رئیس جمهور گفت: نظام ارزی کشور را به سمت یکسان سازی نرخ ارز سوق می​دهیم. فاز دوم هدفمندسازی نیز باید کارا تر و با تاکید بر اقتصاد کلان به اجرا در آید.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حجت الاسلام حسن روحانی که برای دفاع از کلیت کابینه یازدهم به مجلس آمده بود، در ادامه سخنان خود در تشریح برنامه​هایش اظهار داشت: همه می​دانیم که کشور ما در شرایط دشوار اقتصادی اجتماعی قرار دارد و فشارهای بین المللی نیز بر مشکلات افزوده است که نقطه تمرکزش بر اقتصاد است و مسیرهای ارتباطی کشور با جهان خارج را محدود و مسدود می​کند. صحبت از اثرگذاری تحریم​ها نیست، بلکه صحبت این است که شیوه انتخاب شده از سوی کشورهای غربی، شیوه​ای درست برای حل یک مشکل بین المللی است؟ برای مساله​ای که راه حل​های کم هزینه​تری می​تواند داشته باشد، تحریم شیوه​ای عقلانی و مورد قبول بشریت در عصر حاضر و آینده است؟

وی با بیان اینکه افزایش قیمت نفت در این سال​ها می توانست فرصتی استثنایی برای ایجاد اشتغال درآمدزا باشد تا کشور را از مهمترین گردنه سنی جمعیت عبور دهد، افزود: بودجه کشور در سال​های گذشته رشدی جهشی یافت و تعهدات دولت با افزایش شدید مواجه شد. واردات از محل درآمدهای نفتی و غیر نفتی با رشد فراوان مواجه شد و اتکای آن نیاز به تداوم برخورداری از درآمدهای سرشار نفتی داشت. مصارف سیستم بانکی بر منابع، پیشی گرفت و فاصله بوجود آمده با منابع بانک مرکزی پر شد. در مجموع امروز با سه عدم تعادل مهم در تراز پرداخت​ها، بودجه دولت و نظام بانکی مواجهیم که باید برای رفع آنها بکوشیم.

به گفته رئیس جمهور، نیازمند دو حرکت اصلاحی اقتصادی در جهت واگذاری​های تصدی​گری​های دولت و اصلاح قیمت انرژی پس از اجرای هدفمندی​یارانه​ها بوده​ایم که دولت یازدهم باید رویکرد خود را جهت تداوم آنها در مراحل بعدی روشن کند. آنچه اکنون نیازمندیم، آسیب شناسی جدی اقدامات انجام شده است. دولت یازدهم با پنج سرفصل در زمینه​های سیاست داخلیف خارجی، فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی مواجه است. اجرای هر یک از این سیاست​ها نیازمند قابلیت اعضای کابینه است. کسری بودجه، عدم تعادل در سیستم بانکی، راه ناتمام هدفمندسازی یارانه​ها و روش اجرای سیاست​های کلی اصل 44 سرفصل​های مهم اقتصادی در کنار تحریم های بین المللی هستند.

روحانی با بیان اینکه برنامه دولت برای مواجهه با شرایط دشوار موجود شامل دو محور «برخورد ضروری و فوری» و«پرداختن به مشکلات اساسی و راه حل های اساسی آن» است، ادامه داد: حصول اطمینان از تامین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم، تنظیم رابطه بین واحدهای تولیدی، گمرک و .. به منظور تسهیل در فالیت​ها در حوزه بانکیو اجرایی و تلاش برای بودجه واقع بینانه سال 92، از جمله مواردی است که لازم است مجموعه وزرا و معاونین رئیس جمهور در اجرای آنها بکوشد. اقدام اینجانب در معرفی زود هنگام کابینه به مجلس با توجه به همین ضروریت​ها صورت گرفت تا به برقراری ثبات . آرامش در اقتصاد کشور کمک کند. اما در رویکرد بنیادی به مسائل و مشکلات کشور، دولت دو مسیر را دنبال می کند. از یکسو در عرصه دیپلماسی تلاش می​کند تا در چارچوب خاص استقلال طلبانه در چهارچوب بین المللی فائق آییم و تداوم روند نامطلوب موجود را متوقف کنیم. اما از طرف دیگر محدودیت​های موجود منابع را به منزله فرصتی تلقی می کنیم تا به بهره وری فعالیت ها بیافزاییم. برای این منظور منابع اقتصادی را باید افزایش داده و منابع موجود را به خوبی تقسیم کنیم.

وی همچنین از برنامه دولتش در عرصه نظام بانکی سخن گفت و افزود: بازار سرمایه نیز محل دیگری برای جذب پس اندازها باید شود تا اگر مرکزی برای تامین منابع بنگاه​ها درآید تسهیل مناسبی برای فعالیت​های تولیدی است. در سمت بنگاه​ها به طور جدی به بهبود فضای کسب و کار می​پردازیم تا فعالیت​های تولیدی جاذبه بیابند. بازنگری سیاست های اجرایی اصل 44 در همین راستا معنا می​یابد.

رئیس جمهور، اولویت دیگر دولت را کاهش رشد نقدینگی خواند تا شتاب تورم را کنترل کند. به گفته وی، کاهش تورم به رشد سرمایه گذاری و ثبات اقتصاد کلان کمک می کند. در همین زمینه مطالعات مورد نیاز برای اجرای هدفمندسازی و شیوه پرداخت به خانوارها و اثرات آن بر واحدهای تولیدی و ... را آغاز کرده و همراه با آن نظام ارزی کشور را به سمت یکسان سازی نرخ ارز سوق می​دهیم. فاز دوم هدفمندسازی باید کارا تر و با تاکید بر اقتصاد کلان به اجرا در آید.

به گفته روحانی اولین آزمون سخت دولت تدبیر و امید در بودجه 93 خواهد بود که بر مبنای انضباط پولی، حداکثر سازی منابع و ... تنظیم می​شود و نقش وزرای آموزش، بهداشت، علوم، کشور و دفاع در مدیریت هزینه​ها و نوآوری در سازوکارهای مالی حوزه​های تحت مدیریت خود بسیار تعیین کننده است. از سوی دیگر دولت با بنگاه​های بزرگی سر و کار دارد . وزارت نفت، ارتباطات، صنعت و معدنو نیرو، در زمره این حوزه​ها هستند.  یکی از معیارهای من برای انتخاب وزرا در این حوزه قدرت مدیریت و برقراری ارتباط با این بنگاه​های بزرگ بوده است.

ادامه دارد....

/2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 307837

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • میثم IR ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    286 7
    من ورودی سال 83 دوره کارشناسی اقتصاد بودم باور کنید از زمانی که معنی و مفهوم اقتصاد رو فهمیدم تا حالا (دوره 8 ساله گذشته) که مصادف بود با دوره تحصیلی ام(کارشناسی و ارشد) برای اولین بار میبینم که رئیس جمهور کشورم وقتی از اقتصاد حرف میزنه اون رو فهمیده ، عذاب عظیمی بود تحصیل اقتصاد در دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد !!!
    • بی نام IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
      1 0
      راست ميگي، با تحصيل اقتصاد در اون دوره آدم احساس پوچي و بي فايدگي ميكرد!
  • محمد IR ۰۵:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    67 5
    صحبانضباط مالي كه به ميان آمد نقش وزير آموزش و پرورش پر رنگ شد .چرا چون هر صرفه ئجويي در اين وزارت خانه رخ ميدهد ولي بذل و بخشش و ريخت پاش در ديگر وزارت خانه ها
  • بی نام A1 ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    اصولگراها هی مملکت رو خراب میکنن ، اقتصاد و رابطه با دنیا و فرهنگ و ... خراب مبکنن بعد اصلاح طلبها میان با بدبختی همه چیزو درست میکنن بعدشم فتنه گر خطاب میشن . جالبه واقعا !
    • بی نام IR ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
      نصر من ا... و فتح قريب، آيا شما مسلمانيد؟ ما ملت ايران فقط پيرو ولايت هستيم و با فتنه گران سازش نميكنيم حتي اگر اوضاع كشور كاملا خراب بشه چون هدف چيز ديگريست بايد مقاومت را ادامه داد
    • حسن A1 ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
      8 17
      دوست عزیز بی نام، هیچ کس به اصلاح طلبا نگفت فتنه گر. فتنه گرا خودشونو اصلاح طلب معرفی کردن... بعدشم تا وقتی آدمای جناحی ای مثل شما وجود دارن به هیــــــــــــــــــــچ جا نمیرسیم. از آقای روحانی یاد بگیرید که با فراجناحی پا پیش گذاشت...
    • باربارا IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
      25 1
      بی نام دوم، شما خودت رو حتمن به یک روانشناس نشون بده!
    • بی نام IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
      12 0
      میشه بگی هدفتون چیه شاید هدفتون اینه که یکسره با کشورهای خارجی جنگ داشته باشی شاید هدفتون اینه که مردم دنیا ایران رو به عنوان یک کشور جنگ طلب بشناسن شاید هدفتون اینه که اسم ایران رو با اسم جنگ وخشونت تو دنیا بشناسن شاید!!!!!!!
    • با نام GB ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
      5 0
      خدمت دوست بی ناممون که دم از مقاومت میزنه ... عمو جان شما برو مقاومتتو بکن فقط به بقیه مردم ضرر نرسون مارا به خیر تو امید نیست ، شر مرسان برو عمو ....
    • بی نام A1 ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
      20 0
      بنده خدا انگار تازه از یه راهپیمایی دهه60برگشته
    • بی نام IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
      1 15
      ما اهل كوفه نيستيم علي تنها بماند، واقعا آدم از نظرات امت تعجب ميكنه! يعني معتقدين نبايد به مقاومت ادامه داد؟!!!!!
    • نصر من الله A1 ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
      0 0
      آقای نصر من الله، تعداد منفی هاتو یه نگاه بنداز، اون موقع می فهمی که حرفت به قول خودت حرف همه ملت ایران نیست و فقط نظر شخصی خودته.
  • بی نام IR ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    90 1
    به نظرم در خصوص عملكردها و مصوبه هاي اقتصادي پولي بانكي دو دولت گذشته فقط بايد -كنترل ز ِد- بگيره!
  • بی نام EU ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    5 0
    واقعا برای بعضی از نمایندگان مجلس متاسفم که زبان به دشنام وناسزا باز می کنند
  • بهمن A1 ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    3 0
    خدا را شکر که یک بار دیگر یک رئیس جمهور خردورز و منطقی و متخصص بر سرکار آمده است .
  • تنهاي تنها IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    5 0
    با سلام؛ الحمدلله تندروها و نادانان در مجلس كه تعداد كمي دارند، از ادبيات سخيفانه و بچه‌گانه‌شان پيداست كه بازي را شروع نكرده باخته‌اند. قطعا وزراي دكتر روحاني در دولت مشغول خواهند شد و اين نشان مي‌دهد كه تعداد موافقين و عقلاي مجلس بر نادانان و جاهلان برتري دارد؛ امروز روزي است كه عقده‌ها گشوده خواهد شد و قطعا آخرين برگه‌ي صفحه‌ي تاريخي تندروها و نادانان بسته خواهد شد. انشاءالله... درود بر روحاني و هاشمي
  • بی نام IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    4 0
    آقای زاکانی واقعا بی تقوائید......شما ازخدا نمی ترسید خیلی دلم می خواد که آینده شمارا ببینم آقای زاکانی اینقدر تند نران ......ازخدا بترس ...ازاثروضعی سخنان واتهاماتت بترس.......خیلی ها نفرینت می کنند احتیاط کن!