ایسنا نوشت:


رییس مرکز انتظام پلیس پیشگیری نیروی انتظامی ضمن تشریح جزئیات اقدامات و عملکرد از تامین امنیت 4600 محله با نگهبانان این مرکز خبرداد.

سرهنگ محمد کریم بیات در تشریح اقدامات و برنامه‌های مرکز انتظام با بیان اینکه این مرکز بخشی از پلیس پیشگیری ناجا است، گفت: بر اساس قانون این مرکز صدور مجوز فعالیت موسسات خدمات حفاظتی و مراقبتی و اعمال کنترل و نظارت بر فعالیت آنها را در استان‌ها و شهرستان‌ها بر عهده دارد.

وی به ماده 122 قانون برنامه چهارم توسعه اشاره کرد و گفت: این ماده قانونی اجازه واگذاری بخشی از خدمات انتظامی و حفاظتی اماکن فاقد رده حفاظتی را به موسسات غیردولتی با حفظ کنترل و نظارت پلیس و مدیریت بر نحوه فعالیت آنان داده که در زمینه‌های مختلف از حضور نگهبانان در محلات گرفته تا حفاظت از مجتمع‌های مسکونی، تجاری، صنعتی، طراحی، نصب و پشتیبانی سیستم‌های حفاظتی و الکترونیکی‌ هشداردهنده در کشور را ساماندهی و این فعالیت‌ها را به عنوان یکی از اقدامات اساسی پلیس در پیشگیری از وقوع جرم در دستور کار قرار می‌دهد.

انتظام از کجا آمد و به کجا می‌رود؟
بیات در تشریح تاریخچه راه‌اندازی این مرکز با بیان اینکه مرکز انتظام از سال 83 فعالیت خود را آغاز کرد، گفت: پس از پیگیری و برگزاری جلسات متعدد با کارشناسان ستادکل نیروهای مسلح، وزارت کار و امور اجتماعی سرانجام آیین‌نامه اجرایی ماده 122 قانون برنامه چهارم توسعه، مربوط به موسسات خدمات حفاظتی و مراقبتی در 17 آبان 88 به تصویب فرماندهی معظم کل قوا رسید.

رییس مرکز انتظامی پلیس پیشگیری ناجا با بیان اینکه هم‌اکنون 564 موسسه خدمات حفاظتی و مراقبتی در کشور به منظور ساماندهی و قانونمند ساختن امور نگهبانی و پیشگیری از وقوع جرم و هر گونه تعرض به اماکن و اموال مردم، افزایش ضریب امنیتی با بکارگیری نیروهای آموزش دیده و تعیین صلاحیت فعالیت می‌کند در مورد حقوق و مزایای این نگهبانان، گفت: این افراد برابر قوانین تجارت، کار و تامین اجتماعی و ضوابط آیین‌نامه اجرایی 122 قانون برنامه چهارم توسعه، انجام وظیفه می‌کنند.

وی در مورد شیوه آموزش نگهبان‌های محلات با اشاره به ماده 19 آیین‌نامه 122 قانون برنامه چهارم توسعه، گفت: این افراد موظف هستند علاوه بر آموزش و توجیه از سوی کلانتری‌ها، 64 ساعت در آموزشگاه‌هایی که سرفصل‌ها و دروس آنها از طریق نیروی انتظامی تهیه شده، آموزش لازم را ببینند که 38 ساعت به آموزش نظری و 26 ساعت به آموزش عملی اختصاص دارد.

بیات در مورد سرفصل‌های آموزشی نگهبانان محله، گفت: آموزش‌های نظری شامل گزارش‌نویسی، قانون حمایت از شهروندان، نحوه برخورد با عموم شهروندان و آموزش پیشگیری از سرقت است و آموزش عملی شامل اطفای حریق، امداد و نجات و آموزش دفاع شخصی است.

به گفته رییس مرکز انتظام پلیس پیشگیری ناجا، داوطلبان پس از گذشت 10 روز آموزش فشرده و موفقیت در آزمون و اخذ مدرک توسط مرکز انتظام، می‌توانند به عنوان افراد آموزش دیده به امر نگهبانی مشغول شوند.

وی با بیان اینکه طبق دستورالعمل مصوب و تایید شده وزارت کشور، نگهبانان این موسسات از لباس متحدالشکل و علائم شناسایی همچون کارت و احکام ماموریت برخوردار خواهند بود، گفت: در امور حفاظتی و مراقبتی بر حسب نیاز، مجهز به تجهیزاتی مانند شوکر، افشانه اشک‌آور، باطوم و دستبند هستند که برای استفاده هر یک از لوازم دوره‌های تخصصی را نیز طی کرده‌اند و تمامی تجهیزات دارای شماره و سریال مشخص بوده و فقط از سوی مرکز انتظام ناجا، تامین و در اختیار موسسات قرار داده می‌شود.

سرکشی ماموران کلانتری از نگهبان‌ها
وی با بیان اینکه نگهبانان موسسات خدمات حفاظتی و مراقبتی از گزینه‌های گوناگون از قبیل گواهی عدم‌اعتیاد، عدم سوء‌پیشینه، برگه سلامت جسمانی و روانی، ضامن و مهم‌تر از آن از سوی موسساتی معرفی می‌شوند که مورد تایید ناجا هستند، گفت: یکی از مزایای استفاده از نگهبانان این است که این موسسات دارای بیمه مسئولیت و حوادث هستند که اگر در این مدت حادثه‌ای برای نگهبان رخ دهد، با توجه به اینکه نگهبانان بیمه حوادث هستند، هرگونه خسارت وارده از سوی بیمه به آنان پرداخت می‌شود.

رییس مرکز انتظام پلیس پیشگیری ناجا با اشاره به تعامل این نگهبانان با کلانتری‌ها، گفت: سرکشی نیروهای گشت کلانتری‌ها از این نگهبانان از دیگر مزایای استفاده از این نیروها است که با اعلام مدیرعامل موسسات خدمات حفاظتی و مراقبتی به کلانتری محل، آنان از محل پست جدید نگهبان مطلع و موظف به سرکشی به آنان و نظارت بر عملکرد نگهبان‌ها هستند.

وی در مورد نظارت بر عملکرد این نگهبان‌ها گفت: در تمام استان‌ها ادارات انتظام استان‌ها تعریف شده است که موظف به بازرسی، نظارت و کنترل این موسسات و نگهبانان هستند و همچنین برابر ماده 29 آیین‌نامه 122 نظارت اولیه و مداوم بر نحوه کار نگهبانان بر عهده کلانتری‌هاست. همچنین تهیه و ابلاغ کد شناسایی نگهبانان برای ارتباط با مراکز پلیسی، نظارت بر وضعیت و عملکرد نگهبانان، امضای دفتر ثبت وقایع و تعرفه خدمتی نگهبانان، تنظیم صورت جلسه، تحویل و انتقال متهمان یا مظنونان به همراه لوازم و اموال مکشوفه از آنان، اعزام واحد گشتی به محل استقرار نگهبانان و همچنین حمایت و پشتیبانی انتظامی از نگهبانان در راستای ماموریت‌های محوله از جمله اقداماتی است که کلانتری‌های محل‌ باید انجام دهند.

بیات در مورد تعداد موسسات و نگهبان‌های مشغول در این مراکز، گفت: با توجه به این که از زمان تاسیس این گونه موسسات زمان زیادی نگذشته است، اما استقبال مردم در بیش از 600 نقطه کشور چشمگیر بود. به گونه‌ای که 36 هزار و 500 نگهبان در این موسسات مشغول به فعالیت هستند.

وی با بیان اینکه در مجموع 41 هزار تن در قالب موسسات خدمات حفاظتی و مراقبتی در کشور فعالیت می‌کنند، گفت: کشور ما ظرفیت بسیاری برای ثبت این‌گونه موسسات و جذب نگهبان دارد و امیدواریم در آینده نزدیک تعداد نگهبانان محلات به 100 تن افزایش یابد که این مهم گامی بزرگ در راستای جلب مشارکت مردم در برقراری امنیت عمومی خواهد بود.

برقراری صددرصدی امنیت با حضورنگهبان‌ها
رییس مرکز انتظام پلیس پیشگیری ناجا با بیان اینکه با بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد در مکان‌هایی که از نگهبانان موسسات استفاده کرده‌اند، حدود صد درصد امنیت آن مکان برقرار شده و میزان رضایت مردم در حد بسیار بالایی است، گفت: وجود نگهبانان محله و موفقیت در این طرح، دلیلی بر پرکردن جای خالی گشت‌های انتظامی یا پاسگاه‌ها نیست، بلکه این موسسات مکمل کلانتری‌ها بوده و به عنوان اولین لایه پیشگیری از جرم، انجام وظیفه می‌کنند.

به گفته بیات، برابر آیین‌نامه اجرایی ماده 122 قانون برنامه چهارم توسعه برای اماکن و تاسیساتی که نیاز به مامور مسلح ندارند، از ظرفیت موجود موسسات خدمات حفاظتی و مراقبتی می‌توان استفاده کرد.

تامین امنیت 4600 محله با نگهبان آموزش‌دیده
وی همچنین با بیان اینکه تعداد موسسات خدمات حفاظتی و مراقبتی نسبت به مدت مشابه سال قبل 10 درصد افزایش یافته است، به ایسنا گفت: در حال حاضر امنیت بیش از 4600 نقطه و محل توسط نگهبانان برقرار می‌شود.

رییس مرکز انتظام پلیس پیشگیری ناجا با بیان اینکه در حال حاضر 36 هزار و 522 نگهبان در این موسسات مشغول به فعالیت هستند، گفت: همچنین 2185 تن به عنوان مدیر، 1311 تن در بخش اداری این موسسات مشغول به فعالیت هستند که اشتغال این افراد نشان از توان مرکز در بحث اشتغال‌زایی افراد دارد.

100هزار نگهبان‌ها تا سال‌های آتی
بیات با بیان اینکه در تلاشیم تا تعداد نگهبانان محله را به 100 هزار تن افزایش دهیم، درباره ضابط قضایی بودن نگهبانان گفت: در حال حاضر بر اساس قانون برای نگهبانان ضابطیت قضایی تعریف نشده و این افراد زیر نظر کلانتری‌ها فعالیت می‌کنند اما در تلاش هستیم تا این بحث نیز به سرانجام برسد.

بادیگارد نداریم....
رییس مرکز انتظام پلیس پیشگیری در پاسخ به این سوال که آیا از نگهبانان محله می‌توان به عنوان بادیگارد و نگهبان شخصی استفاده کرد، گفت: این تصور که از نگهبانان محله می‌توان به عنوان بادیگارد استفاده کرد، اشتباه و غیرقانونی است.

نصب دوربین‌های الکترونیکی توسط پلیس
وی همچنین نصب و راه‌اندازی دوربین‌های الکترونیکی را یکی دیگر از وظایف موسسات حفاظتی و مراقبتی عنوان کرد و گفت: در این راستا اگر فرد حقیقی یا حقوقی درخواست خود را مبنی بر نصب و راه‌اندازی دوربین‌های الکترونیکی در صنوف مانند طلافروشی‌ها اعلام کنند، این موسسات نسبت به این مهم اقدام می‌کنند.

بیات در مورد شرایط واگذاری تجهیزات دفاع شخصی به صنوف، گفت: صرفا واگذاری این تجهیزات از طریق این مرکز است و در صورتی که شرایط افراد حقیقی و حقوقی برای ما احراز شود و نیاز این افراد به این تجهیزات ضروری تشخیص داده شود این مرکز اقدام به تامین و ارائه تجهیزات دفاع‌شخصی به افراد اقدام می‌کند.

رییس مرکز انتظام پلیس پیشگیری ناجا گفت: این تجهیزات واگذار شده به افراد باید در حوزه و محدوده کاری مورد استفاده قرار گیرد که در صورت تخلف، بلافاصله مجوز وی اخذ و ابطال و با متخلفان برابر مقررات برخورد خواهد شد.

به گفته بیات، در هنگام تحویل تجهیزات دفاع‌شخصی، آموزش، توصیه و تذکرات لازم به فرد مورد نظر ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه تنها مرکز انتظام پلیس پیشگیری ناجا به صورت متمرکز اقدام به صدور کارت و مجوز حمل و استفاده این تجهیزات می‌کند، گفت: سایر کارت‌های موجود جعلی و تجهیزات در اختیار افراد قاعدتا قاچاق است و در صورت گزارش، شناسایی و کشف آنان، پلیس طبق قانون مربوطه برخورد خواهد کرد.

رییس مرکز انتظام پلیس پیشگیری ناجا گفت: در پشت‌کارت، شماره تجهیزات قید شده است و بدین روش برای تجهیزات، هویت‌سازی می‌شود.

بیات با بیان اینکه در صورت انقضای تاریخ تجهیزات (افشانه و شوکر) وسایل قبلی باز پس گرفته می‌شود، گفت: تاریخ مصرف مفید افشانه‌ها حدود 1.5 سال است و استفاده پس از انقضای تاریخ این افشانه‌ها باعث مسمومیت‌های شدید شیمیایی می‌شود.

وی با بیان اینکه کلیه تجهیزات دفاع‌شخصی واگذار شده از سوی مرکز انتظام ناجا، ساخت داخل کشور است، گفت: این افشانه‌ها از دوز پایینی برخوردار بوده به طوری که تاثیرات و عوارض آن کم و صرفا اثر بازدارندگی دارند.

رییس مرکز انتظام پلیس پیشگیری ناجا درباره بیمه تجهیزات دفاع‌شخصی در قبال حوادث احتمالی، گفت: بنا به درخواست تحویل‌گیرندگان، این تجهیزات می‌توانند به مدت یک سال در قبال حوادث پیش آمده احتمالی بیمه شده و در صورت بروز حادثه، بیمه خسارات را تقبل خواهد کرد.

4545

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 299770

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =