ایسنا نوشت:

 روزنامه نیویورک تایمز در سرمقاله روز شنبه خود با عنوان «گام های بعدی در رابطه با ایران» نوشت: هر چه جهان درباره تعامل دیپلماتیک با ایران درباره برنامه هسته​ای این کشور جدی تر شود، تندروها در واشنگتن و دیگر کشورها فشار بیشتری را برای توسل به اقدام نظامی در صورت شکست این تلاش، اعمال خواهند کرد. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل (رژیم صهیونیستی) تلاش کرد دولت اوباما را تحریک کند تا به حسن روحانی، رییس جمهور منتخب ایران نشان دهد که «گزینه نظامی که روی میز قرار دارد، واقعا روی میز قرار دارد».

تا زمانی که آمریکا و ایران در حوزه دیپلماسی سرمایه گذاری نکنند، راهی برای فهمیدن این که آیا انجام یک معامله ممکن است یا خیر، وجود نخواهد داشت. اما نمی توان به راهی سریعتر از به گوشه راندن روحانی برای مختل کردن این فضای گذرا فکر کرد. اوباما گفته است که دستیابی ایران به یک سلاح هسته یی را تحمل نخواهد کرد و بارها در خصوص یک «گزینه نظامی» هشدار داده است. او و روحانی، هر دو برای مدیریت سیاست​های داخلی شان در جهتی که دو کشور وارد گفت و گویی معنادار شوند، به شجاعت، ایده‌های خلاقانه و مهارت نیاز دارند.

هر دو طرف از زمانی که روحانی، یک روحانی نسبتا میانه رو، دیگر رقبای محافظه کارش را برای جانشینی محمود احمدی​نژاد شکست داد، اظهاراتی دلگرم کننده داشته اند. قدرت های بزرگ مشتاق به اقدامی ملموس‌تر هستند. روحانی می‌تواند با انتخاب کابینه و مذاکره‌کننده هسته‌ای میانه‌رو و با توافق برای گفت‌وگوها در اسرع وقت و حتی دیدار دوجانبه با آمریکایی‌ها علایمی را ارسال کند.

در ادامه این سرمقاله با این ادعا که «تحریم ها به کشاندن ایران به پای میز مذاکرات کمک کرده است» آمده است: تحریم های در حال اجرا باید تقویت شود. اما افزودن تحریم های جدید، آن طور که برخی در کنگره می خواهند، این دیدگاه ایران را تقویت خواهد کرد که هدف آمریکایی ها شکست دادن دولت ایران است و این امر مذاکرات را غیر ممکن خواهد ساخت.

آمریکا باید سراغ روحانی برود و با دیگر شرکایش، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان، یک پیشنهاد هسته​ای گسترده تر را تهیه کند. این پیشنهاد باید روندی را برای به رسمیت شناختن حق ایران برای دنبال کردن انرژی هسته یی برای اهداف صلح آمیز تحت پادمان ها، محدود کردن غنی سازی اورانیوم و لغو تدریجی تحریم ها تحت شرایط جدی را شامل شود.

در ادامه این سرمقاله با اشاره به اظهارات اخیر روحانی درباره وضعیت اقتصادی کشور و نرخ بیکاری و نیز با اشاره به ادعای بانک جهانی درباره پرداخت نشدن شش ماهه بدهی های ایران، آمده است: با این حال نظام تحریم ها نیز دچار ضعفی است که می تواند باعث تحلیل رفتن فشار اقتصادی شود. برخی شرکت های تحریم شده به دلیل مشارکت در برنامه هسته یی ایران با موفقیت تحریم ها را در دادگاههای اروپایی به چالش می کشند زیرا دولت های اروپایی از افشای مدارک مرتبط کننده این شرکت ها با برنامه هسته یی خودداری می کنند.

این زمان، برای اوباما و روحانی زمانی برای آزمودن است. شکست در پیشرفت در رسیدن به یک معامله می تواند برای کل خاورمیانه فاجعه‌بار باشد.
/29220

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 304587

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امید A1 ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۰
    6 0
    دوره غم سر اومده!!!!
  • بی نام A1 ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۰
    17 0
    خدا وکیلی من که امیدی به ردیف شدن مشکلات ندارم. چون تحریمهای گردن کلفتی که آمریکا وضع کرده از طرف کنگرست و کنگره که حدود 600-700 عضو داره بسیاریشون مخالف و به نوعی دشمن ایرانند و دست اوباما بستست!!!!! و مطمعنن تحریمها را تشدید میکنن تا ما هزینه بیشتری بدیم! لغو تحریمهای الکی هم فایده ای برای ملت نداره!!!!!!! دوستان آیا موافقن؟!؟!؟! توکل بر خدا (لطفن نمایش بده )
  • بی نام IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۰
    11 1
    درست یادم نیست چند ساله با همین لحن تهدید آمیز و پیشگویی فاجعه، افزایش فشار سیاسی، اقتصادی و درمانی روی مردم رو توجیه کردن.
  • محسن IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۰
    4 5
    باچند اهرم میتوان تحریمها رابه سرعت کم اثرکردو ازکارانداخت: افزایش کارایی اقتصادملی که باحذف سوداگری درمسکن -دلار -طلا وهدایت پولهای ملی به تولیدبامحوریت تامین نیازداخلی وصادرات باالویت به کشورهای منطقه میسرمیشود- سرمایه گذاری پولهای مردم بصورت خصوصی درصنایع هایتک وبنیادی بازهم بامحوریت تامین نیازداخل وصادرات - شرکت فعال واثرگذار دررفع بحرانهای منطقه ای - جذب سرمایه گذاری خارجی درحجم بالا - برداشتن بارمدیریتی ومالکیتی صنایع بزرگ وغیراستراتزیک ازدوش دولت -اصلاح موثروقطعی ساختاربانکی وگمرکی ومالیاتی ونیزفعال کردن تعاونیهای تولیدبه مصرف استانی باسرمایه ومدیریت های مردم هراستان که همزمان چرخه تولیدبه مصرف رااصلاح ومسیرآنراکوتاه وظرفیتهای تولیدهراستان رافعال میکندوقیمتهاکاهش شدیدمیابد