در نشست خبری نخستین جشنواره تجسمی فجر برنامه‌های این جشنواره که در رشته‌های مختلف هنری برگزار می‌شود، تشریح شد

 

 مریم آموسا: صبح امروز نشست خبری نخستین جشنواره تجسمی فجر با حضور شالویی، مدیرکل هنرهای تجسمی ارشاد، زنده رود کرمانی دبیر اجرایی و طاهری دبیر علمی جشنواره  در کتابخانه موزه هنرهای معاصر برگزار شد.

به گفته شالویی رقم بودجه این جشنواره هنوز مشخص نیست و تمام هزینه‌های این جشنواره به احتمال زیاد از سوی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد تأمین خواهد شد.

همزمان با برپایی نخستین جشنواره تجسمی فجر هنرمندان ایرانی در 3 جشنواره در کشورهای کرواسی، ترکیه و فرانسه شرکت خواهند کرد.

دوازدهم بهمن ماه همزمان با آغاز سی‌امین دهه فجر انقلاب، نخستین جشنواره هنرهای تجسمی در 4 مکان موزه هنرهای معاصر، فرهنگسرای نیاوران، مجموعه فرهنگی آزادی و خانه هنرمندان ایران آغاز به کار خواهد کرد و تا 12 اسفند ماه این حرکت فرهنگی تداوم خواهد داشت.

 پیش از این قرار نبود که خانه هنرمندان ایران، میزبان این جشنواره باشد، همین امر موجب شد که برنامه‌های شش نمایشگاه این مجموعه فرهنگی کنسل شود و با توجه به پر بودن برنامه گالری‌های این مجموعه، این نمایشگاه‌ها به زمان دیگری هم موکول نشود.

 در این نشست شالویی مدیر هنرهای تجسمی ارشاد از قابلیت‌های هنرتجسمی گفت که از سال‌ها پیش ظرفیت برگزاری جشنواره فجر را داشتند اما به هر دلیلی چنین امری در 30 سال اخیر تحقق پیدا نکرده است.

به گفته مدیر کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آثار برگذیده جشنواره با موضوع امید به آینده خریداری خواهد شد و این آثار در قالب نمایشگاه‌های استانی در معرض دید علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

شالویی همچنین از مشارکت با ستاد سی‌امین سال پیروزی انقلاب در قالب ورکشاپ 15 کلیومتری از میدان امام حسین تا میدان آزادی خبر داد. در این ورکشاپ قرار است که 5 هزار دانشجو مشارکت داشته باشند. همچنین ورکشاپ 3 کیلومتری از موزه تا موزه بر پا خواهد شد که در این ورکشاپ هنرمندان تجسمی داخلی و خارجی شرکت خواهند داشت و آثاری را پیرامون فضاسازی که در  ورکشاپ انجام شده خلق خواهند کرد.

غلام‌علی طاهری دبیر علمی جشنواره، استقبال از جشنواره تجسمی فجر را بسیار خوب عنوان کرد و خبر از به نمایش گذاشته شدن آثار 80 هنرمند برجسته تجسمی در این جریان فرهنگی داد.

وی یکی از مهم‌ترین معیارهای شرکت آثار هنری در این جشنواره را تکراری نبودن آثار عنوان کرد.

به گفته دبیر علمی جشنواره در نخستین دوره جشنواره تجسمی فجر، خوشنویسی بخش رقابتی ندارد و در این دوره 50 اثر از هنرمندان برجسته این رشته در قالب نمایشگاه ارائه خواهد شد. در بخش عکس هم 1651 قطعه اثر به بخش مسابقه ارسال شده بود که از این میان 70 قطعه عکس به بخش مسابقه راه پیدا کرده‌اند. در بخش جنبی 21 قطعه عکس از «میشل ستپون»‌، عکاس آژانس عکس فرانسه از وقایع انقلاب در موزه هنرهای معاصر به نمایش گذاشته می‌شود. در بخش گرافیک هم 40  اثر از هنرمندان برجسته به نمایش گذاشته خواهد شد.

طاهری همچنین از برگزاری 9 سخنرانی علمی درباره  ویژگی رشته‌های مختلف هنرتجسمی پس از انقلاب خبر داد.

به گفته او کتاب نخستین دوره جشنواره تجسمی فجر هم منتشر خواهد شد.

شالویی همچنین خبر از برپایی سه نمایشگاه تجسمی از آثار هنرمندان ایرانی همزمان با جشنواره فجر در کشورهای کرواسی، ترکیه و فرانسه خبر داد.

به گفته مسعود زنده‌رودی، دبیر اجرایی نخستین جشنواره تجسمی فجر، در این دوره 6 هزار اثر هنری توسط 2200 هنرمند به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که در نهایت 322 هنرمند با 398 اثر در 5 بخش این جشنواره شرکت داده شدند.

وی همچنین از حضور 225 هنرمند نامی کشور با 225 اثر، 35 پوستر از دوران انقلاب و 20 پوستر قرآنی با محوریت سوره فجر خبر داد. او گفت در مجموع 700 اثر در نخستین دوره جشنواره تجسمی فجر در معرض دید علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

در این جشنواره کشورهای ترکیه، بنگلادش، پاکستان، فرانسه، استرالیا، آلمان  و روسیه حضور خواهند داشت.

به گفته شالویی نفرات اول تندیس جشنواره، فراهم کردن امکانات سفر یک هفته‌ای برای حضور در جشنواره بین‌الملی ونیز و به سه نفر برگزیده هر بخش 20 سکه بهار آزادی و به برگزیدگان از نگاه مخاطبان مبلغ 20 میلیون ریال اهدا خواهد شد. آثار برگزیده جشنواره نیز از سوی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد خریداری خواهد شد.

نخستین جشنواره تجسمی فجر، ساعت 16 روز 12 بهمن ماه در موزه هنرهای معاصر افتتاح خواهد شد.

 

کد خبر 2913

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =