آسمان نوشت:

در حالی که ارزش دلار در بازار ایران در مقابل ریال قدری تضعیف شده است ولی گزارش‌های سایت بین‌المللی کیتکو نشان می‌دهد که دلار حداقل در مقابل 5 ارز مطرح جهانی تقویت شده است. البته در آخرین معاملات بازار ایران و پس از سخنرانی حسن روحانی نیز دلار قدری بر ارزش خود افزود. با این حال برآورد‌ها نشان می‌دهد، ارزش ریال طی یک ماه گذشته در برابر دلار 20 درصد تقویت شده است. گزارش‌های رسمی نشان می‌دهد، اعلام آمار رشد اشتغال توسط وزارت کار آمریکا و همچنین ادامه سیاست‌های انبساطی و محرک‌های پولی این کشور منجر به رشد ارزش دلار در مقابل طلا شد. همچنین موج خبر‌ها در مورد حمله احتمالی آمریکا به سوریه موجب شد تا در یک ماه گذشته سایر ارز‌های جهان با کاهش ارزش در مقابل دلار مواجه شوند.
پوند
پوند که یکی از معتبر‌ترین ارز‌های بین‌المللی به حساب می‌آید از حواشی اخیر اقتصادی در امان نمانده است، هرچند افزایش ارزش دلار در مقابل پوند هم دوام چندانی نداشته است و ارز مطرح انگلیسی پس از مدت کوتاهی جایگاه سابق خود در مبادلات بین‌المللی را به دست آورد. براساس پیش‌بینی و تحلیل اقتصاددانان روند کاهشی ارزش این ارز در مقابل دلار دوامی نخواهد داشت.
یورو
منطقه یورو به دلیل بحران‌های مالی و اقتصادی نوسانات زیادی را تجربه کرده است. خبر‌های اقتصادی نشان می‌دهد، یورو همچنان تحت تأثیر سیاست‌های اقتصادی آمریکا قرار دارد. حواشی پیرامون دلار هم براسا س آخرین برآورد‌ها منجربه کاهش ارزش بیشتر یورو در مقابل دلار شده است. در همین حال اعلام شده که بانک مرکزی اروپا تصمیم گرفته به 6 هزار بانک منطقه یورو نظارت بیشتر و سختیگرانه‌ای داشته باشد هدف اصلی از این اقدام کنترل نوسانات ارزش یورو در زمان بحران است. براساس گزارش‌های رسمی بیشترین روند افزایشی نرخ دلار در برابر یورو در 5 سپتامبر همین ماه با 763/0 رقم خورد. اما مطابق تحلیل کارشناسان، پیروزی آنجلا مرکل در انتخابات پارلمانی اخیر آلمان می‌تواند توسعه اقتصادی بیشتر آلمان را به دنبال داشته باشد و در نهایت به کشور‌هایی که با بحران مالی و پولی زیادی در منطقه یورو دست‌وپنجه نرم می‌کنند، کمک‌های جدیدی ارائه شود.
یوآن
محدوده نوسانات نرخ یوآن نسبت به دلار بسیار متغیر بوده است. روند نوسانات نرخ یوآن حاکی از تأثیر‌پذیری این ارز از سیاست‌های اقتصادی آمریکاست. چین در حالی حاضر یکی از طلبکاران بزرگ آمریکا به شمار می‌آید. این در حالی است که به باور اقتصادانان یکی از دلایل اصلی اتخاذ سیاست افزایش ارزش دلار آمریکا تلاش برای کاهش میزان بدهکاری‌های این کشور به چین است. فراز و فرود نرخ یوآن نسبت به دلار در یک ماه گذشته بسیار پردامنه بوده است. پایین‌تنرین ارزش یوآن در برابر دلار در 17 سپتامبر با 1210 و بالاترین ارزش نیز در 12 سپتامبر با 1080 واحد ثبت شد. پیش‌بینی می‌شود با توجه به نشست اخیر فدرال رزرو و اتخاذ سیاست محرک پولی و تثبیت ارزش دلار آمریکا، بر روند کاهشی ارزش یوآن افزود شود. چین باید با توجه به روند کاهشی ارزش یوآن در مقابل دلار سیاست جدیدی را برای وصول مطالبات خود از آمریکا پیش گیرد.
ین
تقویت ارزش دلار در برابر ارز‌های دیگر باعث رشد شدید بورس توکیو شده است. سهام شرکت‌هایی مانند سونی، کانن و سایر شرکت‌هایی که به صادرات وابسته هستند در پی کاهش ارزش ین و افزایش ارزش دلار با افزایش مواجه شده‌اند کاهش ارزش ین نسبت به دلار در 20 آگوست با 97 درصد واحد خود را نشان داد که تا 24 سپتامبر با تداوم التهابات اقتصادی بر میزان آن افزوده شد. در نهایت افزایش ارزش دلار نسبت به ین در بالاترین سطح خود در 10 سپتامبر با 100 واحد خورد.
روپیه
هند بزرگترین خریدار طلا در جهان محسوب می‌شود. این خرید‌ها نیز در زمانی ادامه می‌یابد که طلا در پایین‌ترین سطح ارزش خود به سر می‌برد. سیاست‌های اخیر فدرال رزرو، ارزش دلار در مقابل طلا را تثبیت کرده است. ارزش روپیه هند در مقابل دلار آمریکا در یک ماه اخیر  روند کاهشی را دنبال کرده و به تضعیف شدن بیشتر روپیه دامن زده است. ت. هرچند افزایش موقتی ارزش روپیه در 28 آگوست با 68 درصد نوسان اتفاق افتاد اما این روند تداوم نداشت. کارشناسان بر این باورند که هند باادامه خرید طلا همچنان روند کاهش ارزش روپیه را دنبال می‌کند البته این امر تا زمانی ادامه خواهد داشت که فدرال رزرو همچنان به سیاست‌های خود برای افزایش ارزش دلار در مقابل طلا ادامه دهد.

 

31301

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 315240

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =