سراسری تئاتر بانوان مطرح شد.

سیاست‌های کلی تئاتر بانوان با ارائه منشوری در اولین همایش «زن در آیینه نمایش» توسط اعظم بروجردی دبیر هشتمین جشنواره سراسری تئاتر بانوان مطرح شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، اعظم بروجردی دبیر جشنواره در اولین همایش «زن در آیینه نمایش»، منشور جشنواره تئاتر بانوان را -که سیاست‌های کلی این جشنواره را ترسیم می‌کند- ارائه داد. این منشور در قالب 10 بند، تنظیم و برنامه‌ها و افق‌های آینده جشنواره را برای دوره‌های بعد ترسیم کرده است. 
بر اساس این گزارش، بروجردی در این همایش بیان داشت: این منشور ماهیت جشنواره را مشخص خواهد کرد و در آینده تغییرات مدیران و دبیر جشنواره، سیاست‌های تئاتر بانوان را دچار تغییر نخواهد کرد. 
وی درباره بخش پژوهشی جشنواره نیز گفت: پژوهش اولین گام برای رسیدن به اهداف عالی است. از همین رو گام اولین همایش «زن در آیینه نمایش» را در جشنواره هشتم برداشتیم و خوشحالیم که در اولین گام با بهترین پژوهش‌ها مواجه شدیم. 
بروجردی در پایان اضافه کرد: تئاتر بانوان در زمینه‌های نظری دچار فقر و سردرگمی‌هایی است که سعی داریم به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و با کمک پژوهشگران آن را مرتفع سازیم. 
در ادامه همایش «زن در آیینه نمایش» که در پنجمین روز برگزاری هشتمین جشنواره سراسری تئاتر بانوان، در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر برگزار شد، هنرمندان و پژوهشگرانی چون جواد انصافی، محبوبه نصیرفر، بهزاد صدیقی، جهانشیر یاراحمدی، منوچهر اکبرلو، مرجان موسوی‌کوشا و رسول نظرزاده با حضور جمعی از هنرمندان و تنی چند از اصحاب رسانه به ایراد سخنرانی پرداختند. 
جواد انصافی نویسنده، کارگردان و پژوهشگر تئاتر در ابتدای این همایش نگاهی به جشن «روز زن» در آیین زرتشت داشت و شکل‌گیری نمایشواره‌های زنانه را با این فرهنگ عجین دانست. 
پس از صحبت‌های جواد انصافی، محبوبه نصیرفر نویسنده و پژوهشگر تئاتر پیرامون گونه‌های نمایش در ادبیات فولکلور زنان اصفهان سخنرانی کرد و هدف خود را بهره‌برداری از ادبیات فولکلور به عنوان طرح‌های نمایشنامه‌نویسی همگام با نظر و سلیقه عموم مردم ذکر کرد. 
در ادامه این همایش، بهزاد صدیقی، نویسنده و پژوهشگر تئاتر با بررسی تئاتر زنان ایران گفت: سعی کردیم تا با اشاره به نخستین فعالیت‌های زنان نمایشنامه‌نویس در نخستین دهه‌های قرن چهاردهم هجری شمسی و ذکر نام آثار این نمایشنامه‌نویسان حضور نسل اول نمایشنامه‌نویسی زنان ایران را به طور خلاصه مورد بررسی قرار دهم. 
پس از بهزاد صدیقی، جهانشیر یار احمدی، بازیگر و پژوهشگر تئاتر پیرامون «زنان آئینی و آیین‌های زنانه در جنوب ایران» بیان داشت: با مطالعه دقیق جامعه‌شناختی جنوب، این نکته به دست می‌آید که زنان جنوبی همواره، همپا و همدوش مردان جنوبی در کار و تلاش‌اند. این تلاش‌ها آن قدر پررنگ است که نمی‌توان نقش منحصر به فرد زن را در این جامعه سنتی نادیده گرفت. با این حال حضور زن در بخش‌هایی از فرهنگ جنوب خصوصا در فرهنگ آیینی مثال‌زدنی است. 
منوچهر اکبرلو مدرس دانشگاه، پژوهشگر و روزنامه‌نگار نیز پیرامون «تئاتر و زن» گفت: پژوهش «تئاتر و زن» در سه جلد و شامل مجموعه نوشتارهای صاحب‌نظران و مترجمان تخصصی تئاتر است. مجری طرح با انتخاب متون متناسب با موضوعات و نیز هم‌سنخ با تجربیات علمی و عملی همکاران پژوهش، مجموعه‌ای قابل تامل در زمینه موضوع تئاتر و زن فراهم آورده است. 
مرجان موسوی‌کوشا پژوهشگر نیز در ادامه با مقاله آثار سه نمایشنامه‌نویس زن ایرانی از دیدگاه نقد، نگاهی کاربردی به مولفه‌های جنسیت، پویایی آن‌ها و نیز تغییرات صورت گرفته بر آن‌ها را در آثار نمایشی چیستا یثربی، نغمه ثمینی و طلا معتضدی بررسی کرد. 
این همایش با اثر رسول نظرزاده نویسنده و پژوهشگر تئاتر در پرداختن به «فرهنگ نمایشواره‌های زنانه ایرانی، گنجینه پنهان هنرهای نمایشی» ادامه یافت. این پژوهش نمایشواره‌های زنانه ایرانی را از بعد مذهبی، ملی، آیینی، قومی، شادآور، سوگ درمانی، کودکانه و ... بررسی کرد. 
همایش زن در آیینه نمایش با سخنرانی علی حاج‌علی‌عسگری درباره ورود زنان در نمایش‌های شهر رشت در تاریخ 100 ساله تئاتر این استان پایان یافت. 
هشتمین جشنواره سراسری تئاتر بانوان به همت مدیریت هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و با مشارکت مدیریت فرهنگی هنری منطقه 3 سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تا 7 آذرماه در 6 تالار و 4 فرهنگسرای تهران ادامه دارد. 

کد خبر 26956

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین