مهرزاد دانش

ظاهرا بیش از آنکه آمریکایی‌ها و مخصوصا بن افلک و جرج کلونی از موفقیت «آرگو» در اسکار خوشحال باشند، بعضی از جریان‌های خودارزشی پندار داخلی خرسندترند و نمی‌توانند شادمانی خود را از آن پنهان کنند، چه آنکه گمان می‌برند حالا ادعایشان درباره سیاسی بودن اسکار و مخصوصا مشکوک بودن موفقیت پارسال «جدایی نادر از سیمین» در اسکار اثبات شده است و از همین رو با ذوقی سرشار در تریبون‌‌هایشان، تصاویر پارسال فرهادی و امسال افلک را مجسمه در دست کنار هم قرار می‌دهند تا مثلا ماهیت مشترک این جوایز را برملا سازند و حتی بعضا مطالبی هم می‌نویسند و در زنجیره تریبون‌‌هایشان تکثیر می‌کنند راجع به اینکه حالا مدافعان سال گذشته فرهادی چه جوابی دارند به این افشاگری‌ها بدهند؟
 

راستش هنوز محو افاضات جناب رئیس سازمان سینمایی کشور درباره لابی کردن با اسکاری‌ها هستیم که شادمانی دوستان خودارزشی پندارمان هم مزید بر علت شد تا کمی بیشتر به ماجرای اسکار فرهادی و افلک بیندیشیم، اما حاصل آن بسیار متفاوت با نتیجه‌های ساده انگارانه‌ای است که برادران سر آن به ذوق آمده‌اند.
 

دوستان معتقدند از آنجا که جایزه اسکار به فیلم ضعیف و ضدایرانی «آرگو» ماهیت سیاسی داشته است، بنابراین جایزه سال قبل همین آکادمی به «جدایی نادر از سیمین» هم سیاسی بوده است. بخشی از صغرای این گزاره، یعنی ضعیف بودن «آرگو» کاملا درست است.
 

نگارنده قبلا نقدی بر این فیلم مزخرف نوشته است و نیازی به تکرارش نمی‌بیند که از لحاظ سینمایی نقص‌هایش را برشمارد. در این باره هم که «آرگو» لحنش علیه نظام جمهوری اسلامی ایران است و در طی آن حتی مردم ایران را هم عمدتا افرادی با وجهه‌های ناهنجار و منفی ترسیم کرده است، حرفی نیست، اما ماهیت سیاسی را اگر بدین معنا به کار ببریم که مثلا دولتمردان سیستم سیاسی آمریکا تصمیم گرفته‌اند امسال «آرگو» را علم کنند، سخنی اشتباه است و استناد به حرکت ژورنالیستی اعلام نام برنده توسط بانوی اول آمریکا هم در این زمینه، وجهه منطقی ندارد.

اینکه چرا «آرگو» در اسکار و بسیاری دیگر از محافل سینمایی آمریکا نظیر بفتا و گلدن گلوب بیشتر از حد و قواره‌اش تحویل گرفته شد، برمی گردد به حس عمیقا تحقیرشده‌ای که 33 سال قبل آمریکایی‌ها به مثابه یک ابرقدرت، آن هم در فضای جهان دوقطبی، در جریان تسخیر سفارتشان در تهران توسط تعدادی دانشجو در مملکتی جهان سومی که هنوز یک سال هم از تأسیس نظام نوین سیاسی‌اش نگذشته بود، متحمل شدند.
 

این تحقیر عمومی و ملی، به خاطر ابعاد گسترده‌اش هنوز جاری است و یادآوری آن مقطع حتی برای بسیاری از آمریکایی‌هایی هم بعد از جریان تسخیر سفارت به دنیا آمده‌اند سنگین است. در برابر این حقارت بزرگ، قطعا از هر التیامی استقبال می‌شود و «آرگو» به مثابه التیامی سینمایی بر این زخم همچنان زنده است.
 

«آرگو» دقیقا درباره‌‌ همان موضوع است؛ با این امتیاز که داستان فراری دادن شش نفر از جاماندگان سفارت، داغ دل آمریکایی‌ها را تا حدی ولو به شکل مجازی مرهم می‌گذارد، ولو آنکه در بستر داستانی نه چندان باقوام تعریف شده باشد. داوران اسکار و بفتا و... اغلب آمریکایی هستند و‌‌ همان حسی را از ماجرای سفارت دارند که هر آمریکایی دیگری و برای همین به نظر می‌رسد در برابر تماشای این اثر، حس «آمریکایی»شان، معیارهای سینمایی را تحت الشعاع قرار می‌دهد و در نتیجه، فیلمی سطح پایین اما با کارکرد التیام بخش، به عنوان اثر برگزیده معرفی می‌شود. برای همین هم «آرگو» در محافل سینمایی غیرآمریکایی مثل اروپا و آسیا و... به جز مواردی معدود، اصلا به حساب نیامد.

اما «جدایی نادر از سیمین»... واقعا موفقیت این فیلم چه ربط و یا شباهتی به «آرگو» دارد؟ جدایی... برخلاف «آرگو» در اغلب جشنواره‌ها و محافل سینمایی معتبر دنیا اعم از آمریکایی و غیرآمریکایی موفقیت‌های چشمگیر کسب کرد و برای همین جوایز آمریکایی‌اش تنها بخشی کوچک از زنجیره افتخاراتش هستند.
 

ثانیا این فیلم در بخش فیلم‌های غیرانگلیسی زبان اسکار موفقیت کسب کرد و تجربه نشان داده است که برخلاف معیارهای عموما بومی آمریکایی در بخش‌های داخلی که ممکن است هر از چند گاهی نتایجی نامعتبر دربرداشته باشد، این بخش خارجی نتایج معتبر‌تر مستمری داشته است؛ کما اینکه امسال هم فیلم «عشق» میشل هانکه برنده بهترین فیلم خارجی شناخته شد؛ فیلمی که ساختاری مغایر با سلائق هالیوودی دارد و ربطی به استانداردهای هنری سینمای آمریکا ندارد.

این نشان می‌دهد که اصولا اسکار، مثل هر محفل سینمایی دیگری از جمله جشنواره فجر و عمار و رویش و غیره، می‌تواند واجد گزینش‌هایی معتبر یا نامعتبر در یک سال و یا سال‌های متوالی باشد و اینکه اگر فیلمی در یک دوره و در یک بخش بنا بر معیارهای غیرسینمایی برنده اعلام شود، دلیلی ندارد آن را به همه ادوار و بخش‌ها تعمیم دهیم و مدعی شویم حالا که «آرگو»ی سیاسی برنده شده، پس همه برنده‌های اسکار ماهیت سیاسی دارند! به زبان خودمانی ترش؛ هر گردی گردو نیست!
 

ما دوستداران «جدایی نادر از سیمین»‌‌ همان طور که پارسال از برنده شدن شایسته این فیلم در اسکار به وجد آمدیم، امسال موفقیت «آرگو» را در همین اسکار، ناشایست – اگرچه قابل درک – می‌دانیم و این دو موضع منافاتی هم با هم ندارند؛ چه آنکه جزئی از یک کل را نباید به تمامیت آن تعمیم داد؛ مخصوصا اسکار که چندگانگی در بسیاری از نتایج داوری‌هایش مشهود است و نمی‌توان با استناد به یک نتیجه، آن را به عنوان مانیفست اساسی و کلی سیستم معرفی کرد.

مشکل دوستان خودارزشی پندارمان آن است که چون معمولا به پدیده‌ها به شکل قطب بندی شده و لاینقسم می‌نگرند و توان تحلیل‌های معطوف به توابع متغیر را ندارند، خیلی راحت با چهارتا عبارت فرموله شده خیال خود و تکلیف خلق الله را راحت و روشن می‌سازند و خلاص! شاید بد نباشد رفقا کتاب‌هایی که علم منطق را به زبان ساده توضیح داده است تهیه و مطالعه کنند تا دیگر صورت بندی قضایای منطقی و استدلالی خود را با گزاره‌هایی همچون نمونه ساده انگارانه و پرغلط زیر انجام ندهند و عرض خود برند و زحمت دیگران بدارند:

1- دلیل موفقیت «آرگو» در اسکار امسال سیاسی است.
2- «جدایی نادر از سیمین» یکی از جوایز پارسال اسکار را برد.
3- نتیجه: دلیل موفقیت «جدایی نادر از سیمین» در اسکار پارسال سیاسی بود!
 

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 279312

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علیرضا IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۸
    21 83
    کاملا مشخصه این کار سیاسی بوده،خیلی راحت پارسال توجه دنیا رو به ایران معطوف کردند.حالا که تو سینمای دنیا شناخته شدیم خیلی راحت هرجور دلشون خواست ایران رو نشون دادن!فیلمم برنده کردن که دیگه میخشونو سفت بکوبن!!!!!
  • هایکو IR ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۸
    19 72
    جناب دانش از دهه هفتاد به بعد کلیه جوایز سینمایی با رویکرد سیاسی اهدا میشود .نباد جدی گرفت.
  • بدون نام GB ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۸
    6 9
    این فیلم مطابق نقدهایی که شده (چون م ندیدمش) یک تریلر حادثه ای است که موفق شده داستان را به شکلی جلو ببره که بیننده خسته نشه. نمونه چنین تریلرهای موفق در دنیا کم نیست که اسکار گرفتند ... اما بهترین فیلم شدن که مهمترین جایزه شب اسکار است آن هم در مقابل لینکلن که اسطوره آزادیخواهی آمریکاست ظن سیاسی بودن به این فیلم می دهد که بجاست ولو اینکه اعلام مهمترین جایزه توسط میشل اوباما تصادفی باشد (نمی شد که پس از باز کردن به بغل دستی اش بگه بیا تو بخون). اما باید در نظر گرفت که اسکار با رای بیش از 6 هزار نفر دست اندکار سینما انتخاب میشود که خیلی هایشان با دولت آمریکا مشکل دارند (شون پن، مور، ...) پس نظر نویسنده این مقاله هم جای خودش را دارد ..
  • فیلمباز IR ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۸
    12 9
    احسنت
  • دوست IR ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۸
    10 24
    شما چرا زور میزنی برادر.سر پیازی یا ته پیاز؟آقای فرهادی خودشون زبون دارند میان میگن.شما کاسه داغ تر از آش نشین لطفا.استدلال هاتونم حقیقتا بد بود.خود فرهادی از زیربار جواب دادن به قضیه لابی رندانه شونه خالی کرد.حالا شما که اصلا دخلی به این جریان نداری اومدی وسط چی میگی؟سخنگوی فرهادی شما؟
  • الناز.ن.د EU ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۸
    11 7
    از ذوق زدگی بی حد خبرگزاری های ارزشی متعجب نشدم ! اما از ذوق زدگی و هول شدن بعضی از سایت های سینمایی تعجب کردم. واقعا برام تاسف بار بود که برای جمع کردن مقادیری کامنت ! دست به چه کارهایی میزنن و چه سوالات چرند و بی ربطی مطرح میکنن...!!!
  • سینا IR ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۹
    23 10
    بنده هم کاملا موافق فرمایشات نویسنده هستم و از ایشون تشکر میکنم. اینکه در جوایز هالیوود و البته اسکار، "احساسات آمریکایی" در مواردی تعیین کننده هست کاملا مشخص و قابل درک هست. و این نکته هم که موفقیت فیلم "جدایی" واقعا در تمام نقاط جهان بود بسیار با اهمیت هست. یعنی دوستان میفرمایند تمام دنیا از روی سیاست و دشمنی با ما این فیلم رو پسندیدند؟؟؟ حتی تماشاگر و داور جشنواره فجر؟ خواهش میکنم نگاهی به لیست جوایز این فیلم بندازید. 59 جایزه و 20 نامزد. از آمریکای شمالی و جنوبی گرفته تا اروپا و هند و ژاپن و استرالیا. از جوایز مستقل گرفته تا منتخب تماشاگران و جشنواره های معتبر بین المللی.... یعنی واقعا تمام دولت ها و ملت های شرق و غرب، در یک توطئه بزرگ و هماهنگ، نقشه ای شوم برای ما داشتند؟
  • نیما IR ۰۲:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۹
    8 15
    واقعا از منطق این متن شگفت زده شدم. ایشون فرمودن «اما «جدایی ن، شباهتشون اینه که تو هر دو فیلم فضای ایران ،تاریک و چرک نشون داده میشه و همه ی ایرانی ها متظاهر و خشن هستن یه نفر تو حدایی خوبه اونم میخواد بره ، تو آرگو هم یکی آمریکایی ها خوبن که باید باشن، یه ایرانی هم خوبه که اخر فیلم میره عراق! بعد فرمودن که جدایی بر خلاف آرگو جاهای دیگه هم غیر اسکار جایزه گرفته، البته فکر مینکم جشنواره فیلم فجر مد نظر دوست نویسنده نبوده که آرگو نگرفته،والا آرگو هم همونا رو گرفته ، منتهی تو بعضی جشنواره ها اصلا حضور نداشته و نگرفته . ادامه داره
  • نیما IR ۰۲:۲۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۹
    8 9
    شگفت انگیز تر این که فرمودن این که جایزه از کاخ سفید و توسط همسر رئیس جمهور آمریکا اعلام شده حرکت ژورنالیستیه و اهمیتی نداره! تا اونجا که میدونیم حضور امسال آنجینا جولی و بر پیت تاثیر ژورنالیستی بیشتری داره تا همسر اوباما ولی به هر حال به قول ایشون اینا همه کبری داستانه. این که فرمودین بعضی وقتا این اتفاقا تو هر جشنواره ای میفته و عجیب نیست، کاملا درسته ولی فکر میکنم یه مقدار عجیبه که سال گذشته به یه فیلم ایرانی اسکار میدن و امسال هم به همچین فیلمی بهترین جایزه رو. البته سرف نظر از این که آیا حق جدایی دریافت اسکار بود یا نه و باز هم صرف نظر از این که آیا اگر اسم کارگردان جدایی، میر کریمی، مجیدی یا حاتمی کیا بود هم همین اسکار رو میگرفت یا نه، جدایی به اسکار 1000 بار محق تر از آرگو بود .
  • معین چ IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۹
    8 4
    این سوال رو به مجموعه فوق اضافه کنید که اگر جدایی در اون سال سیاسی اسکار گرفت و حقش نبود، پس چه فیلمی باید اسکار اون سال رو می گرفت؟ امسال حق "لینکلن" یا "زندگی پای" بود قبول! سالی که اصغر فرهادی اسکار گرفت، این اسکار حق کی بود؟ اگر این سوال جواب داده شد، من هم حرف دوستانی که می گن فرهادی هم به ناحق این جایزه رو گرفت قبول می کنم. در اون اسکار تنها و تنها فیلم "موسیو لاژار" در رقابت با جدایی حرفی برای گفتن داشت که اگر دوستان این فیلم رو دیده باشند، فکر نمی کنم یه مقایسه سادش با جدایی اینقدر سخت باشه! همه فقط متهم کردن رو خوب بلدیم ولی وقتی به پای اثباتش می رسه شروع به داد و بیداد و مغلطه می کنیم متاسفانه!
  • saro IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۱
    2 2
    يکجايي خوندم،شما هم بريدبخونيدبدنيست! 1- قلم تندبسياري ازاين دوستان ازشدت سردرگمي اتفاقات پيش آمده،تندتر شده وآشكارا زبان توهين بازكرده وبراي كساني كه مسايل كاملاروشن پارسال وامسال را براي ملت توضيح داده‌اند از عبارات سخيفي همچون «خود ارزشي پندار» و «بي منطق» و حتي «ناآشنا به اصول اوليه منطقي» استفاده كرده‌اند. مطالبي كه بنظر مي‌آيد بيشتر شايسته اين است كه اين حضرات در مقابل آينه به زبان بياورند. 2- اين اولين بارنيست ومطمئناآخرين بارهم نخواهدبودكه سرخوردگان بازي‌هاي سياسي غرب درمقابل مشت باز شده‌شان دربرابرعموم، ازتاكتيك فرار به جلو استفاده مي‌كنند.تاكتيكي كه سعي داردهميشه طرف مقابل رادرموضع دفاع قراردهدتا ازحمله مصون بماند. وادامه در http://na-gofteha.blogfa.com/post/113