۰ نفر
۱۶ آذر ۱۳۸۸ - ۱۳:۴۳

روزنامه فایننشال تایمز نوشت:"صاحبان اوراق بهادار فشار بیشتری بر دوبی ورلد اعمال می کنند."

بسیاری از صاحبان اوراق قرضه در دبی خواستار بازپرداخت بدهی خود از سوی "دوبی ورلد" تا نیمه دسامبر شده اند .
انتظار می رود وکلای صاحبان اوراق قرضه شرکت نخیل که واحد املاک شرکت عظیم "دوبی ورلد" است، هر گونه تلاش این شرکت دولتی سرمایه گذاری را برای مهلت گرفتن در پرداخت بدهی هایش رد کنند. انتظار می رود شرکت اشورست که نمایندگی صاحبان اوراق قرضه را بر عهده دارد، پس از جلسه ای که روز جمعه برگزار شد در نامه ای به "دوبی ورلد" بگوید بیش از 25 درصد از صاحبان اوراق قرضه خواستار بازپرداخت کامل چهار میلیارد دلار تا 14 دسامبر یا حداکثر 28 دسامبرند.

این اقدام در حالی اتخاذ شد که "دوبی ورلد" سعی دارد با تشویق صاحبان اوراق قرضه به مذاکره، مدت بازپرداخت بدهی انها را ظرف یک تجدید ساختار وسیع تر این شرکت عظیم و واحدهای املاک ان یعنی "نخیل" و "لیمیت لس" قرار دهد. فشارها بر دوبی ورلد در حالی رو به افزایش است که دولت دوبی پشت "دوبی ورلد" را خالی کرد. عبدالرحمن الصالح، رئیس اداره مالی دوبی اعلام کرده است" دولت دوبی پرداخت بدهی های شرکت بحران زده دوبی ورلد را تضمین نمی کند. میزان بدهی‌های خارجی امارات هم اکنون 80 میلیارد دلار برآورد می‌شود که 59 میلیارد دلار از این بدهی بردوش شرکت "دوبی ورلد" است .

دوبی ورلد مجری اصلی طرح‌های عظیمی مثل جزیره نخل جمیره، مرکز خرید امارات و هتل آتلانتیس است . دوبی ورلد باید بخش عظیمی از بدهی‌های خارجی خود را روز 14 دسامبر امسال بپردازد. در کنار این شرکت، النخیل هم 3 میلیارد و 500 میلیون دلار بدهی خارجی دارد. دوبی به علت سرمایه‌گذاری سنگین در طرح‌های عظیم ساختمانی، پس از بحران مالی جهانی دستخوش بحرانی عمیقی‌ شده است. اجرای بخش عمده طرح های بزرگ ساختمانی از پائیز سال 2008 میلادی به تعویق افتاد و صدها هزار نیروی کار خارجی با از دست دادن فرصت اشتغال این شیخ نشین را ترک کردند.
بحران اقتصادی دبی نگرانی هایی را درباره پس لرزه های بعدی اقتصاد این منطقه به وجود اورده است.

به گزارش پایگاه اینترنتی الجزیره، یک هفته از زمانی که بحران مالی بازارهای دوبی را تکان داد و سبب شد موجی در بازارهای جهان بوجود بیاید می گذرد. افول بازارهای جهانی فقط 48 ساعت ادامه داشت اما در بازارهای دوبی و ابوظبی هنوز این وضعیت ادامه دارد. افت بازارهای مالی دوبی و ابوظبی سبب شده است 15 میلیارد دلار از ارزش سهام مبادله شده در این دو بازار کاسته شود. دوبی عملا دچار رکود اقتصادی شده است و هیچ پویایی اقتصادی در ان به چشم نمی خورد. ساخت و سازها در دبی کاملا متوقف شده است. مسوولان دوبی نگران ادامه این وضعیت هستند. دوبی سرمایه گذاری های بسیار گسترده ای در کشورهای دیگر انجام داده است.

بحران اقتصادی جهان ضربه سنگینی به این سرمایه گذاری های شرکتهای دوبی وارد کرد و در ادامه اثار این مشکل دامنگیر خود دوبی شد. البته رشد سریع دوبی و اجرای پروژه هایی از قبیل ساخت هتلهای هفت ستاره و پنجمین فرودگاه پرتردد جهان در کمتر از یک دهه بی تردید با مخاطرات اقتصادی برای دوبی همراه بوده و طبیعی است که چنین وضعیتی متصور باشد. به هر حال اقتصاددانها نگران تحولاتی هستند که در ادامه بحران اقتصادی جاری متوجه دوبی خواهد شد.
الهه حسینی/ روزنامه فایننشال تایمز 7 نوامبر

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 28658

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =