دکتر آرشین ادیب مقدم استاد دانشکده مطالعات شرقی و آفریقایی دانشگاه لندن معتقد است: کیم جونگ اون درصدد است تا از این بحران در حالتی خارج شود که وجهه و اعتبار خود را از دست ندهد.

جواد حیران‌نیا
طی روزهای اخیر کره شمالی در جدیدترین تهدیدهای خود علیه کره جنوبی و آمریکا اعلام کرد منطقه صنعتی مشترک با کره جنوبی را تعطیل می کند و پیونگ یانگ در حال ورود به «حالت جنگ» با سئول است اما کره جنوبی بدون توجه به این تهدیدهای کره شمالی اعلام کرد این تهدیدها بخشی از لفاظی های تند پیونگ یانگ است .
موافقتنامه آتش بس کره شمالی و کره جنوبی به جنگ سال 1950 تا 1953 دو کشور پایان داد اما این دو کشور از آن زمان تاکنون مدت شش دهه است که به لحاظ فنی در حالت جنگ با یکدیگر قرار دارند .
بسیاری از کارشناسان معتقدند به رغم این تهدیدهای کره شمالی، بعید به نظر می رسد این کشور جنگی تمام عیار را با کره جنوبی آغاز کند. نظر به اهمیت بحران شبه جزیره کره و آینده آن آنرا با دکتر ارشین ادیب مقدم استادیار دانشکده مطالعات شرقی و آفریقایی دانشگاه لندن در میان گذاشتیم که در ادامه از نظر می‌گذرد. ادیب مقدم استاد سیاست تطبیقی و روابط بین الملل است. از وی سه کتاب در حوزه‌های اسلام، ایران و سیاست جهان منتشر شده که عبارتند از: "فراتاریخ برخورد تمدنها"، "سیاست بین‌المللی در خلیج‌فارس"، "ایران در سیاست جهان: مسئله جمهوری اسلامی". در گفتگو با دکتر آرشین ادیب مقدم استاد دانشگاه لندن میزان احتمال وقوع جنگ میان دو کره را از او جویا شدیم.
چرایی افزایش تنش در شبه جزیره کره چیست؟
بحران در شبه جزیره کره به دو دلیل در حال حاضر افزایش یافته است. دلیل اول به افزایش رقابت چین و ایالات متحده آمریکا در منطقه شرق آسیا باز می‌گردد. یکی دیگر از دلایل این موضوع سیطره و قدرت "کیم جونگ اون" رهبر کره شمالی است که رژیم او توسط چین مورد حمایت است. دلایل حمایت چین از کره شمالی را باید در دلایل ایدئولوژیک و استراتژیک دنبال کرد. "کیم جونگ ایل" درصدد است تا نشان دهد که نهادهای داخلی این کشور به ویژه ارتش صاحب قدرت و نفوذ است و هم نشان دهد که در مقابل کره جنوبی و ایالات متحده آمریکا دارای قدرت است.
این بحران چگونه قابل حل است؟
منطق حل این بحران همان منطقی است که برای حل بحرانهای دیگر بین‌المللی باید مورد توجه قرار گیرد. این منطق مبتنی بر استراتژی دیپلماتیک بلند مدت و هوشمندانه است. این استراتژی دیپلماتیک نیز از رهگذر گفتمانی که در آن سخنی از تهدید و نظامی‌گری نباشد حاصل می‌شود.
اگر از منظر کره شمالی به موضوع بنگریم چه دلایلی متصور خواهد بود؟
کره شمالی نیاز به این دارد که اگر از برنامه هسته‌ای خود صرف نظر کند در این صورت امنیت، حاکمیت و مشروعیت بین‌المللی خود را نه تنها از دست ندهد بلکه به دست آورد.
کیم جونگ اون درصدد است تا از این بحران در حالتی خارج شود که وجهه و اعتبار خود را از دست ندهد.
بر این اساس پیش بینی شما از آینده بحران شبه جزیره کره چیست؟
بر اساس آنچه ذکر شد تصور نمی کنم که جنگی متصور باشد و جنگی رخ دهد. اما کشورهای درگیر کماکان در مواضع خود مبنی بر تهدید پافشاری می‌کنند. هر چه این تهدیدها بیشتر و بیشتر شود بازگشت به نقطه و وضعیت قبل سخت و دشوارتر خواهد شد.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 285431

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام GB ۰۲:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    0 1
    کره شمالی پشت پرده با آمریکا تبانی کرده و چنین چرت و پرت هایی را اخیرا اعلام کرده است. اینها برای اینکه نشان بدهند خطر بمب هسته ای تهدید بزرگ برای مردم دنیا خصوصا منافع غرب به شمار می آید در آستانه گفتگو ایران با 1 5،کره شمالی آمریکا را به حمله هسته ای تهدید میکند. حال آنکه هیچگاه چنین اتفاقی نخواهد افتاد. اینها می خواهند افکار عمومی و دولت های غربی را متقاعد به حمله هسته ای به تاسیسات ایران کنند. حتی دولت های اروپایی دیدندکه هیچ تحرک نظامی در ارتش کره شمالی نیست سفارتخانه ها را هم تعطیل نکردند.الکی یک منطقه صنعتی رو تعطیل کردند که نمایشی هست.این کارها در اذهان عمومی مردم غرب نگرانی بوجود می آورد تا به هرقیمتی که شده نگذارند ایران هسته ای شود.براستی چرا عکس اتاق جنگ کره منتشر شد؟نمایشی نیست؟
  • بدون نام IR ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
    1 1
    شکر خدا و صد هزار شکر و سجده شکر دارد که بالخره تو این دنیای بی عدالتی ها و دستمال کشی و گردن کلفتی یک نفر پیدا شد که توی هیکل و قیافه آمریکا و غرب وحشی ، تف و آفتابه بکشد کره شمالی اگر حتی وارد جنگ هم نشود تنها با این جنگ لفظی و فریادهایش و انرژی منفی که علیه آمریکا و غرب داده است بر هیکل زشت و فریبکار آمریکا و غرب سیلی زده و آفتابه کشیده و ابهت پوشالی و توخالی غرب را به چالش کشیده است . دست بالای دست بسیار است و کره شمالی مانند سوریه و افغانستان و لبنان و غزه مضلوم نیست بلکه تجلی نفرین و خشم آنها و عذاب الهی است .