رئیس‌جمهوری آمریکا برای دومین بار بر تعداد نیروهای امریکایی در افغانستان افزود


افغانستان باز هم میزبان دستورهای رئیس‌جمهوری ایالات متحده و نخست وزیری بریتانیا است. سه شنبه تاریخی برای باراک اوباما رئیس‌جمهوری جوان و دموکرات ایالات متحده فرارسیده است . بر اساس وعده‌های پیشین باراک باید امروز تصمیم شفاهی خود برای اعزام نیروهای بیشتر به افغانستان را جامه عمل ببخشد . سخنگوی کاخ سفید هم از الوعده وفا سخن می‌گوید. رابرت گیبس در جامه مردی که همواره خبرهای مهم را ابلاغ می‌کند، اعلام کرد که مافوقش تصمیم خود را برای اعزام نیروهای بیشتر به افغانستان عملی کرده است . اوباما که از نخستین روزهای حضور در قدرت افغانستان را اولویت سیاسی نخست خود در عرصه دیپلماتیک خوانده بود برای دومین بار ظرف یازده ماه گذشته سربازان بیشتری را به افغانستان فرستاد تا شاید این تعداد سرباز کار را یکسره کنند . جنگ افغانستان هم هزینه بر است و هم طاقت‌فرسا.
این طرح در نتیجه یک بازبینی سیاسی طاقت فرسا در بحبوحه خستگی شدید از جنگ افغانستان در میان آمریکایی‌ها و در کوران هشدارهای حامیان اوباما مبنی بر این که استقرار هزاران سربازان کمکی در باتلاق جنگی مشابه جنگ ویتنام، ریاست جمهوری اوباما را به خطر می‌اندازد، حاصل شده است. بر اساس پیش‌بینی‌های انجام گرفته قرار است به دستور اوباما در قامت فرمانده کل قوا قریب به سی تا سی و پنج هزار سرباز امریکایی به افغانستان بروند . مسئولیت اصلی این افراد آموزش سربازان افغان خواهد بود .
رابرت گیبس با ترسیم این طرح بعنوان یک راه نهایی برای بازگشت سربازان آمریکایی به کشور گفت: این یک تعهد نامحدود نیست. ما برای کمک به افغان‌ها آنجا هستیم تا نیروهای امنیت ملی افغان، ارتش و پلیس را آموزش دهیم تا آنها بتوانند امنیت کشور خود را تامین کرده و علیه شبه‌نظامیان مبارزه کنند.
کاخ سفید اعلام کرد که اوباما پس از درجریان گذاشتن مشاوران ارشد خود از تصمیم نهایی‌اش دستوراتی صادر کرده که سرنوشت ساز‌ترین آزمون رهبری دوران ریاست جمهوری وی تاکنون به حساب می‌آیند.
اوباما از طریق ارتباط ویدیویی مستقیم با ژنرال استنلی مک کریستال، فرمانده ارشد نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان و کارل ایکنبری، سفیر آمریکا در کابل صحبت کرد.
رییس جمهور آمریکا ساعت 8 شب امروز به وقت آمریکا در یک سخنرانی تلویزیونی مهم از آکادمی نظامی "وست پوینت" تصمیم خود درباره‌ افغانستان را برای مردم آمریکا شرح خواهد داد.
در همین حال اوباما به منظور جلب حمایت دیگر کشور‌ها در مورد این استراتژی جدید با نیکولا سارکوزی، رییس جمهور فرانسه و دیمیتری مدودف، رییس جمهور روسیه تماس برقرار کرد. واشنگتن از فرانسه خواست تا 1500 سرباز دیگر را به افغانستان بفرستد.
اوباما هم‌چنین از طریق ارتباط ویدیویی با گوردون براون، نخست وزیر انگلیس صحبت کرد. پیشتر براون اعلام کرده بود که انگلیس تعداد سربازان خود در افغانستان را 500 نفر افزایش می‌دهد و به 9500 تن می‌رساند.
گوردون براون در پارلمان انگلیس در این خصوص گفت: من تایید می‌کنم که انگلیس شمار سربازان خود را به 9500 تن افزایش خواهد داد و اعزام سربازان جدید از اوایل ماه دسامبر آغاز خواهد شد تا حضور نظامی سربازان انگلیسی در استان هلمند افغانستان تقویت شود.
در ماه اکتبر براون اعلام کرده بود که آماده است به شرط اعزام سربازان کمکی از سایر کشورهای عضو ناتو، سربازان انگلیسی بیشتری به افغانستان اعزام کند.
قرار است اوباما هم چنین با آصف علی زرداری، رییس جمهور پاکستان و حامد کرزای، همتای افغانستان خود نیز صحبت کند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 27702

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =