یک نامزد انتخابات ریاست جمهوری از هدر رفت نیروهای کارآمد دانشگاهی ابراز تاسف کرد.

به گزارش خبرگزاري خبرآنلاين، حسن روحانی نامزد بالقوه انتخابات رياست جمهوري يازدهم در نشستی که به دعوت اساتید دانشگاه​های تهران برگزار شده بود با انتقاد از روند انجام تحقیقات دانشگاهی و فضای موجود در دانشگاها از هدر رفت نیروهای فرهیخته سخن به میان آورد و راه نجات کشور را حرکت به سمت عقلانیت و تدبیر دانست.
رئيس مرکز مطالعات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام  با اشاره به مظلوم واقع شدن دانشگاها در این برهه از زمان بیان داشت: دانشگاهای ما در سال​های اخیر بسیار مظلوم واقع شده اند، ما گاهی در فرهنگ رایج از اسراف سخن می گوئیم و فکر می کنیم اگر جایی برق روشن باشد بی استفاده نیرو هدر می​رود و اسراف می شود، که البته این درست است اما آیا اگراز صدها و هزارها استاد فرهیخته درمراکز آموزش عالی استفاده علمی درستی نکنیم یا شرایط چنان باشد که خود ترجیح دهند مهر سکوت بر لب بزنند، آیا این اسراف و هدر دادن سرمایه ملی نیست!
وي با اشاره به هدر رفت نیروهای کارآمد دانشگاهی و ضرورت باور بودن نیروهای دانشگاهی،گفت: این درخت پر ثمر با سرمایه ملی به بار نشسته است. آن کس که نمی گذارد از این میوه استفاده شود آیا ظلم فاحش به باغبان و مردم نکرده است؟ اگر می خواهیم کشور به توسعه و پیشرفت برسد من نمی گویم بسترش دانشگاها است که می گویم منشاءش دانشگاها است.
روحاني با انتقاد از فضای امنیتی دانشگاها خاطر نشان کرد: اگر فضای دانشگاه​ها امنیتی باشد نمی تواندعلم را تولید و حقایق را تبیین کنند. هیچ نعمتی بالاتر از نعمت آزادی بیان و نقد آزاد نیست، اگر از مردم سالاری ودموکراسی سخن می گوئیم اینها بدون آزادی ممکن نخواهد بود.منظور از آزادی؛ آزادی بیان، آزادی اندیشه و نقد است.
رئیس مزکر تحقیقات استراتژیک با انتقاد از روند انجام تحقیقات دانشگاهی ادامه داد: بسیار جای تاسف است که وقتی از یک استاد فرهیخته یک تحقیق می خواهیم از ما می پرسد که خط قرمزها کجاست. همه کشورها خط قرمز دارند اما در تحقیق وپژوهش خط قرمز معنایی ندارد. بنا بود مزایای حوزه را به دانشگاه منتقل کنیم و برعکس، در حوزه های علمیه انتخاب استاد آزاد است. در گذشته در حوزه مدرک گرایی وجود نداشت اما متاسفانه ضعف های دانشگاه به حوزه منتقل شده است، الاان متاسفانه مدرک گرایی از دانشگاهها به حوزه به صورت افراطی سرایت کرده است.
 روحاني ادامه داد: چقدر محدودیت های غیر لازم برای اساتید دانشگاه​ها وجود دارد .اساتید باید از هفت خان عبور کنند که به یک کنفرانس علمی بروند و در بازگشت دوباره باید  ازهفت خان بگذرند تا تسویه حساب سیاسی کنند.
رئيس پيشين هيات مذاکره کننده هسته​اي ايران با بيان اينکه دیپلماسی دانشگاهی امروز در جهان بسیار کارگر است، يادآورشد: دنیای امروز دنیای ارتباطات است متاسفانه در کشور عده ای در دنیای قرن نوزدهم سیر می کنند ما باید محیط مناسب برای اساتید بزگوار و گرانقدرمان آماده کنیم تا آنها بتوانند در مسائل کشور نظر بدهند که اگر چنین شد ما اسراف و تبذیر نکرده ایم. دراین سال​های اخیر نخبه ستیزی شد، که امید وارم به نخبه گرایی برگردیم.
وی در پایان خاطر نشان کرد: هیچ انتخاباتی اهمیت انتخابات 24 خرداد 92 را نداشته است. علي​رغم اینکه تمام انتخابات گذشته مهم بوده اند اما دیگر ما فرصت خطا و اشتباه نداریم. امروز روز پیروزی حزب و جناح نیست. بلکه امروز روز پیروزی ملت است و روز پیروزی عزت ایران، دست به دست هم دهیم و مسیر کشور را به سمت عقلانیت و تدبیر بکشانیم که این تدبیر ما را به ساحل امید رهنمون خواهد کرد.
/2929
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 288263

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • هیات علمی بازنشسته IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    6 0
    سلام در بیانات فوق بر خلاف سایر عزیزان توجهی به دانشگاه ها و اساتید دانشگاه شده است گه بدنبال آن سوالات بسیاری پیش می آید از جمله در مورد بازنشستگی دهه اخیر هیات علمی: آیا در برنامه ها ی ایشان توجهی به کم لطفی های گذشته مدیریت ها در حق دانشگاهیان هم میشود؟ آیا برنامه ای برای جلوگیری از خانه نشینی و بازنشستگی هیات علمی دانشگاه ها دارند؟ آیا ایشان هم مانند برخی معتقدند که شغل استادی بازنشستگی دارد و میتوان نتیجه سالها سرمایه علمی را با چند سطر حکم بازنشستگی حذف کرد ؟ آیا قوانین بازنشستگی هیات علمی غیر قابل تغییر است؟ چه برنامه ای برای برگرداندن کلیه کسانی که در دانشگاه بدلیل برخوردهای مدیریتی بازنشسته وآسیب دیده اند، دارند؟
    • سعید IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
      4 0
      با سلام. من دیروز در این جلسه حضور داشتم، اتفاقا یکی از اساتید همین سوال را از آقای دکتر روحانی کردند و ایشان قاطعانه پاسخ دادند اساتیدی که به دلایل واهی بازنشسته شده اند و از تدریس محروم گشته اند به عرصه باز خواهند گشت.