اعتماد نوشت:

تا به امروز انتصابات آقای رییس، امید را در دل میراثی‌ها برانگیخته کرده است. اما تا امروز انتصابات همه میراثی بوده و خبری از مدیر کاربلد گردشگری و صنایع دستی نیست.

مهدی حجت، که از پیش از این انتصاب علاقه‌مند به بازگشت به سازمان خاطره‌هایش بود، روز شنبه از سوی نجفی به سمت معاونت انتصاب شد و یکشنبه با حضور در سازمان، فعالیتش را پس از دو دهه دوری از سازمان، آغاز کرد. او  از تغییرات سازمان در این 20 سال می‌گوید، تغییراتی که باید در نخستین فرصت‌ها به آنها رسیدگی کند و به جای قبل‌شان بازگرداند. او همچنین صبح دیروز در نخستین جلسه‌یی که با حضور کارشناسان و مدیران معاونت میراث فرهنگی در ساختمان مرکزی سازمان برگزار شد، خواستار ارتقای مرکز آموزش عالی سازمان میراث فرهنگی به دانشگاه میراث فرهنگی شد و پیش‌بینی کرد در آینده نزدیک دانشجویان حوزه میراث فرهنگی کشورهای منطقه جهت آموزش به کشورمان سفر خواهند کرد.

او با انتقاد از شرایط موجود با مقایسه دوران ریاست خود و شرایط موجود اعلام کرد که در دوران جنگ تحمیلی که ریاست سازمان میراث فرهنگی را بر عهده داشتم با وجود شرایط سخت موجود بناهای تاریخی چنین مورد تعرض قرار نمی‌گرفت.

 

شما بعد از سال‌ها به سازمان مورد علاقه‌تان بازگشتید. سمت معاونت در سازمان مانع از حضورتان در شورای شهر است. انتخاب کرده‌اید که در ارگ آزادی باشید یا خیابان بهشت؟

من از صبح در دفتر معاونت سازمان میراث حضور یافته‌ام و به اندازه یک کارتابل کار انجام داده‌ام. قطعا انتخابم را کرده‌ام.

حوزه میراث سازمان مشکلات و نقایص زیادی را در این سال‌ها تحمل کرده. اولویت‌های اساسی در این حوزه برای شما که مدیری با سابقه در این حوزه هستید چه می‌تواند باشد؟

نخستین مساله برای من که در حال حاضر معاون این بخش هستم، شناسایی بیشتر وضع موجود است. از زمانی که در سازمان مشغول به کار بودم تا امروز 20 سال می‌گذرد. در این سال‌ها تحولات عظیمی در سازمان اتفاق افتاده است، از جایگاه سازمان تا پرسنلش تا برنامه‌های اجرا شده و در دست اجرا. نیاز به این دارم که مدتی وقت صرف کنم تا وضع موجود را بررسی کنم تا به راه‌های مناسبی برای اینکه چگونه این نواقص را برطرف کنیم، برسم. بعد از این بررسی‌های اولیه، طرح انتقال انجام می‌شود و برنامه‌های ریخته شده و پی‌ریزی شده قابل اجرا می‌شود. اینکه جایگاه سازمان کجا باشد و معرفی آثار به چه شکل انجام شود، مباحث مربوط به ایران‌گردی یا جهان گردی. همه این مباحث با درنظر گرفتن ایده آل‌ها آماده ارائه خواهد شد.

اقداماتی که پس از شناسایی توسط شما در صدر کارهاست و در فهرست اقدامات عاجل به شمار می‌آید کدام‌ها هستند؟

در دولت دکتر روحانی، یکسری برنامه‌ها برای بازدهی در 100 روز تعیین شده، برنامه‌های عاجلی که قرار است در کوتاه‌مدت نتایجی در بر داشته باشد تا مردم شاهد بهبودی نسبی در همه زمینه‌ها باشند. از این دسته اقدامات در سازمان میراث فرهنگی هم داریم که مبین این برنامه صد روزه باشد. کارها و اقداماتی که به هر سه حوزه میراث، گردشگری و صنایع دستی مربوط می‌شوند.

اوضاع حوزه‌های سازمان میراث را به عنوان مدیری که پیش از این ریاست سازمان را در دوره‌یی به عهده داشتید چگونه می‌بینید؟

اوضاع در هر سه حوزه در حال حاضر متوسط است. نیازمند تسهیلاتی هستند که باید در اسرع وقت انجام شود. حوزه پژوهش سازمان و حوزه باستان‌شناسی نیازمند توجه ویژه‌یی است. در واقع همانند چرخی است که ایستاده و نیازمند حرکت است.

در معاونت میراث بحثی که بیشترین اعتراض به آن می‌شود، تخریب‌ها و بی‌تفاوتی مسوولان میراث به این مساله است.

در حوزه حفاظت باید جلوی این حجم از تخریب‌ها و خروج از ثبت‌ها گرفته شود. ظرف چند ماه با توجیهات و استدلال‌هایی که مطرح می‌شود این مباحث را متوقف می‌کنیم. در حوزه معرفی همچنین، با معرفی حوزه‌ها و سایت‌های تاریخی مهم که پتانسیل گردشگری بالایی دارند و بررسی کیفیت این سایت‌ها و ورود و خروج گردشگر داخلی و خارجی می‌توان به این امر هم سامان داد.

از موارد خیلی مهم بحث معاونت میراث، ارتقای جایگاه مرکز آموزش عالی سازمان میراث فرهنگی است که از حالت افولی که دارد، خارج شود و در سال‌های آتی بتواند تبدیل به دانشگاه شود، دانشگاهی که بتوان دانشجویانی از کشورهای دیگر هم پذیرفت. کشور ما پتانسیل‌های زیادی در این زمینه دارد که تا به حال از آن غفلت شده است.

47301

 

کد خبر 310088

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =