« سال گرانی ها » عنوان گزارشی درباره افزایش بی سابقه قیمت هاست که هفته نامه پنجره در شماره ویژه نوروز خود به آن پرداخته است.

بخشی هایی از این گزارش به شرح زیر است:

*سالی که گذشت را می توان سال گرانی ها نامید چرا که همه کالا ها، خدمات و محصولات صنعتی و غیر صنعتی تولید داخل و وارداتی طعم افزایش قیمت را چشیدند.

* موج افزایش قیمت کالا ها از اردیبهشت 1391 آغاز شد. در آن زمان دولت همه چیز را تکذیب کرد اما میوه های نوبرانه پیش قراول این گرانی ها بودند؛ میوه های نوبرانه با قیمت های نجومی در بازار جولان می دادند به طوری که هر کیلو گرم چغاله بادام 60 هزار تومان و هر کیلوگرم زردآلو تا 20 هزار تومان در میوه فروشی ها عرضه می شد. این موج در ادامه به گوشت قرمز، مرغ و لبنیات رسید اما باز هم مجموعه دولت همه چیز را تکذیب می کرد.

*در این مدت تنها کالا هایی که افزایش قیمت آنها مورد تایید قرار گرفت، روغن نباتی و پودر شوینده بودند.

*در تشریح افزایش قیمت این کالا ها گفته شد که به دلیل گرانی مواد اولیه در بازار های جهان،تولید کنندگان روغن نباتی هشدار داده اند که موجودی انبار ها کم است و تولید کنندگان پودر شوینده هم هشدار داده اند که توان تولید ندارند. بر این اساس روغن نباتی به طور متوسط تا 19 درصد و پودر شوینده تا 10 درصد افزایش قیمت یافت.

*در خردادماه اتفاق جالبی افتاد و آن اینکه محمد رضا رحیمی معاون اول رییس جمهوری به صراحت اعلام کرد که دولت برای تنظیم بازار برنامه ای ندارد و در نهایت گرانی را پذیرفت.

* دولت تشکیل جلسه داد و در آن برای موضوع تنظیم بازار بحث شد، اما صادق خلیلیان، وزیر جهاد کشاورزی به دلیل نداشتن برنامه ریزی برای تامین نهاده ها از جلسه هیئت دولت بیرون انداخته شد.

*لبنیات نخستین گروه از کالا های اساسی بود که در تیر ماه نوسانات قیمتی بالایی داشت تا آن جا که قیمت این نوع فرآورده ها تا 44.5 درصد افزایش یافت.

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 283422

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    30 0
    همه چیز به وسیله دولت گران شد چون سر منشا همه گرانی کاهش ارزش پول ملی در مقابل ارزهای دیگر بود که دولت از این کاهش بیشترین منفعت را برد و کسری بودجه خودش را جبران کرد .هدفمندی یارانه از دیگر عوامل بود چون دولت طبق نقشه وبرنامه ای که داشت در ابتدا بازور قیمتها را کنترل کرد که در ادامه وقتی به تولید کننده فشار بیش از حد وارد شد دولت در نرخ گذاری دخالت نکرد وتولید کننده ها قیمت ها را افزایش دادنداز طرف دیگر تولید کنندها در فشار بودند ودر حا برشکستگی که باافزایش قیمتها تا اندازهای از ان وضعیت بیرون امدند در کل دولت هیچ برنا مه مدونی نداشت وهمه چیز را رها کرده بودومقصر اصلی دولت بود