دبیرکل خانه کارگر می گوید نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری فعالیت های انتخاباتی خود را دیر آغاز کرده اند.

رضا الیاسی: حدود 4 ماه تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری یازدهم زمان باقی مانده است و رفته رفته فضای سیاسی کشور تحت الشعاع انتخابات قرار می گیرد.
از چندی پیش نام‌ها و گزینه‌های متعددی در رسانه‌ها به عنوان نامزد‌های احتمالی ریاست جمهوری مطرح شده است و این موضوع نوید برگزاری انتخابات ریاست جمهوری با حضور نامزدهای متعدد را می دهد.
علیرضا محجوب دبیرکل خانه کارگر در گفت و گو با خبرآنلاین در این رابطه می گوید در انتخابات آینده احتمالا نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری دو رقمی خواهند بود و البته این موضوع آسیب نیست.
وی همچنین درباره نامزد مورد حمایت خانه کارگر می گوید در انتخابات ریاست جمهوری حسین کمالی نامزد مورد حمایت خانه کارگر است.
گفت وگوی خبرآنلاین با رئیس فراکسیون کارگری مجلس در ادامه می آید:

آقای محجوب! حدود 4 ماه تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری یازدهم باقی مانده است و از هم اکنون فعالیت های انتخاباتی آغاز شده است. به نظر شما فضای سیاسی کشور برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری فراهم شده است؟
هم اکنون حدود 4 ماه تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری یازدهم باقی مانده است و فضای سیاسی کشور رفته رفته آماده برگزاری انتخابات می شود.
به نظر بنده هنوز به آن مفهوم که بتوانیم درباره فضای انتخاباتی صحبت کنیم با توجه به منعی که مقام معظم رهبری دادند نمی توانیم بگوییم همچین فضایی آماده شده است و باید تا زمان ثبت نام رسمی نامزدها در انتخابات صبر کنیم.
البته این در شرایطی که هم اکنون نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری سفرهای استانی خود را آغاز کرده اند ولی باید این موضوع را در نظر بگیریم که فضای انتخاباتی کشور هم اکنون داغ نیست و باید صبر کرد تا فعالیت های انتخاباتی بیشتر شود. هم اکنون برای برای داغ کردن فضای انتخاباتی کشور باید رسانه های عمومی توجه خود را به انتخابات بیشتر کنند.
از هم اکنون شاهد فعالیت نامزدهای احتمالی حضور در انتخابات ریاست جمهوری هستیم. این که نامزدهای احتمالی از هم اکنون فعالیت انتخاباتی خود را آغاز کرده اند مناسب است؟
بر اساس تجربه و قاعده مرسوم بوده که نامزدها فعالیت های خود را خیلی زودتر از الان آغاز کنند و به نظر بنده هم اکنون نامزدها چند ماه از فعالیت های انتخاباتی خود عقب هستند.
شما تصور کنید شهرهای متعددی در کشور وجود دارند و نامزدها برای معرفی برنامه های خود باید به تمام شهرها سفر کنند و برای حضور در تمام شهرها هر نامزد حداقل یک سال زمان نیاز دارد.
با در نظر گرفتن تمام این مسائل نامزدها هم اکنون از فعالیت های انتخاباتی خود عقب هستند و همین موضوع یکی از دلایل اصلی داغ نشدن فضای انتخاباتی کشور در زمان 4 ماه مانده با برگزاری انتخابات در کشور است.
در انتخابات های ریاست جمهوری در ایران شاهد حضور افراد مختلف هستیم و عملا نامزدها به صورت تیمی و یا حزبی در انتخابات شرکت نمی کنند. این که انتخابات در ایران به صورت حزبی برگزار نمی شود چه آسیب هایی را در پی دارد؟
یکی از آسیب هایی که در فضای سیاسی کشور وجود دارد نبود احزاب قدرتمند است. باید به سمتی پیش برویم که انتخابات ها در ایران کاملا به صورت حزبی برگزار شود.
اگر انتخابات به صورت حزبی برگزار شود هزینه های برگزاری انتخابات کاهش می یابد و دیگر نیازمند آغاز زودهنگام فعالیت های انتخاباتی نامزدهای حضور در انتخابات نیستیم و عملا مردم با شناخیتی که از احزاب دارند به نامزد مورد نظر رای می دهند.
نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که اگر انتخابات به صورت حزبی برگزار شود احزاب در قبال فعالیت های رئیس جمهور مسئول هستند و رئیس جمهور به تنهایی پاسخ گوی فعالیت های خود نیست و مردم احزاب باید به مردئم پاسخگو باشند.
در ایران انتخابات های متعددی برگزار می شود و هرکدام از این انتخابات ها نیز از اهمیت بالایی برخوردار است و البته شرایط انتخابات ها با یکدیگر نیز متفاوت است.
انتخابات ریاست جمهوری با انتخابات مجلس شورای اسلامی کاملا متفاوت است. در انتخابات مجلس احزاب تاثیر گذار هستند و نقش تعین کننده ای در انتخابات دارند اما در انتخابات ریاست جمهوری در تمام دنیا اشخاص و احزاب تاثیر گذار هستند و در ایران بیش از همه جا انتخابات ریاست جمهوری شخصی است و احزاب در آن تاثیر ندارند و این نقص به حساب می آید.
هم کنون به دلیل ضعف های موجود در احزاب کشور ما شاهد این هستیم که احزاب عملا به نامزدهای انتخابات ریاس جمهوری کمک خاصی را نمی کنند و باید به سمتی برویم که احزاب در انتخابات ریاست جمهوری تاثیرگذاری بیشتری داشته باشند.
مجلس چه تاثیری در دو انتخابات سال 92 دارد؟
مجلس دو وظیفه اساسی تحت عنوان قانون گذاری و نظارت را بر عهده دارد و باید در راستای انجام وظایف خود گام بردارد.
بر اساس قانون، مجلس شورای اسلامی دخالتی در انتخابات ریاست جمهوری ندارد اما در راستای داغ شدن فضای انتخاباتی و کمک کردن به مردم در راستای شناختن نامزدهای اصلح می تواند تاثیر بسزایی را در انتخابات ریاست جمهوری آینده داشته باشد.
البته در این میان از انتخابات شوراها نباید غافل شد. سال آینده انتخابات شوراها همزمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار می شود و این انتخابات به لحاظ بررسی مسائل خرد شهرها از اهمیت بالایی برخوردارد است.
معمولا انتخابات ریاست جمهوری تاثیر زیادی در انتخابات آینده مجلس دارد و رئیس جمهوری که انتخاب می شود تاثیر زیادی در مجلس آینده دارد و در سرنوشت مجلس آینده تاثیر گذار خواهد بود.
بر اساس اخباری که منتشر می شود ما در انتخابات آینده شاهد تعدد نامزدهای انتخاباتی هستیم. ارزیابی شما از این موضوع چطور است؟
به هر حال در انتخابات آینده احتمالا نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری دو رقمی خواهند بود و البته این موضوع آسیب نیست.
هم اکنون فرد خیلی موثری در فضای انتخاباتی مطرح نیست و احتمال یک مرحله ای شدن انتخابات بسیار کم است و به احتمال فراوان انتخابات ریاست جمهوری دو مرحله ایث برگزار خواهد شد و بر همین اساس تعدد نامزدها در انتخابات آینده تاثیر منفی نخواهد گذاشت.
این موضوع که می گویند تعدد نامزدها در انتخابات آینده اقتدار ریاست جمهور آینده را به لحاظ تعداد آرا کاهش می دهد صحیح نیست و با توجه به این که تا کنون نامزد مطرحی در انتخابات حاضر نشده است اگر 4 نامزد نیز وجود داشته باشند انتخابات به احتمال فراوان به دور دوم کشیده خواهد شد.
هم اکنون موضوع اصلی آماده نشدن فضای انتخاباتی کشور است و موضوع دوم هم مساله نبود نامزد تعیین کننده در انتخابات است.
برای آماده شدن فضای انتخاباتی چه اقداماتی باید انجام شود؟
یکی از اقدامات اساسی که برای آماده شدن فضای انتخاباتی باید انجام شود تبلیغات و در واقع کار رسانه ای قوی است و این کاری است که دستگاه های تبلیغاتی کشور باید انجام دهند و این کار اشخاص نیست.
در انتخابات ریاست جمهوری کار اصلی را باید رسانه های عمومی و دولتی و رسمی انجام دهند و نامزدها را به مردم معرفی کنند و همین اقدام آنها می تواند به آماده شدن فضای انتخاباتی کشور کمک کند.
وضعیت حضور اصلاح طلبان در انتخابات چطور است؟ خانه کارگر همچنان از آقای کمالی حمایت می کند؟
در انتخابات ریاست جمهوری حسین کمالی نامزد مورد حمایت خانه کاگر است و درباره سایر اصلاح طلبان نیز باید از خود آنها سوال کنید.
وضعیت اصولگرایان را چطور ارزیابی می کنید؟ احتمالا شاهد تعدد نامزدها در میان اصولگرایان خواهیم بود. این تعدد اصولگرایان به سود اصلاح طلبان نیست؟
با توجه به این که احتمالا انتخابات آینده یک مرحله ای نیست تعدد نامزدها تاثیرگذار نیست و باید تا زمان ثبت نام نامزدها صبر کرد و در آن زمان اظهارنظرهای قاطعانه ای انجام داد.
/27295

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 277998

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۱
    9 7
    خایه مال دزد
    • بدون نام IR ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۲
      2 1
      احسنت