ششمین جلسه نقد شعر کافه خبر با موضوع نقد مجموعه شعر «عصر پایان معجزات» نوشته حمیدرضا شکارسری سه‌شنبه 17 آذر با حضور او، عبدالجواد موسوی و سنجری برگزار شد.

به گزارش خبرآنلاین، حمیدرضا شکارسری در ابتدای جلسه انگیزه های پیدایش این دفتر شعر را اینگونه شرح داد: از سالهای قبل منتظر فرصتی بودم که راجع به قصص پیامبران شعر بنویسم و اصولا من روایت در شعر می پسندم . قدیمی ترین شعر در این مجموعه مربوط می شود به سال 78 یعنی 8 سال قبل از انتشار این کتاب. در یک حالت شاعرانه­ ای یکی دو شعر این مجموعه نوشته شد مثل اولین شعر این کتاب.»

او افزود: من به صورت ناخودآگاه دیدم چندین شعر در این حال و هوا نوشته شده و  آنها حدود 15 شعر بودند. این مجموعه قبلا در روزنامه همشهری منتشر شده بود. زمانی که خواستم اینها را در قالب یک مجموعه ارائه کنم، گفتگویی که با زهیر توکلی داشتم را به عنوان ضمیمه و با پیشنهاد سید ضیاءالدین ترجمه ای انگلیسی شعرها را به همراهش آوردم . من هم احساس کردم به دلیل اشتراک شخصیت های موجود در اشعار بین فرهنگ های مختلف می تواند دلیلی باشد برای ترجمه انگلیسی این کتاب.

در ادامه سنجری به نقد مجموعه شکارسری پرداخت. او در ابتدای سخنانش به مصاحبه ابتدای کتاب اشاره کرد و گفت: صرف نظر از اینکه معرفی خوب است. ولی اگر منتقدین و خواننده بی میانجی به استقبال این شعر ها بروند ارتباط سالم تری برقرارمی شود.

او به وجه منتقدانه شکارسری پرداخت و ادامه داد: وجه منتقدانه اش برتر از وجه شاعرانه اش است. صرف نظر از ارزش گذاری که این خوب هست یا نیست. این وجه منتقدانه در این مقدمه مفصل کتاب وجود دارد. و ما نمی توانیم از آن صرف نظر کنیم. اگر این مقدمه نبود و این اشکالی که من می خواهم بگیرم این است که این کتاب هم نبود و کتاب وجود نداشت و حداکثر یک صفحه شعر در روزنامه همشهری بود.ضمن اینکه یکی از دلایل ترجمه شعر ها را افزودن به صفحات کتاب دانست.چون 18 شعر کوتاه نمی تواند تصویر درستی از زبان شاعرانه یک نفر ارائه بدهد .

در برخوردی که آقای شکارسری فهمیده و این ها را جمع کرده احساس کرده در یک منظومه اندیشگی قرار دارد. یعنی نوع برخورد و نزدیکی به کلان روایتش با خیلی از شعرهای مذهبی و آئینیش متفاوت است. و این ادعای شاعر را رد می کند که می گوید من نخواستم یک اثر پست مدرن را بیافرینم. اما این کار ناخوداگاه انجام شده و منظورم این است برخورد و زاویه نزدیک شدن به شعر در این مجموعه با زاویه نزدیک شدن به شعر های دیگر شاعر متفاوت است.

شکارسری معتقد است این کتاب بخشی از کارنامه شاعر محسوب می شود و لذا اظهار نظر کردن راجع به یک مجموعه شعر مستقل از کارنامه شاعری او به چندان نمی تواند دقیق باشد.

وی اضافه کرد: لذا این نسبتی که آقای سنجری برقرار می کند بین این شعر ها با آئین و شعرهای قبلی ام ولی  من معتقد نیستم مجموعه ای با 18 شعر یا کمتر از این نمی تواند به عنوان یک کتاب ،‌گویای قدرت یا عدم قدرت شاعر باشد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 29920

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =