شانا نوشت:

وزیر نفت گفت: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای پاییز امسال روزانه حدود ٧ میلیون متر مکعب گاز را در فاز نخست به عراق صادر خواهد کرد.

وزیر نفت  در مورد امضای قرارداد نهایی صادرات گاز ایران به عراق اظهار کرد: پس از مذاکره ها و رایزنی های انجام شده با مقام های عراقی قرارداد نهایی صادرات گاز ایران به نیروگاه بغداد از طریق خط لوله اول (ایلام) در روز یکشنبه ٣٠ تیر به امضا می رسد.

 رستم قاسمی با اشاره به این که همچنین توافقنامه ارسال گاز ایران به بصره نیز به زودی نهایی خواهد شد، تصریح کرد:  با نهایی شدن قرارداد خط لوله دوم (بصره)، مجموع حجم صادرات گاز ایران به عراق به حدود ٥٠ میلیون مترمکعب در روز افزایش خواهد یافت.

وی ادامه داد: صادرات گاز به عراق با ارسال روزانه هفت میلیون مترمکعب آغاز شده و به تدریج افزایش خواهد یافت و در نهایت روزانه ٢٥ میلیون مترمکعب گاز از طریق خط لوله و از مسیر ایلام به نیروگاه های بغداد و المنصوریه ارسال خواهد شد.

وزیر نفت با بیان این که صادرات گاز ایران به عراق با احداث خط لوله بصره در نهایت به ٥٠ میلیون مترمکعب خواهد رسید، گفت: این قراردادها سبب گسترش همکاری ها و تعمیق روابط میان دو کشور دوست و همسایه می شود که منافع فراوانی را برای هر دو کشور در پی دارد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران روز گذشته با بیان این که هم اکنون خط لوله انتقال گاز ایران به عراق از مسیر ایلام در خاک ایران رو به اتمام بوده و ٩٥ درصد پیشرفت دارد، ااظهار کرده بود: عملیات اجرایی این خط لوله در خاک عراق نیز رو به اتمام است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران طول این خط لوله در خاک ایران را ٢٢٧ کیلومتر اعلام کرده و گفته بود: قرارداد خط لوله دوم صادرات گاز از خرمشهر به بصره نیز در مرحله نهایی است و امید است در نیمه نخست امسال این قرارداد نیز امضا شود.

توافقنامه اولیه صادرات گاز ایران به عراق خرداد ماه امسال به منظور تامین سوخت نیروگاه های برق بغداد امضا شد و بر اساس آن عراق روزانه ٢٥ میلیون مترمکعب گاز ایران را بر اساس قرارداد و برمبنای قیمت های بین المللی وارد می کند که این مقدار گاز برای تولید دو هزار و ٥٠٠ مگاوات برق استفاده خواهد شد.

3131
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 304560

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۰
    8 0
    ولی این گاز همچنان به مناطقی از کشورمان نرسیده!!!!!!!!!!
    • بی نام A1 ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
      0 0
      بله درسته ... اما در علم اقتصاد و مهندسی هر چیزی مبنای محاسبات خودش را دارد مثلا نمیشه برای یک روستای دور افتاده لوله گاز جداگانه احداث کرد و ... به هر حال منابع انرژی جایگزین سبز برای مناطق دور افتاده میتونه خیلی موثر باشه
  • مسعود از بندر کنگان IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۰
    6 0
    آیا تا بحال به این فکر کرده اید که چرا بعضی از شهرهای ایران از نعمت گاز شهری بی بهره اند و این در حالی است که گازمان را به کشورهای دیگر صادر میکنیم؟!! نمونه ی بارز آن شهر بیدخون و شهر عسلویه است. جالبه این دوشهر با اینکه منبع تامین گاز ایران و جهانه اما مردمانش هنوز از گازهای سیلندری استفاده میکنند و با زحمت و مشقت فراوان گاز تهیه میکنند.