یک تحلیلگر روسی براین باور است که غرب از اسلامگرایان افراطی برای ساقط کردن حکومت های عربی غیر لازم و مهار نفوذ ایران در منطقه بهره می گیرد.

به گزارش خبرآنلاین، نیکلای سورکف تحلیلگر سرشناس روسی در یادداشتی برای روزنامه نیزاویسیمایا گازیتا می نویسد: از نیروهای افراطی برای شکست نیروهای شوروی در افغانستان استفاده کردند که بالاخره به حادثه 11 سپتامبر ختم شد که این امر هم گویای ظهور نیروهای زیرزمینی جهادگر جهانی است . حال بنظر می رسد که تصمیم گرفته اند اسلام گرایان افراطی را به صورت سلاحی بر علیه حکومتهای عربی غیر لازم تبدیل کنند، ولی فراموش نمودند که این سلاح را جهت استفاده بعدی نمی توان آرام در قفس گذاشت.

این نویسنده در ادامه با اشاره به اینکه احزاب و جنبشهای اسلامی در خاورمیانه و آفریقای شمالی کمکهای گسترده ای را از شیخ نشین های حاشیه خلیج فارس دریافت می کنند نوشت: مشکل اینجاست که  کشورهای شیخ نشین قادر به کنترل خرج این پولها نیستند .
او سپس به یادداشت گری گمبیل، تحلیل گر سیاسی آمریکایی در  مجله فارین پالیسی اشاره کرده و می نویسد : تا زمانی که جهاد گران القاعده با ایران و متحدان عربی او می جنگند، ما باید خیلی آرام از آنها حمایت کرده و از مناقشه مستقیم دوری جوئیم . پس از آنکه جاه طلبی هژمونیک منطقه ای ایران به خاکستر تبدیل شد، برای اینکه بتوانیم حیوان وحشی را رام کنیم، زمان کافی وجود دارد .  برای اینکه متوجه شویم که اوضاع بویژه با چنین سناریویی جلو می رود، می توان وقایع در لبنان و سوریه جائی که شبه نظامیان اسلامی نیروی اصلی ضربتی شورشیان بحساب می آیند، را یادآور شد . اکثریت جنگجویان مخالف قذافی ریشه اسلامی داشتند .
از نظر سورکوف خارج نمودن جهادگران از بطری راحت تر از برگرداندن آنها به داخل بطری است . نمونه بارز آن قتل سفیر آمریکا در لیبی بوسیله شبه نظامیان اسلامی بود . ناظران بر این عقیده اند که هنوز جنگ اصلی برای لیبی در پیش روست . لیبی اکنون به پایگاه پشتیبانی برای القاعده در شمال آفریقا تبدیل شده است و سلاحهای غارت شده از انبارهای قذافی به شمال کشور مالی ارسال می شوند و از آنجا بدست سه گروه مهم « النصر الدین » و « القاعده » و جنبش یکتاپرستی وجهاد در غرب آفریقا » می رسند .
کارتر هِم ، رئیس فرماندهی ارتش آمریکا در آفریقا هشدار داد : بتدریج در آفریقا کمان جهادگران از نیجر و مالی گرفته تا لیبی و سومالی امتداد می یابد . گروههای اسلامی افراط گرا روز بروز بیشتر با یکدیگر روابط متقابل برقرار می کنند .
بخاطر حوادث مالی و لیبی اکنون الجزایر ، موریتانی ، تونس و بورکینا فاسو مورد تهدید قرار گرفته اند . چنین وقایعی نیز اکنون در سوریه رخ می دهند . جهادگران با تجربه در جنگ با نیروهای آمریکایی در عراق و افغانستان اکنون فعالتر در جنگ با اسد حضور یافته اند.
49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 273922

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =