۰ نفر
۷ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۷:۲۴

رییس اتاق تهران با اشاره به فضای انتخابات ریاست جمهوری و برنامه کاندیدا ها تاکید کرد که جملات زیبا راهگشا نیست و بخش تولید را تامین مالی نمی کند.

هیات نمایندگان اتاق تهران سی‌اُمین نشست خود را با پرداختن به موضوع اشتغال و بازار کار آغاز کردند. اعضای هیات نمایندگان در حالی به بحث و تبادل نظر در این مورد مهم پرداختند که میزبان مسعود نیلی، اقتصاددان و استاد دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف و شنونده نتایج پژوهش‌های او در این حوزه بودند.

به گزارش خبرآنلاین، در این نشست علاوه بر بازار کار و اشتغال، فضای جاری اقتصادی و سیاسی کشور و انتخابات آینده ریاست‌جمهوری نیز توسط اعضا مورد نقد و ارائه نظر قرار گرفت.

در ابتدای این نشست یحیی آل‌اسحاق مساله تامین مالی را یکی از چالش‌های پیش‌روی اقتصاد کشور در سال 92 خواند و به بحث تصویب بودجه سال جاری در مجلس شورای اسلامی پرداخت.

رئیس اتاق بازرگانی تهران با تاکید براین که بنگاه‌های اقتصادی برای تامین مالی با شرایط دشواری مواجه هستند این پرسش را مطرح کرد که با وجود محدودیت‌های تشدید شده در ایجاد درآمد برای دولت و افزایش هزینه مبادلات، چه راه چاره‌ای برای تامین مالی اندیشیده شده است؟

آل‌اسحاق گفت: «برای تامین مالی راه‌های گوناگونی وجود دارد اما بنگاه‌دار و فعال بخش خصوصی کشور باید از روش‌ها و راه‌حل‌های دولت آگاهی داشته باشد و حداقلی از اطلاعات را برای پیش‌بینی آینده و ترسیم راه خود داشته باشد. دولت برای تامین مالی چه می‌خواهد بکند؟ دارایی‌هایش را بفروشد؟ قیمت حامل‌های انرژی را بالا ببرد؟ اوراق مشارکت عرضه کند؟ یا مالیات‌ها را افزایش دهد و اصلا کدام نوع مالیات را می‌خواهد افزایش دهد؟»

رئیس اتاق تهران با اشاره به توجه ویژه مجلس به بحث تولید و ارائه طرحی به منظور حمایت از آن توضیح داد: « در عین این حمایت می‌بینیم که بودجه عمرانی کشور در سال 92 کاهش قابل‌توجهی داشته است. از طرفی هنوز قیمت نرخ ارز مشخص نیست و پس از سه بار طرح شدن در صحن در نهایت تعیین آن به شورای پول و اعتبار واگذار شده است. هنوز مشخص نیست قیمت حامل‌های انرژی چقدر افزایش خواهد یافت و این یعنی در شرایطی هستیم که هیچ مولفه‌ای برای تصمیم‌گیری و پیش‌بینی آینده برای بخش خصوصی مشخص نیست. اگر درآمدها محتمل نیست باید برای هزینه‌ها فکری کرد.»

یحیی آل‌اسحاق با اشاره به همایش پولی بانکی که در دو روز گذشته برگزار شد به این مساله پرداخت که بخش بانکی برنامه‌ای برای تامین مالی بخش تولید ندارد و خودش را محق می‌داند و بخش تولید را متخلف می‌شمارد. این در حالی است که نظام اقتصادی کشور بانک محور است و اقتصاد کشور به تامین مالی بانکی وابسته است.

او هم‌چنین با اشاره به فضای انتخابات ریاست‌جمهوری و برنامه‌ نامزدها تاکید کرد که جملات زیبا راهگشا نیست و بخش تولید را تامین مالی نمی‌کند. آل‌اسحاق افزود: «درست است که اقتصاد از حاشیه به متن آمده و در بطن سخنان همه نامزدهای ریاست‌جمهوری دیده می‌شود اما مساله این است که در نهایت از دل این برنامه‌ها به فضای رقابتی برسیم و وجهه بین‌المللی اقتصاد ما سرو سامان بگیرد. باید برنامه‌ها در این جهت تدوین شود و اهداف عملی را در نظر داشته باشد.»

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران در پایان سخنان خود به بازدید اخیرش از واحدهای صنعتی شهر اصفهان اشاره کرد و از تلاش علی‌اکبر قصاعی در واحد چینی زرین تقدیر کرد و گفت: «در شرایط دشواری که برای اقتصاد کشور وجود دارد این واحد در سه شیفت به طور منظم کار می‌کند و در همه شاخص‌های ارزیابی فعالیت یک بنگاه اقتصادی وضعیت بسیار خوبی دارد به ویژه رابطه مدیریت و کارکنان این واحد صنعتی که همانند رابطه پدر و فرزند است.»

یحیی آل‌اسحاق در پایان از اعضای هیات نمایندگان خواست تا در قالب کمیسیون‌های اتاق از این واحد صنعتی بازدید داشته باشند.

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 295595

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مژه A1 ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۷
    2 0
    بععله جملات زیبا راهگشا نیست ! با حلوا حلوا دهن شیرین نمی شه