قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در فضای امور کسب و کار به تشریح وضعیت عملکرد 9ماه در بخش صنعت ومعدن پرداخت.

مسعود موحدی، قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در فضای امور کسب و کار درباره بررسی عملکرد بخش صنعت طی 9 ماه اخیر گفت: « صادرات صنعتی در این مدت حدود 51 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته که با ابلاغ این سیاستها شرایط بهتری ایجاد خواهد شد. » 

بخش هایی از اظهارات « مسعود موحدی » که در نشست خبری مطرح شد در ادامه آمده است:

*صادرات صنعتی در این مدت حدود 51 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته که با ابلاغ این سیاستها شرایط بهتری ایجاد خواهد شد.

*پیگیری برنامه راهبردی بخش صنعت و معدن طی یکسال نیم اخیر دستمایه خوبی برای شناسایی نقاط قوت و ضعف است. امیدواریم در بهمن ماه بتوانیم چارچوب کلی استراتژی توسعه صنعتی و معدنی را ارائه کنیم.

*این درحالی است که با توجه به ابلاغ سیاستهای بخش صنعت و معدن توسط مقام معظم رهبری، بازنگری و بررسی مجددی به منظور همگامی استراتژی و سیاستهای ابلاغی صورت خواهد گرفت تا تمامی موارد ابلاغی به خوبی در این استراتژی لحاظ شود.
* تمرکز بر سرمایه گذاری هدفمند در بخش هایی که از مزیت بالفعل و بالقوه صنعتی بخوردارند از دیگر اقداماتی بود که به آن توجه شد. دراین راستا تلاش شد به صنایعی پرداخته شود که بر فرآوری مواد خام و دانش محور تمرکز دارند .
* با توجه به این سیاستها، مسیر را دنبال خواهیم کرد به گونه ای که تا کنون بخش صنعت نسبت به سایر بخش ها از رشد بیشتری بهره مند بوده و نیازمند حمایتهای مالی برای بهبود شرایط هستیم.
*تاکید بر صنایع صادرات گرا می‌تواند به افزایش توان رقابت پذیری کمک کند که تلاش شده تا جذب سرمایه و تکنولوژی مناسب و بهبود فضای کسب وکار در این زمینه ها دنبال شود.
*طبق سیاستهای کلی در افق 1404 باید 50 درصد بهره وری در بخش صنعت و معدن شکل گرفته باشد که در این خصوص باید به بهبود سرمایه انسانی در بخش صنعت توجه کنیم .بهره وری از ظرفیتهای مازاد تولید در بخش صنعت برای توسعه صادرات و جایگزینی واردات نیز از اصولی است که به آن اهتمام شده است.
*اعمال استانداردها، تقویت بودجه تحقیق و توسعه و حمایت از حقوق مالکیت فکری و صنعتی و جذب و بومی سازی تکنولوژی نیز از تاکیداتی است که به دنبال اجرای آن هستیم.
*در  رابطه با صادرات تلاش شده تا تولید با نگاه به بازارجهانی و منطقه ای و تقویت نوآوری و همچنین استفاده از ظرفیتهای مناطق آزاد به پیش رود که این موضوع در برنامه های آتی ما بیشتر مورد توجه قرار خواهد گرفت.
* وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدامات مناسبی را برای رفع  مشکل آلودگی انجام داده است.

*‌افزایش میزان آلایندگی های هوای تهران منوط به عوامل مختلفی است که حضور واحدهای صنعتی و سوخت خودروها نیز دراین بین بی اثر نبوده است. تلاش شده است تا سهم گازهای صنعتی دراین بین کمتر باشد.
* ایجاد این شرایط  ناشی از مصرف سوخت خودروها، مصرف نامناسب سوخت خانگی و برخی واحدهای صنعتی است. نصب مشعل های استاندارد و تصصفیه خانه ها در واحدهای صنعتی و پی گیری طرح خروج خودروهای فرسوده و اصلاح فرایندهای کیفی خودرو و ارتقای سطح تکنولوژی خودروها از مواردی بوده که دراین راستا همچنان دنبال می کنیم.
وزارت صنعت، معدن و تجارت آمادگی دارد تا در زمینه اصلاح مصرف سوخت خانگی با سازمانها و نهادهای ذیربط همکاری کند. با توجه به اینکه چگونگی مصرف سوخت خانگی از متولی خاصی برخوردار نیست این آمادگی وجود دارد تا در فرایند اصلاح مشعل ها و سرویس های صنعتی همکاری کنیم .
*کاهش آلودگی هوا و رسیدن به هوای پاک از وظایفی است که بخش صنعت، معدن و تجارت با تمام توان برای رسیدن به ان تلاش خواهد کرد.

*با اکتشافات جدیدی که صورت گرفته میزان طلای کشور به 320 تن طلا رسیده و 5 محدود طلایی آماده واگذاری به بخش خصوصی است.
*در فاز دو اجرای قانون هدفمنذی یارانه ها تابع قانون هستیم.

*در وزارت صنعت ، معدن و تجارت به عنوان دستگاه سیاستگذار آمادگی اجرای فاز دوم هست اما در واحدهای صنعتی بستگی به حمایتی دارد که انجام می گیرد.

*سهم صنعت از تسهیلات که در بسته سیاستی پیش بینی شده برای بخش صنعت 37 درصد است اما با وجودی که در سال اخیر هم رشد داشته اما حدود 32 درصد در 5 ماهه اول محقق شده است.
3939
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 271196

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =