رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نگاه مجلس در راستای همکاری با دولت است، افزود: رای اعتماد مجلس به 15 وزیر نشان می‌دهد که مجلس قصد دارد تا کابینه هر چه زودتر کار خود را آغاز کند.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست خبری بعد از پایان جلسه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت یازدهم ضمن تشکر از رسانه‌ها به خاطر پوشش اخبار در چند روز اخیر گفت: از رسانه‌ها تشکر می‌کنم مساله به این مهمی را به خوبی پوشش داده‌اند و انعکاس خوبی از مذاکرات داخل مجلس داده شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه این مطلب افزود: مذاکرات در مجلس جدی و یک امر تصنعی نبود.

لاریجانی تصریح کرد کشور ما در سطح بسیار خوبی قرار دارد و نمایندگان با آمادگی خوبی این مسائل را مطرح می‌کردند.

وی ادامه داد: قوا از هم مستقل هستند اما هر کدام در جای خود دارای وظایفی بوده و در این چهار روز نمایندگان با جدیت موضوعات را دنبال کردند.

لاریجانی تصریح کرد: امیدواریم در این شرایط حساس کشور که مسائل بین‌المللی و اقتصادی در وضعیت مهمی قرار دارد، نتایج برای سرنوشت کشور مفید باشد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: کاوشی که نمایندگان در بررسی هیات وزیران و رای آنها داشتند نشان داد که نمایندگان در مسائل اقتصادی حساسیت بسیار دارند. کمااینکه 15 نفر از وزرا که رای آوردند در حوزه‌های اقتصادی هستند.

وی تصریح کرد: سه وزیر که موفق به کسب رای اعتماد نشدند نیز در حوزه‌های علمی، فرهنگی و ورزشی بودند که البته این مساله نشان از دقت نظر نمایندگان در این حوزه‌ها دارد.

لاریجانی با اشاره به اینکه وزیر آموزش و پرورش با اختلاف یک رای موفق به کسب رای اعتماد نشد، تصریح کرد: نمایندگان مجلس می‌خواهند افراد قوی را برای تمام حوزه‌ها انتخاب کنند و البته عدم کسب رای اعتماد این سه وزیر نشان از دقت نظر نمایندگان دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نگاه مجلس نگاه همکاری با دولت است افزود: رای اعتماد مجلس به 15 وزیر نشان می‌دهد که مجلس قصد دارد تا کابینه هر چه زودتر کار خود را آغاز کند.

قانون اساسی تکلیف وزارتخانه‌هایی که وزیر آنها رای اعتماد کسب نکرده را مشخص کرده است

لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص تعیین تکلیف برای وزارتخانه‌هایی که وزرای آنها موفق به کسب رای اعتماد نشده‌اند، گفت: قانون اساسی وضعیت وزارتخانه‌هایی را که وزیر آنها رای اعتماد نمی‌آورد مشخص کرده است و باید برای آنها سرپرست گذاشته شود تا در فرصت مناسبی فردی انتخاب و به مجلس معرفی شود تا همین پروسه به طور مجدد برای رای اعتماد به وی طی شود.

وی ادامه داد: دست رئیس‌جمهور برای انتخاب یک فرد به منظور سرپرستی وزارتخانه باز است اما به نظر من هر اندازه که بتواند فردی را انتخاب کند که به وزیری که می‌خواهد معرفی کند، نزدیک‌تر باشد اقدام‌ درست‌تر و بهتر است.

لاریجانی همچنین تاکید کرد بر اساس قانون اساسی خود رئیس‌جمهور نمی‌تواند سرپرست وزارتخانه باشد.

مسائل داخلی مصر و لبنان نشان از تلاش برای اختلاف‌افکنی بین امت اسلام است

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر ارزیابی از انفجارهای اخیر لبنان و مسائل داخلی مصر گفت: حوادث مصر و لبنان بسیار دردآور است و نشان از مجموعه‌ای از مسائل پیچیده که از مدت‌ها پیش سرمایه‌گذاری بر آن صورت گرفته است که برخی از آنها در منطقه به نتیجه رسیده است.

وی ادامه داد: هدف این کارها اختلاف‌افکنی در بین امت اسلام و سایش توان این امت است.

لاریجانی درباره حجم بالای کشتار در مصر نیز تاکید کرد: خسارت زیادی به این کشور بزرگ با جایگاه کانونی که در عالم اسلام دارد، وارد شده که نگرانی‌ها را زیاد می‌کند.

وی افزود: ارتش مصر باید توجه بیشتری داشته باشد که اینگونه مقابله کردن آثار درازمدت زیان‌آوری دارد و سیاستمداران نیز گفت‌وگوهای درونی را شروع کنند و بدانند که قدرت‌های جهانی دنبال حل مشکل آنها نیستند.

لاریجانی ضمن محکوم کردن حوادث لبنان نیز تاکید کرد: حوادث لبنان نشان می‌دهد که کشورهای زورگوی غربی کارهایی می‌کنند تا بین امت اسلامی اختلاف بیاندازند. به خصوص حزب‌الله که پیکره رشید مقابله با صهیونیست‌ها است.

وی تصریح کرد: حزب‌الله نیروی قوی‌ای است و این گونه مسائل نشان می‌دهد که این رفتارها به خاطر نگرانی است که از حیات سیاسی این نیروها پیدا کرده‌اند.

رئیس مجلس شورای اسلامی حزب‌الله را سرمایه بزرگ امت اسلامی خواند و گفت: این رفتارها نشان‌دهنده تخریب‌هایی درون امت اسلامی است که باید با تزبینی مورد توجه سیاستمداران قرار بگیرد.

لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در انتقاد به پخش نامه‌هایی له یا علیه وزرا در جلسات رای اعتماد بدون هماهنگی با هیات‌رئیسه مجلس و خلاف آیین‌نامه بودن این اقدام گفت: نامه‌هایی که توزیع شد توسط هیات رئیسه امضا نشده بود و البته از نظر آیین‌نامه هر نامه‌ای که می‌خواهد توزیع شود باید به دست هیات‌رئیسه برسد و بعد از کسب اجازه توزیع گردد.

عدم کسب رای اعتماد سه وزیر تاثیری در افق تعامل دولت و مجلس نمی‌گذارد

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص پیش‌بینی تعامل دولت و مجلس با توجه به رد سه نفر از وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهور جدید گفت: تصور این نیست که این دست از مسائل تاثیری در روابط قوا داشته باشد.

وی ادامه داد: در سطح دولت و مجلس این بلوغ سیاسی وجود دارد که ساختار دموکراتیک در کشور اقتضا می‌کند که هر بخشی کار مطالعاتی و کاوش خود را به طور مستقل انجام دهد.

لاریجانی تصریح کرد: به طور معمول در انتخاب هیات وزیران این بحث‌ها در مجلس انجام می‌شد و البته گاهی بیشتر و گاهی کمتر نیز بود اما به هر حال افرادی مورد قبول واقع نمی‌شدند و این موضوع غیرطبیعی نیست.

وی افزود: مجلس به 15 نفر از 18 نفر کابینه رای داد و این مساله نشان از گرایش مثبت مجلس برای حل مشکل به خصوص در حوزه‌های اقتصادی دارد که بیانگر دغدغه‌های مجلس برای مشکلات اقتصادی است.

لاریجانی با بیان اینکه اختلاف نظر در هر گزینشی طبیعی است تصریح کرد: در این که در نظر نمایندگان ممکن است اطلاعاتی از بیرون تاثیرگذار باشد، چندان غیرطبیعی نیست و ما از کسانی که اطلاعاتی داشته‌اند و به مجلس ارائه داده‌اند، تشکر می کنیم.

وی ادامه داد: من فکر می‌کنم مجلس باید در مورد هر وزیر اقناع می‌شد تا بتواند رای دهد به حقیقت نیز دقیق بررسی شد و ما فشاری از بیرون حس نکردیم.

لاریجانی تاکید کرد: ممکن است برخی اقدامات رسانه‌ای انجام شده باشد اما تاثیری در رای نمایندگان ندارد. چراکه آنها از یک ظرفیت سیاسی خوب برخوردار هستند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص جلسه سران سه قوه نیز تصریح کرد: حدود 2 هفته قبل نیز سران سه قوه با هم جلسه‌ای داشتند اما برخی از جلسات علنی نمی‌شود.

وی ادامه داد: امیدوارم جلسات سران به زودی کار رسمی خود را به صورت مرتب شروع کنند و بحثی نیز مطرح شده است تا هفته آینده جلسات به طور رسمی شروع شود و فکر می‌کنم این اقبال از طرف سران سه قوه برای تشکیل جلسات وجود دارد.

لاریجانی در خصوص حضور روسای قوا در جلسات مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: در مورد بحث ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی این مسئله خیلی خوب است که جلسه با حضور سران قوا برگزار شود.

/2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 308515

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ابراهیم A1 ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۴
    97 5
    مجلس با رای عدم صلاحیت به این سه عزیز به خواست مردم احترام نذاشت. مجلس با این حرکتش خواست به روحانی بگه: تو زمینه مادی اختیار داری کن، اما تو زمینه فرهنگی قبولت نداریم و باید ما برات انتخاب کنیم. منتظر جواب روحانی هستم تا ببینیم به پشتوانه رای مردم جلو میره یا کم میاره
    • بهروز A1 ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۴
      5 0
      يه سوال ، از نظرات معلومه مردم موافق آقاي نجفي بودن مگه اين نماينده اي مردم نيستن پس چجوري رد شده ، يعني كيا راي ميدن ؟
    • علی IR ۰۵:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۵
      2 8
      اصلا ربطی نداره. مگه مجلس هر فردی را که معرفی کردند باید تایید کند.اینجا مجلس چه نقشی دارد؟؟؟!!!!!!!!!
  • بی نام A1 ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۴
    58 3
    انقدر مجلس تو این چند ساله به وزرای پیشنهادی مثل آب خوردن رای اعتماد نداده که عدم رای اعتماد به 3 وزیر را همکاری با دولت می دونه .
  • حامی IR ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۵
    4 0
    کدوم همکاری؟! به این میگن همکاری؟
  • بی نام IR ۰۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۵
    6 0
    دکتر نجفی واقعا خیلی خیلی خیلی حیف شد نه برای خودش بلکه برای کشور توی این چند روز در مجلس دیدیم که شخصیتی در مجلس وجود نداره که از نظر دانش و تسلط مدیریتی حتی در فاصله نزدیکی به ایشون باشه تمامی نزدیکان من از رای عدم اعتماد بهش خیلی متاسف شدنند امیدوارم روحانی چنین مرد موقری رو از دست نده و حتما در یک پست کلیدی ازش استفاده کنه
  • بی نام A1 ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۵
    2 0
    اندر مطایبه های دکتر لاریجانی: "سلیقه هم خوب چیزیه!"
  • سهیل IR ۰۳:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۵
    4 0
    کدام همکاری؟ وزرای کلیدی رای نیاوردن
  • عرشیا A1 ۰۴:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۵
    6 0
    خدا وکیلی این حرفی رو که زدی خودت از ته دل قبول داری؟مسلما وزرای کشور و دادگستری و اطلاعات و همچنین وزیران حوزه اقتصاد ( انهم فقط بر مبنای این تحلیل که وضعیت اقتصادی بسیار بغرنج است و با این رای اعتماد همه چیز را از سر خودشان باز کردند و توپ را به زمین دولت انداختند ) رای می اوردند ولی اصل دولت سه وزیرمرتبط با جوانان بود که با یک حرکت فوق جناحی و افراطی هماهنگ به انها رای ندادند .
  • بی نام IR ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۵
    1 0
    مجلس چون برای برون رفت ازمشگلاتیکه برای امور خارجه واقتصاد وجود دارد به وزار مربوط رای داد ولی مهم ترین مشگلاتیکه جامه برای جوانان خود دارند به وزاری مربوط بآن رای نداد اند
  • علی A1 ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۵
    3 1
    عیبی نیست، ما ملت یه هشت سالی صبر کردیم تا بیست و چهار خرداد ترکوندیم، یه دوسالیم صبر میکنیم تا این مجلس سروسامون بدیم.
  • علیرضا IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۵
    13 0
    امیدورام که روحانی جهت معرفی وزیران جدید عقب نشینی نکند و با رأی مردم بره جلو امیدواریم دکتر روحانی به شما
  • بی نام IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۵
    2 0
    برعکس اتفاقا مجلس با عدم رای اعتماد به وزاری آموزش و علوم ثابت کرد که اصلا نه تنها نظر مردم بلکه نظر اقشار مربوط به این وزارت خانه هم اصلا برایش مهم نیست و پیشرفت علمی کشور را قربانی انتقام گیری های سیاسی و دعواهای بین خود میکند
  • بی نام IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۵
    1 1
    اشتباه تاکتیکی بزرگی کردید. دلمون می خواست قطار دولت جدید از اول روی ریل قانون حرکت کند که نگذاشتید. مگه ابزار نظارتی نداره این مجلس؟؟؟
  • بی نام IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۵
    0 1
    پزشکیان وزیر علوم-مهرعلیزاده وزیر ورزش-جاسبی وزیر آموزش و پرورش بشن خوبه