۰ نفر
۳ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۷:۰۰

«صحبت های جدید آقا راشنیدی؟»، واکنش مردمی بود که منتظر اظهارنظر رهبر انقلاب درباره رخدادهای چندی قبل دولت و مجلس بودند.

محمود عزیزی   «بنده فعلا نصیحت می کنم.» لحن صریح و قاطع سخنان رهبر انقلاب خیلی زود از طریق پیامک به مردمی رسید که منتظر بودند تا ببینند که رهبر انقلاب آنچه در خصوص رفتار قوا می خواهند با مردم در میان بگذارند چیست.

 سخنان صریح رهبر انقلاب در دیدار مردم تبریز با ایشان، بار دیگر نقطه تمایز سیستم سیاسی مبتنی بر ولایت فقیه با دیگر نظام های سیاسی دنیا را به رخ کشید.

یک درد کهنه
مناقشات دولت و مجلس اگر چه در همه دولتها وجود داشته اما سبک خاص رئیس برای «کشورداری» و برداشت از «اصول قانون اساسی» موجب شد اختلاف های دولت دهم و مجلس هشتم و نهم هربار عمیق تر شود و نشست های دو جانبه و دیدارهای گاه و بیگاه به مناسبت سال نو و ماه رمضان تنها مرهمی بر یک درد کهنه باشد که البته در بلند مدت هم فایده چندانی نداشت.
این درد در نهایت جایی به تاول بدل شد و سر باز کرد و  آنچه نباید می شد، رخ داد. حرفهای محمود احمدی نژاد در جریان استیضاح شیخ الاسلامی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی این درد کهنه را چرکین کرد. حرمتها ریخته شد، احترام ها کنار رفت و جدال های کلامی آغاز شد.

از تهران تا قم
با پایان جلسه استیضاح و برکناری شیخ الاسلامی، خبر از نشست های خبری دو رئیس قوه رسید که البته در نهایت برگزار نشد تا جامعه کمی رنگ آرامش به خود ببیند. اما کار پایان نیافت و رئیس جمهور در مراسم 22 بهمن از قولش برای حرف زدن درباره وقایع اخیر در آینده نزدیک خبر داد. در همان ساعاتی که رئیس جمهور در حال پایان دادن به سخنانش در تهران با «زنده باد بهار» بود، عده ای در قم با شعار «بصیرت بصیرت» سخنان رئیس مجلس را ناتمام گذاشتند. اینجا و اینجا را ببینید.
افرادی که ساعتی بعد که خبرگزاری مجلس تصاویر آنها را منتشر کرد، برخی از طرفداران دولت از جمله چهره های دست اندر کار ساخت سی دی جنجالی ظهور در آن حضور داشتند.
سی دی جنجالی ظهور و حاشیه های آن را اینجا و اینجا  را ببینید.

رهبر انقلاب چه گفتند؟
و در نهایت روز موعود رسید و رهبر انقلاب به این رخدادها واکنش نشان داد. اینجا  را ببینید.

 ویدئوی سخنان رهبر انقلاب در خصوص استیضاح را هم اینجا ببینید.
 رهبر انقلاب در دیدار مردم تبریز بار دیگر «مطالبات خود» را از سران قوا این بار به صورت «صریح تر» بیان و خاطر نشان کردند: «در این ماجرا متأسفانه رئیس یک قوه به استناد یک اتهام ثابت نشده و حتی مطرح نشده در دادگاه، دو قوه دیگر یعنی مجلس و قوه قضاییه را متهم ساخت که کاری بد، ‌غلط، نامناسب،‌ خلاف شرع، خلاف قانون و خلاف اخلاق بود. این رفتار، حقوق اساسی مردم را نیز تضییع کرد چرا که زندگی در «آرامش و امنیت روانی و اخلاقی»، جزو حقوق اساسی ملت است.»
حوادث قم دیگر موضوعی بود که رهبر معظم انقلاب آن را «اقدامی غلط» دانستند و تصریح کردند: «بنده کاملاً مخالف این کارها هستم.»

واکنش ها چه بود؟
رئیس مجلس نخستین چهره ای بود که به این سخنان واکنش نشان داد و در نامه ای از رهبر انقلاب تشکر کرد. اینجا 
فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس نیز با صدور بیانیه‌ای، ضمن تقدیر از بیانات حکیمانه و امیدبخش رهبر معظم انقلاب سخنان ایشان را در تمامی مسائل مهم پیش رو، فصل‌الخطاب، شفاف و روشن دانست. اینجا 

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم طی بیانیه‌ای حمایت خود را از بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با مردم آذربایجان شرقی ابراز داشته و از آن تقدیر و تشکر کرد.اینجا را ببینید.
علی مطهری نماینده اصولگرای منتقد دولت هم یک روز بعد در گفت و گو با مهر در عین اینکه استیضاح وزیر کار را برای دفاع از قانون مداری و مبارزه با قانون ستیزی دانست، اما در عین حال، اظهار داشت:«اگر این نظر رهبری قبل از استیضاح بیان می شد ما استیضاح را منتفی می کردیم. چون در عمل تابع حکم ایشان هستیم. گرچه قانع نشده باشیم.»
مطهری همچنین در خصوص آثار انتقاد رهبر انقلاب از رئیس جمهور و سخنان وی، گفت: این که بعد از نزدیک به 8 سال به خاطر ملاحظاتی که وجود داشت اولین نقد جدی رهبر انقلاب به آقای احمدی نژاد صورت گرفته، قابل توجه است.متن اظهارات مطهری را اینجا ببینید.

 پس از آن هم نمایندگان مجلس در روزهای کاری بهارستان، هر کدام در نطق هایشان از لزوم نهادینه شدن فرهنگ عذر خواهی در میان مسئولان، عقد اخوت نبستن مردم با هیچ گروه و دسته و تاکید بر پایبندی به وحدت به صورت عملی در میان مسئولان سخن گفتند. اینجا

همان روز هم 265 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی بیانیه ای را امضا کردند که در آن، از رهبر معظم انقلاب عذرخواهی و اطاعت از فرمایشات ایشان را بر خود« واجب شرعی و قانونی» خواندند. اینجا
همه منتظر رئیس جمهور
بعد از سخنان رهبر انقلاب تا پایان وقت روز 28 بهمن رئیس قوه قضائیه هم در نامه ای پایبندی خود را به نصایح رهبر انقلاب اعلام کرد، اما خبری از رئیس جمهور و نامه اش نشد. حتی فردای آن روز که احمدی نژاد برای افتتاح چند پروژه به سفر رفت، در سخنانش کلامی نگفت.
در نهایت ساعت 17 عصر روز 29 بهمن زمانی بود که رئیس جمهور نامه ای به رهبر انقلاب نوشت و این چنین آغاز کرد که «عطف به بیانات حضرتعالی در روز شنبه 91.11.28 به استحضار می رساند که...» متن نامه رئیس جمهور را اینجا مطالعه کنید.
نامه رئیس جمهور نوشته شد و خبرگزاری ها ساعتی بعد هم گزارشی از سخنان رئیس جمهور را در نشست هیات دولت مخابره کردند. سخنانی که به نسبت نامه لحن بهتری داشت و رئیس جمهور در آن تاکید کرده بود که «هرگز به ناراحتی مقام معظم رهبری راضی نبوده و نیستم.» اینجا را هم ببینید.
چند روز بعد محمدرضا باهنر نائب رئیس مجلس در کنفرانس خبری اش وقتی از او درباره ارزیابی اش از نامه رئیس جمهور سوال کردند، به جای پاسخ صریح از رسانه ها خواست به تحلیل این نامه بپردازند.
آزمون عملی
رئیس جمهور طبق یک قول به رسانه ها، وعده داده هفته آینده پاسخگوی آنان باشد؛ از نگاه بعضی تحلیل گران، این کنفرانس خبری همان وعده روز 22 بهمن رئیس جمهور برای سخن گفتن درباره موضوعاتی است که نمیخواست روز 22 بهمن کام ملت را با مطرح کردنش تلخ کند.
کنفرانس های خبری رئیس جمهور همیشه پر از کنایه به منتقدانش بوده است. آیا هفته آینده رئیس جمهور به آنچه در نامه اش به رهبر انقلاب نوشته پایبند خواهد بود یا آنکه در انتهای سال، جنجالی جدید فضای سیاسی کشور را فرا می گیرد.
موعد امتحان زود فرا می رسد...
/27212
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 278273

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۳
    28 45
    رئیس جمهور باید پایبند به قانون اساسی باشد