چند روزی است به منتهاالیه دو سوی کهکشان جامعه ایرانی فکر می‌کنم؛ افراطی‌‌‌‌‌‌‌ها؟ آنهایی که روز انتخابات به شهروندان ایرانی در لندن سنگ زدند و به دیوار کنسولگری رنگ پاشیدند. سوی دیگر آنهایی که باز بیانه‌های تکراری خواندند و شعار دادند اگرما نباشیم همه حیثیت کشور بر باد خواهد رفت.

آنهایی که در روزنامه‌های‌شان جشن بزرگ مردم را تبریکی خشک و خالی هم نگفتند. اقتدارگرایان؟ خود ارزشی پندارها؟ فقیردوستان یک دهه پیش و مافیای... اصطلاحی که آیت الله هاشمی رفسنجانی به کار برد بیش از همه این واژه‌‌ها و ترکیب‌‌‌‌ها به دلم نشست: "کله شق‌ها"

کله شق‌ها مصداق نرود میخ آهنین در سنگ، ویژگی‌های مشترک بسیاری دارند اگرچه در دوسوی این کهکشان و در نقطه مقابل هم نشسته‌اند. نقطه‌هایی کم نور که در حاشیه‌‌‌‌‌ها سوسو اکی می‌کنند؛ آنهایی که حاکمیت و مردم و وطن را از ریشه می‌زنند و آنهایی که نظام و وطن و امت و همه ارزش‌‌ها را به نام خود قباله کرده‌‌‌‌‌‌‌اند. هر دو گروه و تاکید می‌کنم "گروه" به یک اندازه منافع ملی ما را به تاراج داده‌‌‌اند و در پی تاراجند. هر دو گروه در تفرقه افکنی، آب به آسیاب بدخواهان ریختن، زمزمه تجزیه طلبی و برنتافتن شادمانی مردم شریک و هم کاسه‌اند.

در کدام فصل روشنفکری نوشته باید به مردم پشت کرد و نق زد؟ من که سال‌هاست ادبیات و فلسفه غرب می‌خوانم نمونه‌ای برای آن نمی‌شناسم اگر شما می‌شناسید روشن‌‌ام کنید. کدام آزادی خواه را سراغ دارید سنگ به دست بگیرد و به صندوق رای و رای دهند حمله کند؟ ژان پل سارتر؟ رولان بارت؟ میشل فوکو؟ میشل بوتور؟ چامسکی یا دریدا و بودریار؟ هگل چیزی در این باره نوشته؟ در روح القوانین منتسکیو به آن اشاره‌ای رفته؟ بابا جان شما چه فرقی دارید با کسی که مجلس را به توپ بست؟ شما چه فرقی دارید با آنهایی که توی روزنامه‌شان مردم را به خاطر این انتخاب سرزنش می‌کنند؟ حقارت حقارت است هم از این سو هم از آن سو.

حرکت تاریخی بیست و چهارم خرداد، بلوغ سیاسی مردم را به نمایش گذاشت. مردمی که خود به چنان مرحله‌ای از پختگی رسیده‌اند که سنگ پرانی‌ها را جدی نگیرند. این نیروی اجتماعی به هم پیوسته که به اعتقاد من بزرگترین سرمایه ملی است در جست و جوی قهرمان نبوده و نیست و ناگفته پیداست که رئیس جمهور منتخب نه قهرمان، بلکه مخرج مشترک و نقطه عطف خواسته‌های همین نیروی اجتماعی است. بنابراین پرسش آنهایی که می‌گویند «خب ببینیم ایشان چه می‌کنند؟» و تخم یاس می‌پراکنند از پایه غلط است.

به راستی تا همین حالا دست آوردها را نمی‌بینید؟ نمی‌بینید شادی و پای کوبی مردم تبریز و سنندج چطور بافته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های "گوناز تی وی"‌ها را پنبه کرده و بر باد داده؟ پیام‌های تبریک کشورهای عربی خلیج فارس را نمی‌شنوید؟ این سو در کمین مصادره نیروی اجتماعی نشسته‌اید یا آن سو در آرزوی خفت میهن که با صدای غنه و تو دماغی بگوئید "من می‌دونستم من از اول می‌دونستم" چرا خوشحالی و شادمانی مردم شما را غمگین کرده کله شق‌ها؟

کد خبر 299122

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
    عجیب است همین دوستان اصلاح طلب در مجلس ششم می گفتند آیت الله هاشمی دزد ، عالیجناب سرخ پوش و... است حالا دارن از ایشون طرفداری می کنند
    • بی نام A1 ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
      75 8
      نمیدونم چرا شما دوست عزیز و البته امثال شما توانایی زیادی در تفسیر به رأی این جمله دارید که «میزان حال فعلی افراد است.»
    • سعید IR ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
      34 2
      آیت الله هاشمی بر اثر نشست و برخاست هفتگی که با جوانان و دانشجویان و مردم عادی به طور مستمر در ارتباط هستند بر اثر سیاست و تدبیرشان که همیشه پیروی از اکثریت مردم بوده عمل میکنند و برای همینه که میبینید دقیقا بعد سال 84 یه سمت مردم تغییر کردند و در حال حاضر به حق از اصلی ترین قطب های روحانیت شیعه در جامعه هستند
    • بی نام IR ۰۳:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۰
      16 2
      کله شق ها یه دونشون اینجاس!
    • بی نام A1 ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۱
      8 1
      خب هم اصلاح طلب ها تندروی کردند و بی تجربگی هم آیت الله در طول زمان دوری از پست های اجرایی و ارتباط با مردم تغییر کردن.
    • هیئتی GB ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
      0 2
      بابا هرکی به نفع ما توپ زد ما باهاشیم.چه آقای هاشمی باشه و چه ....!!! هر چی بگی تو گوش شون فرونمی ره !!! چرا آقای هاشمی حضور 85درصدی مردم در چهارسال پیش رو نمیگین "میزان رای ملت است"را مردم رقم زدند و لی حضور 72/2درصدی (البته خدارا شکر که مردم بصیرت دارن) را "میزان رای ملت است " نمی خوانند؟!!!
  • متین IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
    62 3
    توهین به همدیگر ؟ محاله ایشون رئیس جمهورتمام ایرانی هاهستند. سوء استفاده ممنوع!!!!!!!!!!!!!!!
  • بی نام A1 ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
    32 3
    lممد جان عجب كله شقي هستي تو نوشتن!
  • بی نام IR ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
    32 8
    عالی بود
  • محمد IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
    30 2
    متأسفانه 4 ملیونی از این کله شق ها در میان ما زندگی میکنند که از قضا ابزار رسانه ای قوی هم در اختیار آنها است.خدا کند مجدداً ابزار قدرت را در دست نگیرند البته وجود آقای هاشمی عملاً این امکان را از آنها سلب میکند.خبر لطفاًچاپ کن.
  • بی نام A1 ۰۴:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۰
    5 0
    کلی نمیبینید گفتی ولی مهمترین نمیبینید را نگفتی : " نمیبینید که هنوز هیچی نشده و هیچ دستور جدیدی نیامده دلار سقوط کرد." شاید بندگان خدا نگران آیندۀ سرمایه های دلاری و سقوط قیمت برجهایشان هستند این حامیان سابق فقرا و ... امروز
  • بی نام A1 ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۰
    6 1
    وقتی هر کسی ازدین و اسلام برداشت شخصی میکنه وقتی یه عده تندرو خودشون رو دیندار و انقلابیتر از بقیه می دونند وقتی رئیس جمهورمملکت با نه مردم به انها انتخاب شده و حالا با کله شقی به جای همدلی و اتحاد فقط به دنبال این هستند که بین مردم طفرقه ایجاد کنند چرا چون نامزد صالح اصلح مصلح و پاک اونها انتخاب نشده.واقعا جای تاسف داره...
  • حميد A1 ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۰
    2 16
    الحمدلله ما ظرفيت باخت داشتيم كه وقتي رقيب با حداقل راي رييس جمهور شد به او تبريك بگوييم و نه اينكه به خيابون بريزيم و شارلاتان بازي در بياريم. كام همه ملت رو تلخ كنيم . و دل دشمن را شاد . اين از بزرگ منشي و بلوغ دموكراسي اصول گرايان است كه به برنده انتخابات 50/7 تبريك ميگويد.و بيانيه صادر نمي كند.
    • بی نام IR ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۱
      1 0
      مگه جرات این کارا رو هم دارید؟ می دونستید کهریزک با آدم چی کار می کنند مگه نه؟
  • عبدالله A1 ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۰
    6 0
    انصاف داشته باشید
  • جوان مسلمان ایرانی IR ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۱
    0 1
    سلام خیلیییی خوب نوشتید و یه چیزی هم به اقایونه .. ,اقایونه پرادعا بگم که انقدر از خود راضین و خودشونو دیندار و بقیه باهر نظری مخالف خودشونو غربی و بی دین میخونن(همونایی که الان نمیخوان بپذیرن که اقای روحانی رییس جمهورن حتی با گفتن ما اغتشاش نکردیمشون)بس کنید انقدر باحرفها و حرکتتون مردمو(اکثریت مردم) ازار ندین اگه این تندروی ها و رفتارای ازاردهنده شما نبود که باعث تحریک خیلی جوونامون شد سال 88 خیلی اتفاقا نمیفتاد بیایید یه ذره از این حرفایی که اقای مطلق زدن رو به خودمون بگیریم تا به کی این افراطی گریها میخواد ادامه داشته باشه ؟چندتا خسارت دیگه باید کشوربده که بس کنیم این جدلهارو؟ خبر خواهشا چاپ کن
  • بی نام IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
    1 0
    در پاسخ به دوستی که گفته بود اصلاح طلبان به جناب هاشمی گفتند دزد و .... باید بگویم قاطبه اصلاح طلبان همیشه به اقای هاشمی به دیده احترام نگریستند البته ممکن است بسته به مواضع وقت جناب ایشان از طرف افراد معدودی تند روی هایی صورت گرفته باشد اما برایند رفتار متقابل اقای هاشمی و اصلاح طلبان اثبات می کند که زمینه گفتگو وتعامل و پذیرش واقعیت در نزد اصلاح طلبان معمولا از ظرفیت بیشتری برخوردار می باشد به هرصورت امیدوارم جامعه ما به سمتی حرکت کند که کلیه هم وطنان با حفظ حقوق صرفنظر از ملیت و مذهب به سمت تحمل یکدیگر پیش بروند.- منصور