۰ نفر
۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۲۰:۰۰

مصر در آستانۀ سقوط اقتصادی است.

 کمبود گندم، سوخت و مواد اولیه مشکلات اساسی را برای این کشور ایجاد کرده است. مصر روزهای بسیار دشواری را به لحاظ اقتصادی طی می‌کند و هنوز مذاکرات این کشور با صندوق بین‌المللی پول برای دریافت وام 4.8 میلیارد دلاری نیز به جایی نرسیده است. وامی که گفته می‌شود قرار است رقم آن به 6.3 میلیارد دلار افزایش یابد. امیر قطر نیز به تازگی از خرید 3 میلیارد دلار اوراق قرضۀ مصر برای کمک به اقتصاد مصر خبر داده است. قطر پس از سقوط مبارک نیز کمکی 5 میلیارد دلاری به این کشور کرده بود. اما هنوز این تلاشها در زندگی روزمرۀ مصریها نمود نیافته است.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، صفوف انتظار کامیون‌ها، تراکتورها، مینی‌بوس‌ها و سایر وسایل نقلیه برای دریافت سوخت به صدها کیلومتر می‌رسد. دو سال پس از سقوط حسنی مبارک، دولت مرسی تنها 13 میلیارد دلار(10 میلیارد یورو) موجودی دارد که گفته می‌شود هزینۀ 3 ماه واردات مصر است. هنوز ارزی به مصر وارد نشده است. توریسم از مهمترین منابع درآمد کشور وضعیت نابسامانی دارد، عایدی‌های ناشی از کانال سوئر نیز شاهد کاهش قابل توجهی بوده است. صادرات مواد خام در مقایسه با واردات نفت تصفیه شده، به شدت کاهش یافته است. سرمایه‌گذاران خارجی متعاقب تشدید ناامنی و تداوم تظاهرات از این کشور فرار کرده‌اند.
طبق گزارش منتشر شده از سوی بانک مرکزی مصر، بدهی خارجی مصر در ماههای ژوئن و دسامبر سال 2012 با افزایش 4.4 میلیارد دلار به 38.8 میلیارد می‌رسد. این نهاد مصری دلیل بالا رفتن بدهی‌های مصر را افزایش نرخ تبادل ارز در این کشور عنوان کرده است.
بدهی‌های داخلی مصر نیز رقم 1.380 تریلیون لیر مصری در پایان ماه دسامبر گذشته را نشان می‌دهد که سهم بدهی‌های دولت از این مبلغ 81.6%، بانک ملی سرمایه‌گذاری 13.4% و سایر نهادهای دولتی 5% است.
3152 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 288919

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =