روزنامه بهار در یادداشتی به قلم مهدی تقوی، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی نوشت:

طبق اعلام بانک مرکزی، 99.7 ‌درصد از منابع بانکی به شکل تسهیلات پرداخت شده است. این مساله به این معناست که تقریبا تمام سپرده‌هایی که ما در بانک می‌گذاریم، به صورت وام به مردم پرداخت شده است. اگر اقساط این بانک‌ها مرتبا پرداخت شود و پول‌های پرداخت‌شده به تدریج به بانک برگردد، مشکلی ایجاد نمی‌شود و پرداخت وام تداوم خواهد داشت. اما اگر این اقساط توسط مشتری‌ها پرداخت نشود، بانک‌ها دچار مشکلات جدی خواهند شد. بانک‌ها ناچارند برای پرداخت بهره سپرده‌ها، سود بالاتری را برای وام‌ها تعیین کنند تا هزینه‌های بانکی تامین شود. در نتیجه خالی شدن جیب نظام بانکی، قدرت وام‌دهی پایین می‌آید و سود کمتری به سپرده‌گذاران تعلق می‌گیرد. در سایر نقاط دنیا موسساتی وجود دارند که ارزش اعتباری بنگاه‌های اقتصادی را تعیین می‌کنند.

این ارزیابی در کشور ما هم به شکلی انجام می‌شود؛ اما تعیین ارزش اعتباری قطعا در اینجا به درستی صورت نگرفته است؛ زیرا مشتریان نتوانسته‌اند وام‌های خود را بازپرداخت کنند. اگر این مطالبات وصول نشود، بانک‌ها تضعیف می‌شوند و سودآوری نخواهند داشت. بانک‌ها باید به صاحبین سهام خود سود پرداخت کنند؛ در غیراین صورت سهامداران سهام خود را به فروش می‌رسانند. اگر بانک‌های خصوصی به سهامداران خود سود ندهند، قیمت سهام آن‌ها در بورس اوراق بهادار کاهش پیدا می‌کند و هیچ سهمی خریداری نمی‌شود. در این صورت اگر برای تامین منابع مالی خود، سهام اضافی هم انتشار بدهند، به فروش نمی‌رسد. بنابراین در قدم اول، ارزش اعتباری مشتری‌ها باید به درستی تعیین شود و بانک‌ها باید بدانند که به چه شرکتی وام می‌دهند. علاوه بر این باید وثیقه‌های مناسبی از مشتریان گرفته شود تا در صورت عدم پرداخت، به فروش برسد و خسارت بانک جبران شود. طبق آمار منتشرشده از سوی بانک مرکزی، نرخ رشد اقتصادی در دو سال قبلی منفی بوده و رکود اقتصادی را شاهد بوده‌ایم. در نتیجه، بسیاری از واحدهای تولیدی از بین رفته‌اند و نمی‌توانند وام‌های خود را پرداخت کنند. بنابراین پرداخت 99.7 درصد از منابع بانکی به شکل تسهیلات، چندان هم غیرقابل پیش‌بینی نبوده است. در این شرایط دولت باید هرچه سریع‌تر به کمک نظام بانکی بیاید. بحران اقتصادی سال 1929، شدیدترین بحران اقتصادی دنیا، هم با ورشکستگی یک بانک در آلمان ایجاد شد و ورشگستگی یک بانک، کل دنیا را با مشکل مواجه کرد.

جهانی شدن اقتصاد، مبادلات مالی میان بانک‌ها را افزایش داده است؛ بنابراین وقتی این بانک نتوانست تعهدات خود را نسبت به سایر بانک‌ها پرداخت کند، همه آن‌ها را دچار مشکل کرد. این مساله نشان می‌دهد که دولت باید هرچه سریع‌تر به داد نظام بانکی برسد؛ زیرا ورشکستگی یک بانک، کل اقتصاد را نابود خواهد کرد. مشکلات فعلی نظام بانکی، در نتیجه عملکرد نامناسب دولت قبلی است. البته هر بانکی یک مرکز تحقیقات دارد که می‌توانست وضعیت فعلی اقتصاد را پیش‌بینی کرده و تا حدی از دادن وام‌های بیجا پرهیز کند، اگر عملکرد دولت جدید به گونه‌ای باشد که با سیاست‌های خود باعث رشد منفی نشود، سیستم بانکی هم می‌تواند مثل بخش‌های صنعتی و کشاورزی عملکرد قابل قبول‌تری از خود ارائه بدهد. بیایید دعا کنیم که این اتفاق بیفتد.

3939

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 309538

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۳:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
    40 15
    ظاهرا جز دعا كار ديگري نمي توان انجام داد!
    • بی نام A1 ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
      12 7
      اینها که منفی دادند راهکار ارائه بدن
  • بی نام IR ۰۴:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
    46 7
    50 درصد روش از ملت سود میگیرن 20 درصد رو به ما میدن اگه زرنگ باشین 30 درصد رو بر میدارن!همین
    • بانکی A1 ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
      3 8
      چی گفتی، خودت فهمیدی ؟
    • ali A1 ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
      10 1
      80 درصد با پول مردم سود می کنند . نه 50 درصد
    • تیمور IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
      3 1
      در تایید فرمایشات دوست گرامی باید بگم خداوکیلی خداوکیلی خودت فهمیدی چی گفتی بزرگوار؟
  • بی نام IR ۰۴:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
    6 3
    پس از قرار معلوم هیچ نظارت اساسی بر عملکرد دولتها نیست و کار وقتی به اینجا کشید معلوم میشه دولت قبلی چه کرده
  • بی نام IR ۰۴:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
    11 1
    یعنی روی لبه تیغ ایستادیم بگید که اکثر دریافت کنندگان تسهیلات هم دم کلفت هستند و نمشود ازشون وامها را پس گرفت
  • بی نام IR ۰۵:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
    94 1
    چه کسانی وام ها را پرداخت نمی کنند؟ افراد نزدیک به صاحبان قدرت و روسای بانک ها در بین افراد عادی کمتر کسی است که وام خود را پرداخت نکند
  • بی نام IR ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
    71 1
    کدوم وام . برای ی وام جد و آبادت رو هم میارن جلو چشمات .بانکها تو ایران فقط برای پولدارها و سیاست مدارها هستن و نه مردم متوسط و پایین . بعدش وام رو با سود 20-30-40 درصد میدن - بعدش میفهمی فرمولش رو کلا دستکاری کردن و بالای 50-60 درصد داری سود میدی بانک .
  • بی نام US ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
    13 5
    امید است نرخ سود بانکی افزایش یابد
  • بی نام A1 ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
    13 0
    بسیار نیکو فرمودید به مصداق سحن جکیمانه که هر جا سخن از اعتماد است نام بانک .... می درخشد حال که مدیر سابق ان درخشنده در کانادا مشغول باز پرداخت تفریح از جیب من و توست من و شما اگه یک میلیون وام بخوهیم با صد بخشنامه نوشته شده و نوشته نشده روبرو میشویم و با دو ضامن معتبر که ابرو برامون نمیمونه اخرشم بی خیال میشیم نرخ تورم 45درصد و نرخ سود بانکی 20 درصد - یعنی مردم سپرده گذار ماهیانه به بانکها و دولت حقوق میدن
  • جانباز IR ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
    4 0
    به پول مردم 5ساله 20درصد میدن با مالیات میشه17درصد به مردم عادی وام بادرصد خودشان میدن که ماسر در نمی اریم
  • boyrain IR ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
    11 0
    آقا بزار بگم . ما 5 مـــــــــــــــــــیلیون وام گرفتیم .. الان شده 15 ..یا نزدیک ب 20 میلیون . اینا از کجا میاد .
  • lمظفر IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
    7 0
    خدایا خودت به داد این کشور برس
  • الهام A1 ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
    7 1
    یعنی سیستم بانکی کارکردش عالیه 40 میلیون گذاشتم تو بانک روزی 8 هزار تومان سود می ده
  • بی نام A1 ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
    13 0
    چنرغاز وام من و شما که چیزی نمیشه اونایی که چند صد میلیون وام میگیرن و پس نمیدن مشکل سازن!!!
  • میثم A1 ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
    14 1
    فکر چطوری این همه بنز و پورشه تو کشور پر شده خب با پوله ماست دیکه
  • بی نام IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
    7 1
    یعنی واقعا اولویت های نخست دولت جدید باید اصلاح بخش بانک باشه.
  • حامد IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
    8 1
    فایده نداره الکی چرخیدن؛باید پراید هاش بکمو بفروشم با پولش یه بانک بزنم بعد که حسابی پولدار شدم بانکمو بفروشم با پولش یه هاش بک دیگه هم مدل همون قبلیه بگیرم
  • سید IR ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    0 0
    باسلام همه مامجبوریم امورمالی خودمان را بابانک انجام بدهیم اگرنگاهی به وضعیت کارکنان بانک بکنیدمتوجه چگونه بهره برداری ازموجودهابنفع خودشان خواهیدبودازنظرساعت کاری هم که یک ساعت دیرویک ساعت زودتعطیل میکنندحال درمقابل کارنیروهای انتظامی ودرمانی را باآنهاازهرنظرمقایسه کن .اگرعدالتخواه ومنصف باشیدمیاندیشی وفریادخواهیدزد.