عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: شورای نگهبان به منزله یک نهاد ناظری هست که از ارزشها، ایمانها و اعتقادات مردمی که در یک سرزمین گردهم آمدهاند و میثاق مشترکی را با هم داشتند، تحت عنوان قانون اساسی و ساختارهایی را هم برای نظام سیاسی خودشان در نظر گرفتند، پاسداری میکند.
اهم سخنان سخنگوی شورای نگهبان می آید:
• چند اصل در ارتباط با انتخابات و وظایف شورای نگهبان ذکر شده است. اول اصل 99 قانون اساسی است که نظارت بر انتخابات خبرگان رهبری، ریاست جمهوری مجلس شورای اسلامی و همهپرسیها را بر عهده شورای نگهبان قرار داده است.
• اصل 118 قانون اساسی در مورد انتخابات ریاست جمهوری، نظارت بر این انتخابات صراحتا برعهده شورای نگهبان نهاده شده است. علاوه بر اینکه ما اصول دیگری مثل اصل 115 که شرایط داوطلبان تصدی پست ریاست جمهوری را هم صراحتا در این اصل آوردهاند.
• در مورد انتخابات مجلس شورای اسلامی یکی دو اصلی که به این انتخابات مربوط است، نهایتا برگزاری انتخابات برعهده قانون عادی نهاده شده است.در قانون عادی به صورت جزئی اینگونه مسائل مطرح شده و لذا شورای نگهبان بررسی صلاحیتهایی را که انجام میدهد، منجر میشود به اینکه افرادی تأیید صلاحیت میشوند و افرادی صلاحیتشان تأیید نمیشود. گاهی اوقات ما احراز نمیکنیم. افرادی گمنام و ناشناخته هستند که ما شرایطی را که قانون انتخابات وضع کرده است را در آنها احراز نکردیم و آقایان به رأی نمیرسند. اینها هم در زمره کسانی قرار میگیرند که صلاحیتشان تأیید نشده است.
• در بحث انتخابات ریاست جمهوری موضوع تأیید یا رد را به مفهومی که در انتخابات مجلس داریم، نداریم. براساس قوانین عادی، شورای نگهبان شرایط داوطلبان ثبت نام شده را بررسی میکند و کسانی که واجد شرایطند را تشخیص داده و اسامی آنها را وزات کشور اعلام میکند. نسبت به بقیه که این شرایط در آنها احراز نشده است، شورای نگهبان نفیا و اثباتا اعلام نظری ندارد. بنابراین این واژهای که در بین افکار عمومی و برخی رسانهها مطرح شده که ما در انتخابات ریاست جمهوری به عنوان مثال آقای زید را تأیید و آقای امر را رد میکنیم، به نظر من غلط است.
• ما کسانی که شرایط اصل 115 قانون اساسی را دارند و این شرایط را احراز کردند، پس از احراز توسط شورای نگهبان، اسامی آنها را به وزات کشور اعلام میشود و ما نسبت به بقیه اظهار نظری نمیکنیم. بنابراین ما رد صلاحیت در انتخابات ریاست جمهوری نداریم و اینکه گاهی مطرح میشود که شورای نگهبان آقای "الف" را در انتخابات ریاست جمهوری رد کرده است، ما چنین رویهای را نداشتهایم و نخواهیم داشت.
• اصل 99 وقتی گفته است که نظارت بر انتخابات برعهده شورای نگهبان است، آیا مرجع دیگری را هم تعیین کرده است؟ نه، مرجع دیگری نداریم. اقتضای عقل این است که وقتی مرجعی تعیین میشود، یعنی آن مرجع نهایی است و فعلا براساس قانون اساسی فراتر از شورای نگهبان جایی را نداریم. نه مراجع قضایی و نه هیچ نهاد دیگری به مفهوم وظایف شورای نگهبان نمیتوانند در انتخابات دخالت کنند.
• من چون تجربه دیگر کشورها را هم دارم و سالها هم آن طرف زندگی کرده ام، به نظرم هیچ انتخاباتی آزادی انتخابات ما را ندارد.
• مستحضرید که ما در انتخابات قبل اقداماتی فراتر از رویههای گذشتهمان انجام دادیم. ما ابتدا از نمایندگان هر 4 نامزد درخواست کردیم که به شورای نگهبان بیایند و راهکارهایی را که برای بهتر برگزار شدن انتخابات به ذهنشان میرسد را به ما اعلام کنند و ما استقبال میکنیم و بعد دعوت کردیم که در روز انتخابات نمایندگانشان در شورای نگهبان حضور داشته باشند که این کار برای اولین بار انجام میشد و همه امکانات در اختیارشان قرار داده شد.
• در روز انتخابات سال 88 نمایندگان هر 4 کاندیدا حضور داشتند و حتی تا پایان شمارش آرا هم که صبح فردا بود، حضور داشتند و همهشان انتخابات را تأیید میکردند و مشکلی نبود، البته گزارشهایی به آنها میرسید و آنها را بر حسب مورد به ما ارجاع میکردند و ما بررسی میکردیم و در همانجا به آنها پاسخ میدادیم.
• ممکن است در هر انتخاباتی تخلفاتی اتفاق بیافتد، به هر حال انتخابات یک کار انسانی است و کار انسانی هم به دور از خطا نیست، ولی اینکه ادعای عجیب و غریب داشتند، در واقع با توجه به اینکه در شورای نگهبان حضور فیزیکی داشتند، این عجیب بود. بعد از آن هم ما از آنها دعوت کردیم که برای بررسی، گفتوگو و بیان هر فکری که به ذهنشان میرسد، در شورای نگهبان حضور یافته و مسائل را مطرح کنند تا موضوع برایشان روشن شود.
• در شرط مذهبی و سیاسی سوابق به ما خیلی کمک میکند اگر ما سابقه را نداشته باشیم، نمیتوانیم احراز کنیم. به عنوان مثال کسی که به عنوان نخبه دانشگاهی و با مدک دکتری تازه فارغالتحصیل شده و ثبت نام کرده است، که ما برای احراز رجل سیاسی و مذهبی بودن وی باید سوابق روشنی از او داشته باشیم.
• ما الان نمیتوانیم بگوییم کسی که مدیرکل یا معاون وزیر است میتواند رجل سیاسی باشد یا خیر. سوابق در مورد رجل سیاسی مهم است. مهم است که مدیری باشد که قدرت تحلیل مسائل کلان کشور را نداشته باشد.
• رجل سیاسی باید تحلیل مسائل کلان کشور را داشته باشد و در مسائل سیاسی و اجتماعی آنقدر توانایی داشته باشد که بتواند مسائل کلان کشور را تحلیل و پردازش کند و راهکار ارائه دهد. ممکن است که راهکارش را عدهای قبول نداشته باشند ولی این توان باید در او احراز شود چون در واقع پست ریاست جمهوری به تعبیر مقام معظم رهبری کاملا با پستهای دیگر متفاوت است.
/17295
تسنیم نوشت:
کد خبر 291212
نظر شما