امید سلیمی بنی :در میانه این راه هزار پیچ و خم، دهدز، شهری که نشان از گذشته روستایی خود دارد قرار گرفته و اگر اندکی دندان به جگر ببندی و سرآشیب جاده را به ضرب ترمز و دنده سنگین طی کنی به ایذه می رسی. شهری در مرز سردسیر کوهستانهای سر به فلک کشیده بختیاری و جلگه گرمسیر خوزستان قرار دارد و ادامه مسیر از جنوب این شهر به اهواز می رسد و از غرب به بلوطستانهای اطراف امامزاده ابراهیم یا به قول محلی ها، "سلطان ابراهیم" که البته همه راه را نمی توان با خودرو رفت، جایی باید سوار قایق موتوری و "دوب" شد و از دریاچه پشت سد گذشت.
اما پیمودن این راه، به راحتی خواندن این مطلب و یا نوشتنش نیست. از ایذه به سمت غرب، اول جاده، تابلویی زده اند، نه چندان بزرگ که تابلوهای تبلیغاتی اتوبان تهران-قم را به یاد بیاورد، آنقدر کوچک که تنها می توان از یکی دو متر فاصله، کلمات روی آن را خواند که توصیه می کند مسافران آب و غذا همراه ببرند. اینجا با وجودی که زمینهای پشت سد است، آنقدر محرومیت و دور افتادگی وجود دارد که مگر چوپانی، ذوق زده از دیدار مسافران ناخوانده، میلش بکشد برای دادن آذوقه ای ناچیز به مسافرانی که توصیه را نخوانده اند و به عزم سفر، جاده های گردناک پرپیچ و خم و غیر استاندارد شهرستان ایذه را با فکر خام خوردن غذا در رستورانهای بین راه، در پیش گرفته اند. نه، اینجا نه رستورانی هست و نه اقامتگاهی و نه حتی جاده درست و درمانی.
بلایی به نام دریاچه سد
بی تردید مشکلات مردم منطقه بسیار بیشتر از مسافران گم کرده راه آن اقلیم است. یکی از اصلی ترین مشکلات این مردم، از رودخانه همجوارشان ناشی می شود. این روخانه که معمولا منشا برکت برای مردمان مجاورش است، در شهرها و روستاهای همجوار ایذه و دهدز، مایه مکافات شده. از آنجایی این دردسر برای بختیاریهای خوزستانی شروع شده که سد کارون۳ آبگیری شد و ناگهان مجموعه روستاهای سادات حسینی در اطراف بخش دهدز در محاصره آب دریاچه پشت سد کارون ۳ قرار گرفت، زیرا پل قدیمی گدار "شهپیر" نیز زیر آب رفت و ویران شد. این حدیث هشت سال زندگی گذشته مردم این 37 روستاست که جمعیتی نزدیک ۱۲ هزار نفر دارند. بیش از دو هزار و ۴۰۰ خانوار در آن اقلیم دست به گریبان سد هستند.
واقعیت این است که مردم آن اقالیم، جاده درست و درمان ندارند. 8 سال پیش که آب سد بالا آمد، همه گفتند قرار است جاده ها و پل ها، آبادی های محل زندگی این مردم را به بقیه شهرها متصل کند، ولی هم اکنون اگر از آن روستاها عبور کنید، ناچارید بخشی از راه را سوار بر قایق و "دوب" طی کنید. حتی برای رفتن به امامزاده مورد احترام مردم محل، سلطان ابراهیم هم باید پا بر قایقهای غیر استاندارد و کهنه ای گذاشت که هیچ ضمانتی برای سالم رساندن افراد به مقصد، نداده اند. اشکال از قایقران و راننده و مردم محل است یا مشکل را باید در نداشتن جاده و سدسازی و پشت گوش انداختن مشکلات، جستجو کرد؟
واقعیت این است که عملیات اجرایی جاده ساحلی بین روستاها در منطقه روستاهای دنباله رود جنوبی دهدز (سادات، غریبی ها، شیوند و روستاهای اطراف آن) هشت سال پیش شروع شد و هنوز تمام نشده واکنون با غرق شدن این 12 نفرمشکلات مردم این حوالی، مشکل ملی شده، رئیس قوه قضاییه به دادستان کل دستور داده مسئله را پیگیری کند و هیات ویژه ای به خوزستان رفته اند تا مقامات محلی را به خط کنند تا بفهمند تقصیر کیست.
راستی، سهم وزارت نیرو که قرار بود یک ساله تمام پلها و جاده های تخریب شده را بازسازی کند و پل و جاده جدید بسازد، در این فاجعه کجاست، وزارتی که در 8 سال گذشته، وسیله ای بسیار قدیمی به نام بارج یا لنج، وسیله مسطح که دور تا دورش باز و بدون حفاظ است را برای جابه جایی ساکنان و وسایل نقلیه منطقه مصیبت زده روی رودخانه و دریاچه پشت سد در نظر گرفته. وسیله ای که نه بیمه است، نه نجات غریق و نه جلیقه نجاتی دارد و آنقدر کند روی آبهای عمیق سر می خورد که برای رسیدن به آن سوی رودخانه کارون بین 3 تا 4 ساعت زمان باید وحشت غرق شدن را تحمل کرد.
البته مسئولان محلی آب نیرو، اعلام کرده اند چون هنوز راه های جایگزین تخریب شده تکمیل نشده، "ترابری دریایی" برای حمل و نقل مردم منطقه فعال است. به گفته معاون بهره برداری سد و نیروگاه سازمان آب و برق خوزستان، مسئول این "ترابری دریایی" هم پیمانکار سد است که قرارداد او از طریق مناقصه و حضور شرکتهای واجد شرایط و دارای گواهینامه بسته شده.
به گفته جعفری، البته پیمانکار موارد بیمه و کلیه نکات قراردادی را رعایت کرده، ولی مشخص نیست پس این حادثه چطور اتفاق افتاده. در ادامه، اظهارات مسئولان و چهره ها درباره مشکلات مردم آن سامان به خصوص نداشتن حمل و نقل ایمن و استاندارد و دلایلی که برای ضایعه اخیر و غرق شدن 12 نفر از اهالی گفته اند را می خوانید:
نام |
عنوان/سمت |
دلیل حادثه |
خلاصه اظهارات |
محمد رضا مهماندار |
فرمانده پلیس راه کشور |
بالا آمدن آب |
این حادثه به هیچ وجه ارتباطی با جاده نداشته است و به دلیل بالا آمدن آب سد دو فروند لنج وظیفه جابه جایی اهالی روستا را برعهده داشتند که یکی از آنها دچار حادثه شد. |
حجت الاسلام موسوی |
امام جمعه ایذه |
سهل انگاری مسئولان وزارت نیرو و استاندار خوزستان |
به ایذه و مرم ایذه خیانت شد و (برخی از) مسئولین با بی توجهی و بی مسئولیتی به ایذه خیانت کردند. 12 کشته در یک حادثه، آن هم زن و کودک؛ این تنها بخشی کوچکی از مصیبتها و مشقت ها و رنج های وارده شده بر مردم ایذه از سد و دریاچه کارون ۳ و بی مسئولیتی و کوتاهی کردن مسئولین به خصوص شرکت آب و نیرو و استاندار خوزستان در رسیدگی به مشکلات و معضلات ایذه و منطقه سادات حسینی و دنباله رود است. |
حبیبالله جعفری |
معاون بهرهبرداری سد و نیروگاه سازمان آب و برق خوزستان |
سهل انگاری راننده |
راننده مینیبوس مسائل ایمنی را رعایت نکرده و واضح است که ماشین در وضعیت خلاص بوده و با پهلو گرفتن بارج (دوبه)، مینیبوس دچار حادثه شده و بخشی از آن در دریاچه افتاده است |
حجتالله درویشپور |
نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس |
سهل انگاری وزارت نیرو |
وزارت نیرو طبق تعهداتی که داشت بعد از احداث سد باید جاده و پل هایی که در جریان آبگیری دچار خسارت شدند، بازسازی می کرد که از انجام مسوولیت خود شانه خالی کرد. تعدادی مسئول سهلانگار در اقداماتی که بر عهدهشان نهاده میشود به سردی رفتار میکنند و در مقابل تنها ضرر و زیان آن را مردم باید متوجه شوند. در خصوص تکمیل جاده نیمهتمام و رها شده این منطقه بارها تذکرات کتبی و شفاهی به مسئولان داده شده اما اقدامی صورت نگرفته است. |
محمدرضا آملازاده |
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان |
نقص فنی مینی بوس |
مینی بوس حامل 16 سرنشین که برای جا به جایی بر روی یک شناور مستقر بود، به دلیل نداشتن ترمز دستی، با تکان شناور دچار عدم تعادل شده و به داخل رودخانه سقوط کرد. |
سید شریف حسینی |
نماینده مردم اهواز در مجلس |
باید بررسی شود ولی تقصیرها گردن راننده نیفتد |
چرا پس از نزدیک به ۹ سال از بهرهبرداری سد "کارون ۳" هنوز مسیر دسترسی روستاهای سادات حسینی و میراحمد احداث نشده.مشکل باید بررسی شود و در اسرع وقت گزارشی مبسوط از دلایل بروز چنین حوادثی به مردم داده شود، ولی باز هم راننده متوفی مقصر شناخته نشود. |
جمشید بندر |
بخشدار دهدز |
سهل انگاری راننده مینی بوس |
بر اساس بررسی های اولیه دلیل اصلی بروز این حادثه سهل انگاری راننده مینی بوس در بررسی میزان استحکام توقف خودرو روی عرشه دوبه و عدم استفاده از وسایل ایمنی اعلام شده است. |
(چینش جدول بر اساس توالی دلایل اعلام شده از سوی مسئولان برای این حادثه بوده است)
4545
نظر شما