اجناس کامپیوتری 15 درصد ارزان شد/ دعوا،عامل اجرایی نشدن امضای دیجیتال/ارایه خدمات نسل4 از سال آینده

مروری بر اخبار فناوری اطلاعات ایران در شامگاه چهارشنبه 5 تیر ماه 1392

رییس اتحادیه فن‌آوران و رایانه‌ تهران از کاهش قیمت اجناس الکترونیکی خبر داد و کاهش قیمت دلار را علت کم شدن 10 تا 15 درصدی نرخ این اجناس دانست.مهدی میرمهدی به خبرنگار فن‌آوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: امیدواریم که قیمت‌ها بیش از این کاهش یابد. انتظار می‌رود با ورود دلار ذخیره شده توسط مردم به بازار، قیمت کاهش بیشتری داشته باشند.وی افزود: کم لطفی‌هایی نسبت به فن‌آوری اطلاعات صورت گرفته و حتی بعضی از اقلام مانند فلش مموری در اولویت‌های 9 یا 10 قرار دارند و به آن‌ها ارز مرجع اختصاص داده نمی‌شود در صورتی که مسئولان از اهمیت چنین کالاهایی آگاهی دارند. تنها کافی است تصور کنید که در هر خانواده هر فرد حداقل یک فلش مموری استفاده می‌کند.میرمهدی تقاضا در بازار کنونی را کم دانست و گفت: چون خریداران تصور می‌کنند که قیمت دلار کاهش می‌یابد، جنس نمی‌خرند و همین موضوع باعث می‌شود واردکنندگانی که محصولات خود را به صورت اعتباری وارد کرده‌اند، دچار مشکل شوند و اجناس را به قیمت پایین‌تر عرضه کنند که این مشکل در صورت ثابت ماندن قیمت دلار یا تک نرخی شدن آن برطرف خواهد شد.

افزایش خدمات اینترنتی پست

معاون فنی مدیر عامل مدیر عامل شرکت پست ایران از افزایش خدمات اینترنتی شرکت پست در سال 92 خبر داد.علی اکبر هادوی در گفت‌وگو با خبرنگار ارتباطات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان اینکه گردش مالی خدمت اینترنتی بسیار بالا است اظهار کرد: در زمینه خرید و فروش‌های اینترنتی با بیش از 30 شرکت و 8000 فروشگاه طرف قرارداد مستقیم هستیم و محصولات مورد نظر در فروشگاه‌های اینترنتی در مقصد تحویل می‌دهیم.وی در رابطه با خرید و فروش‌های اینترنتی توضیح داد:‌ در خرید و فروش‌های اینترنتی هزینه پست و هزینه کالا به حساب فروشگاه اینترنتی مربوطه گذاشته می‌شود و پرداخت‌های بهای محصولات نیز یا به صورت درگاه بانک‌هاست و یا به صورت حضوری توسط ماموران پست وصول می‌شود.او اظهار کرد: سال گذشته شرکت پست به عنوان برترین شرکت با موضوع ارائه خدمت در زمینه IT معرفی شد و سرویس‌هایGate Way و کارت پستال الکترونیکی یکی از گسترده‌ترین خدمت‌های ما در فضای مجازی است.هادوی افزود: هر ساله تعدادی خدمات الکترونیکی جدید در شرکت راه‌اندازی می‌شود که تا دو ماه آینده اطلاع رسانی آن انجام خواهد شد.وی در رابطه با سرویس کارت پستال الکترونیکی گفت: متقاضیان از سراسر دنیا می‌توانند با مراجعه به سامانه مربوطه به آن کارت پستال مورد نظر را سفارش دهند و پس از پرداخت هزینه با پیام دلخواهشان، کارت را به آدرس گیرنده ارسال کنند. در حال حاضر بیش از 150 نوع کارت پستال در این سامانه قرار دارد.

 

دعوای دیرینه عامل اجرایی نشدن امضای دیجیتال 

مشاور وزیر ارتباطات و فن‌آوری وضعیت امضای دیجیتال در کشور را نامناسب دانست. محمود لیایی در گفت‌وگو با خبرنگار فن‌آوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اظهار کرد: نزدیک به دو سال است که خود من امضای دیجیتالی‌ام را به ثبت رساندم اما تاکنون از آن یکبار هم استفاده نکردم.وی در ادامه علت این وضعیت را فراگیر نشدن امضای دیجیتال در بین عموم مردم عنوان کرد و ادامه داد: عموم مردم چون با این قضیه آشنایی ندارند و به آن اعتماد نکرده‌اند از امضای دیجیتال استفاده نمی‌کنند. اگر چنین قضیه‌ای جا می‌افتاد، مسوولان مالی ادارات باید جزو اولین کسانی می‌شدند که برای ثبت امضای دیجیتال اقدام می‌کردند اما ما شاهد چنین وضعیتی در کشور نیستیم.او همچنین افزود: در صورت فرهنگ سازی در این زمینه ما از لحاظ بومی سازی و پهنای باند آن مشکلی نداریم. باید کاری کرد تا مردم به استفاده از این امضا قانع شوند.لیایی علت اجرایی نشدن امضای دیجیتال در بانک‌ها را دعوای دیرینه بانک مرکزی با قوه قضاییه، وزارت کشور،‌ وزارت بازرگانی دانست و گفت:‌ هر کدام از این نهادها خود را متولی این موضوع می‌دانند برای مثال چون وزارت بازرگانی خود را متولی این قضیه می‌داند، انتظار دارد اطلاعات در این رابطه تحت کنترل این وزارت باشد و اطلاعات را در سرورهای خود ذخیره کند. تا زمانی که این موضوع برطرف نشود ما به چنین مشکلاتی در کشور دچار خواهیم بود.

 

تلاش دوباره رگولاتوری برای ورود ایرانسل به بورس

معاون وزیر ارتباطات گفت: واگذاری سهام ایرانسل در بورس در مفاد پروانه این اپراتور پیش‌بینی شده اما در این موضوع ابهام وجود دارد.محمد علی فرقانی در گفت‌وگو بافارس در خصوص وضعیت واگذاری سهام ایرانسل در بورس، اظهار داشت: واگذاری سهام ایرانسل در بورس در مفاد پروانه این اپراتور پیش‌بینی شده است.معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد: علیرغم این پیش‌بینی، اما در این موضوع ابهام وجود دارد.رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوی ادامه داد: به دلیل این ابهام به زودی موضوع در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات با حضور نمایندگان شرکت ایرانسل مطرح و در این مورد تصمیم‌گیری می‌شود.به گزارش فارس، موضوع واگذاری سهام ایرانسل در بورس از زمان پروانه گرفتن این اپراتور مطرح بوده و تاکنون بی‌نتیجه مانده است.
مدیران این اپراتور معتقدند مطرح شدن واگذاری 20 درصد سهام شرکت ایرانسل در بورس، مربوط به زمان حضور ترکسل در مزایده اپراتور دوم تلفن همراه است و پس از واگذاری پروانه اپراتور دوم به ایرانسل در مورد آن صادق نیست.

 

اتصال بانک تجارت به انتقال سه‌وجهی

بانک تجارت اعلام کرد: از 23 اردیبهشت ماه سال جاری این بانک به سیستم انتقال سه‌وجهی متصل شده است.به گزارش فارس 21 فروردین ماه بانک مرکزی 22 بانک متصل به سامانه انتقال سه وجهی را اعلام کرد که نام سه بانک ملت، پارسیان و تجارت در بین آنها نبود.پس از انتشار گزارشی با عنوان «حلقه مفقوده سیستم انتقال سه وجهی با عدم اتصال سه بانک» در خبرگزاری فارس در روز گذشته، روابط عمومی این بانک توضیحاتی در این باره به خبرگزاری ارسال کرده است.در این توضیحات آمده است: بانک تجارت از تاریخ 23 اردیبهشت ماه به طور کامل امکان انتقال سه وجهی را بر روی تمامی دستگاه‌های خودپرداز این بانک فعال کرده و گزارش مربوط به این رویداد نیز در اغلب روزنامه ها و پایگاه های خبری منتشر شده است.

مشکل اینترنت دانشگاه‌ها حل شد

مدیر کل تحول اداری و فناوری اطلاعات وزارت علوم از تقسیم بندی دانشگاههای کشور به 8 منطقه در حوزه فناوری اطلاعات و رفع مشکلات اینترنتی و اینترانتی دانشگاهها خبر داد.بابک فرهنگی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به تقسیم بندی دانشگاههای کشور به 8 منطقه در حوزه فناوری اطلاعات گفت: تمام دانشگاههای کشور در حوزه فناوری اطلاعات به هشت منطقه تقسیم شدند، در این تقسیم بندی ملاحظات جغرافیایی، گویش زبان و پتانسیل دانشگاهها در حوزه فناوری اطلاعات در نظر گرفته شده است.وی با بیان اینکه هشت منطقه مذکور زیرمجموعه دبیرخانه شورای راهبری فناوری اطلاعات در وزارت علوم قرار دارند، ادامه داد: برای این هشت منطقه هشت دبیر که مدیران کل فناوری اطلاعات دانشگاهها هستند به انتخاب مناطق برای یک سال منصوب می شود.دبیر شورای فناوری اطلاعات وزارت علوم با اشاره به وظایف دبیران این مناطق، اظهار داشت: این دبیران طرحهای حوزه ICT، فناوری اطلاعات و ارتباطات را از مناطق خود دریافت کرده و برای شورای سیاستگذاری ارسال می‌کنند، در شورای سیاستگذاری مناطق این طرحها مطرح و در صورت تایید به شورای فناوری اطلاعات که رئیس آن وزیر علوم است، ارسال می شود.

ارایه خدمات نسل4 از سال آینده

وزیر ارتباطات وفناوری اطلاعات از ارایه خدمات نسل چهارم ارتباطات تا پایان سال آینده (۱۳۹۳) در کشور خبر داد.دکتر محمدحسن نامی در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: در حال حاضر شرکت هایی در این زمینه فعالیت می کنند و قرار است تا پایان سال آینده این نسل ارتباطی در کشور ارایه شود. نسل چهارم از یک راه‌حل جامع بر مبنای IP برای انتقال صدا، تصویر و داده استفاده می‌کند و بر پایه اصل هرجا و هر زمان داده‌ها را با سرعتی بسیار بالاتر از نسل‌های قبل در اختیار کاربر قرار می‌دهد. از لحاظ تکنیکی در نگاه ساده سرعت بارگذاری و بارگیری در LTE نسبت به نسل‌های قبل بسیار بالاتر است. ‏

‏ **انجام تحقیقات پایه در زمینه ارایه خدمات نسل پنجم ارتباطی در دانشگاه تهران
وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین از انجام تحقیقات پایه در زمینه ارایه خدمات نسل پنجم ارتباطی در دانشگاه تهران خبر داد و گفت: در حال حاضر معدودی از کشورها به ارایه خدمات در حوزه نسل پنجم می پردازند.

 

 

 

 

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 300715

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =