۰ نفر
۲۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۰

فرهاد کلینی، کارشناس مسائل استراتژیک از سیاست خارجی دولت یازدهم می‌گوید.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمدفرهاد کلینی، کارشناس ارشد مسائل استراتژیک، در گفت‌وگو با خبرگزاری برنا به تشریح تاثیر روی کار آمدن دولت جدید در تعاملات خارجی ایران پرداخته است. وی در پاسخ به این سوال که"تغییر در روابط انگلیس با ایران و اختمال خارج شدن از وضعیت موجود را در چه درجه ای از اهمیت می دانید و آیا به نظر شما دولت آقای روحانی تلاشی برای این منظور باید انجام دهد؟" گفت: هر دو کشور در گذشته مذاکراتی را در این زمینه انجام دادند تا شرایط موجود در دو کشور که مطلوب طرفین نیست بهبود یابد و شرایط تغییر کند. ایران تاکید دارد تا حدود وظایف دیپلماتیک به دقت رعایت شود. اکنون سفارت سوئد برخی از وظایف را از طرف لندن در امور کنسولی انجام می‌دهد.
شواهد نیز نشان دهنده تلاش‌های طرفین در این راستاست. وزارت خارجه ایران از طریق کانال‌های دیپلماتیک و مواضع سخنگوی وزارت امورخارجه دیدگاه خود را اعلام کرده است. کارها دنبال می‌شود. دولت انگلیس نیز در واکنش‌های خود بعد از برگزاری انتخابات ایران، با ادبیات خاصی نتایج انتخابات را بررسی کرد. در شرایط کنونی، به تدریج شاهد پالس‌هایی بودیم. خصوصاً بعد از تبریک‌های اروپاییان که آقای اولاند پیش از اتحادیه اروپا به رئیس جمهور منتخب ایران، تبریک گفت. تا اکنون به‌نظرم لندن نیز در تلاش است تا در سطحی مناسب از خود واکنش نشان دهد.
دولت انگلستان فرآیند جدید را بازنگری و بررسی می‌کند و این امکان وجود دارد تا وضعیت نرمان و در شرایط عادی‌تری قرار گیرد.
کلینی در پاسخ به این پرسش که" در دوره آقای روحانی سیاست خارجی ایران تغییر جهت کلی خواهد داد یا شاهد آن خواهیم بود که تغییرات اندکی در این حوزه صورت خواهد گیرد؟ " افزود:
سیاست‌های خارجی ایران شامل سیاست‌های مصوب است. از سند برنامه چشم انداز تا معیارهایی که در برنامه توسعه پنج ساله کشور است و همچنین سند سیاست‌های کلی نظام وجود دارد. حسن روحانی در گذشته مسئولیت کمیسیون سیاسی امنیتی را در شورای تشخیص مصلحت به عهده داشته و به خوبی به این حوزه آشنایی دارد.
دولت کنونی نیز با توجه به درک از شرایط و منافع ملی دیپلماسی آفرین خواهد بود و بدیهی است در این خصوص همانطور که در مصاحبه‌های اعلامی گفته شد، جمهوری اسلامی بر اساس منافع ملی، احترام متقابل، اعتماد کافی و حسن نیت با درک از شرایط می‌توان براساس درک و حتی نگرانی مشترک به سمت خلق شرایط مشترک این حوزه را دنبال کند. در این راستا، معیارها مشخص است و اصول سیاست خارجی ایران را در دولت محترم بر طبق وظایفش دنبال می‌کند. اهمیت جدی بودن در مذاکرات و حرکت به سمت یک نوع سیاست سازنده در این خصوص بسیار مهم است و بدیهی است دولت انگلستان به همراه اتحادیه اروپا و با توجه به نقش تاثیر گذارش، می‌تواند در تغییر شرایط و بوجود آوردن یک مسیری که همانند گذشته نباشد، نقش بهتری را بازی کند.
5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 308001

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    6 1
    اگر افراطی ها بازی در نیاورند، حتی با امریکا هم می شود رابطه داشت. رابطه به خودی خود، بد نیست. می توان رابطه داشت و باج نداد. ترس از مذاکره، نشانه ضعف است، نه قدرت. امام حسن با معاویه مذاکره کرد. پیامبر با دشمنانش هم مذاکره داشت. قهر در عالم سیاست معنا ندارد.
  • بی نام A1 ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    3 2
    انشالا
  • تنها IR ۰۴:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
    1 24
    بهبود روابط تهران لندن جه سودى براى ايران داره...
    • بی نام A1 ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
      12 2
      ای کاش کمی با فکر و دقت و مطالعه کامنت بذارین
  • بی نام A1 ۰۵:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
    17 1
    هر چه سریعتر باید روابطمان را با دنیا بهبود ببخشیم ...
  • بی نام IR ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
    4 1
    آره!