جانشین فرمانده ناجا گفت: تغییر قانون بهترین راهکار برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز است.

به گزارش خبرآنلاین؛ سردار احمدرضا رادان جانشین فرمانده نیروی انتظامی در حاشیه مراسم همایش مبارزه با قاچاق ارز و کالا در جمع خبرنگاران گفت: قانون مبارزه با قاچاق ارز و کالا از 72 سال پیش بدون هیچ تغییری اجرا می‌شود و این قوانین در حال حاضر بیشتر به کام قاچاقچیان است و دست قضات را هم در این امر برای اجرای احکام بهتر بسته است. ایرادات این قانون هنوز رفع نشده و اگر قانون مبارزه با قاچاق کالا تغییر نکند تمام تلاش‌ها برای مبارزه با قاچاق کالا به ثمر نخواهد نشست.

سردار رادان گفت: تعداد زیادی از پرونده‌های تشکیل شده در این خصوص به مجرمیت نمی‌رسد و این تغییر قانون و تمام اقداماتی که در مبارزه با قاچاق کالا انجام می‌شود می‌تواند دست قاچاقچیان کالا و ارز را بسته نگه دارد.

 

کالاهای وارد شده با ارز 1226 دوباره قاچاق می شوند

به گفته سردار رادان کالاهایی که با ارز مرجع 1226 تومان وارد کشور می شوند در مسیر ورود بلافاصله قاچاق می شوند و پرونده هایی در این رابطه وجود دارد. امروز نگاه پلیس به موضوع قاچاق مشخص است و ما برای مقابله با آن هدف گذاری کرده ایم.

وی افزود: نکته ای که کار مبارزه با قاچاق کالا و ارز را سخت می کند تعدد سازمان های درگیر در امر مبارزه با قاچاق است. اگر این سازمان ها خوب کنار یکدیگر قرار نگیرند در راه مبارزه با مشکل مواجه می شویم. چشم انداز مبارزه با قاچاق امیدوار کننده است اما باز هم مقابله نیاز به زمان دارد.

رادان با اعلام اینکه با استفاده از پرتال ارزی و اجرای طرح شبنم موضوع مصرف ارز مرجع کنترل می شود، تاکید کرد: باید اقدامات لازم را انجام دهیم تا وقتی از تحویل فرد وارد کننده شد بتوانیم از زمان تحویل ارز تا آوردن جنس و فروش کنترل لازم را داشته باشیم. اجرای این طرح می تواند بخشی از قاچاق کالا را کنترل کند.


افزایش قیمت ارز قاچاق سوخت را زیاد کرده است
سردار رادان در ادامه در خصوص قاچاق سوخت گفت: بخشی از قاچاق سوخت به عوامل فرا مرزی برمی‌گردد از زمانی که قیمت ارز افزایش یافته و به نسبت قیمت پایه سوخت بنزین در ایران 700 تومان است و در خارج از مرز حداقل 3 هزار تومان می شود این باعث شده که علاقمندی قاچاقچیان به قاچاق سوخت بیشتر شود و ما باید عرضه سوخت را ساماندهی کنیم. بخشی از سوخت در چرخه حمل و نقل عرضه می‌شود و بخشی دیگر در واحدهای صنعتی و خدماتی پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌ها عرضه می‌شود که تمامی واحدهای دریافت کننده این سوخت را مصرف نمی‌کنند.
سردار رادان در ادامه گفت: باید واحدهایی که سوخت مازاد از مصرف خود دریافت می‌کنند شناسایی شود و با ساماندهی عرضه سوخت باید از قاچاق آن جلوگیری کرد که این امر فقط با شناسایی شبکه عرضه سوخت میسر می‌شود.

رادان با انتقاد از برخی دستگاهها در مورد عرضه سوخت گفت: هنوز به دستگاههای که سوخت سهمیه ای می دهیم نظارت و کنترل دقیقی نداریم و نمی دانیم این سوخت به کجا می رود. برخی رانندگان هم که دیگر کار نمی کنند و سهمیه را می فروشند . البته سهم رانندگان در قاچاق سوخت بسیار اندک است.

وی با اعلام اینکه باید روی سهمیه بگیران عمده کار کرد و آنها کنترل شوند افزود: نیروگاهها، مراکز تولیدی و صنعتی و بخش کشاورزی مراکز سوخت بگیر عمده هستند اگر اقدامات امسال نبود مشخص نبود چه میزان قاچاق سوخت داشتیم.

 

سهمیه می دهیم تا به معیشت مردم کمک شود

به گفته رادان هنوز برخی افراد که دیگر کشاورزی هم ندارند سوخت دریافت می کنند در حالیکه سر چاه کشاورزی نیز برق رفته است یا اصلا افراد کشاورزی ندارند اما نمی دانیم چگونه سوخت می گیرند. وقتی هم به مسئولان می گوییم که چرا به این افراد سوخت می دهید می گویند که می خواهیم به معیشت آنها کمک کنیم.

وی افزود: موضوع دیگری که باید پیگیری شود جایگاه داران هستند تاکنون چندین مرحله طرح برای برخورد با جایگاه داران متخلف اجرا شده است باید بدانیم که چرا جایگاه داران چندین کارت از خودروهای شخصی در اختیار دارند چرا که تاکنون کارت های مختلفی از این افراد کشف شده است. نمی توانیم سرمایه ملی را دو دستی از کشور خارج کنیم و در این مورد رودربایستی با کسی نداریم.

تشکیل 900 پرونده قاچاق دارو
سردار رادان در خصوص داروهای قاچاق اعلام کرد: در 9 ماهه اول امسال انواع داروهای انسانی و دامی را در چرخه پخش غیر مجاز داروها جمع‌آوری کردیم در این رابطه بیش از 900 پرونده تشکیل شده و 900 نفر را در عنوان قاچاقچی و دلال در رابطه با این پرونده‌ها دستگیر شده‌اند.
وی در ادامه افزود: رفع نیازمندی مردم از داروهای قاچاق عامل مهمی است که با همکاری وزارت بهداشت می‌تواند از قاچاق دارو که خود بسیار خطرناک است جلوگیری کند. پلیس نیز در کنار وزارت بهداشت برنامه‌هایی را برای مبارزه با قاچاق دارو در نظر گرفته است که در آینده نزدیک این برنامه‌ها را اجرا خواهیم کرد.
47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 270791

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسين IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۶
    18 0
    سلام عليكم عده اي دارند با پول مردم ميلاردر دلاري ميشن شمارو به خدا حق اين مردم ستم ديده در طول تاريخ اين نيست به داد برسيد يكي پيدا بشه اين مسائل رو تمومش كنه تا كي با پول مردم پولدار بشن و به ريش ما ها كه ريش داريم بخندن.البته با زدو بند و ارتشاء اين كار ها رو ميكنن ما مردمي هستيم كه بارها گفتم تخت جمشيد رو به مثلا 100 ميليون تومن ميفروشيم اين هم همينه.اين دلار هاي 1226 تومني كمتر از فروش تخت جمشيد نيست يكي داد مردم مستضعف رو بگيره.
    • ملت IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۶
      5 0
      با اینکه سر و ته جملت رو نفهمیدم ولی" مثبت " دادم
  • بدون نام EU ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۶
    6 0
    این داروهایی که قاچاق شده اند اسم ندارند؟
  • بدون نام IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۶
    4 1
    یعنی تنها راه مبارزه با کالای قاچاق گران کردن نرخ ارز انهم به سه برابر قیمت قبلی خودش است دست ور دار سردار وظیفه شماست که جلوی قاچاق را بگیری حالا امدیم از همانجا اینبار به جای مثلا پارچه اقلام خرابکاری و مواد مخدر امد داخل کشور انوقت چی ؟ لابد ارز را گرانتر کنیم باز