سرنخ نوشت:

انگل‌ها معمولاً مهمانان ناخوانده‌ای هستند که روی سطح یا داخل بدن موجودات دیگر زندگی می‌کنند و از این زندگی فایده می‌بردند، موجوداتی سودجو که زندگی‌شان به زندگی موجودات دیگر وابسته است. انگل‌ها گونه‌های متفاوتی دارند و هرکدام با ویژگی‌های خاص خود موجودات مشخصی را مورد حمله قرار داده و زندگی منحصر به فردی را در بدن میزبان تشکیل می دهند؛ برخی از انگل‌ها برای فرد آلوده، بی‌ضرر هستند و برخی هم می‌توانند تا سر حد مرگ خطرناک باشند. بعضی از انگل‌ها جالبند و ویژگی‌های عجیبی دارند. برخی هم هستند که در دنیا به عنوان انگل ترسناک و نابودگر مشهور شده‌اند چرا که یا ظاهر با خصوصیت وحشتناک و عجیب و غریب دارند.
مورچه‌های زامبی
انگل‌ جدیدی به تازگی کشف و مورد تحقیق قرار گرفته که از مورچه‌های عادی یک مورچه زامبی به تمام معنا می‌سازد. این انگل در واقع گونه‌ای قارچ است که در جنگل‌های بارانی آمازون رشد می‌کند. این قارچ که چهار گونه مختلف دارد در مغز مورچه نفوذ کرده و نوعی جهش مغزی ایجاد می‌کند که باعث بروز خصوصیات عجیبب و غریب و خوفناک در مورچه‌ها می‌شود. قارچ انگلی ابتدا وارد بدن میزبان شده و ذهن و رفتار او را به تسخیر درمی‌آورد و به طور کامل تحت کنترل خود می‌گیرد و با ایجاد واکنش‌های شیمیایی سعی می‌کند تا مورچه‌های دیگر را هم جذب کند. مورچه مبتلا، بعد از آلوده کردن دیگر مورچه‌ها، ابتدا از لانه و گروه خود جدا شده و به مکانی با گیاهان خاص می‌رود و آنجا می‌ماند تا بمیرد، در تمام این مدت قارچ انگلی در بدن مورچه رشد کرده و از او تغذیه می‌کند و در نهایت قارچ انگلی با رشد بیش از حد خود باعث منفجر شدن جمجمه مورچه شده و مرگ او را رقم می‌زند و در عین حال هاگ‌های خود را هم در میان جنگل پراکنده می‌کند تا قربانیان دیگری بگیرند.
لوآلوآ: کرم چشم آفریقایی
یکی از وحشتناک‌ترین انگل‌ها را می‌توان در آفریقا و هندوستان پیدا کرد. انگلی موذی و کوچک که ممکن است سال‌ها بدون اطلاع میزبان در بدن او زندگی کند. این انگل که لوآلوآ نام دارد بیشتر در جنگل‌های آفریقا و ندرتا هم در هندوستان مشاهده شده و برای همین به آن «کرم چشم آفریقایی» هم می‌گویند
لوآلوآ از طریق نیش آلوده نوعی پشه وارد بدن انسان می‌شود و سال‌ها زیر پوست انسان باقی مانده و رشد می‌کند تا به شکل یک کرم درآید.
این مهمان ناخوانده که گاهی طولش تا 70 میلی متر هم می‌رسد، بعد از ان در زیر پوست به راه می‌افتد و آنقدر حرکت می‌کند تا روزی خودش را به چشم رسانده و شروع به خوردن آن کند، معمولاً هم قبل از رسیدن کرم به چشم، قابل تشخیص نیست تنها ممکن است فرد آلوده احساس خارش و التهاب پوستی داشته باشد اما از انجا که این کرم موذی یکجابند نمی‌شود نمی‌توان به خوبی دلیل ناراحتی‌های پوستی را تشخیص داد.
لوآلوا معمولاً روی دیدن میزبان تأثیر منفی نمی‌گذارد اما باعث خارش شدید، متورم و دردناک شدن آن می‌شود و باید قبل از اینکه کره چشم را خالی کند، سریعاً خارج شود چرا که ممکن است نابینایی و حتی مرگ بیمار را به همراه داشته است.

کرم گینه؛ انگل فلج‌کننده
کرم گینه، یکی از قدیمی‌ترین انگل‌های شناخته شده است که حتی تاریخچه آن به قرن دوم پیش از میلاد مسیح (ع) برمی‌گردد.
محل رشد این انگل در پای انسان‌هاست و نمایان شدنش با تاولی دردناک آغاز می‌شود. تاول که بترکد سر کرمی سفید، لاغر و چندمتری نمایان می‌شود، کرمی که ماه‌ها طول می‌کشد تا سانتی‌متر به سانتی‌مترش را با دردی فراوان از بدن میزبان خارج به طوری که فرد حتی ممکن است فلج شده و دیگر نتواند راه برود. این اژدهای کوچک از طریق آب آلوده وارد بدن انسان می‌شود و زیر پوست تخم‌ریزی کرده و زندگی می‌کند. بعد از یک سال شروع به خوردن بافت‌های داخلی پا می‌کند. به طوری که 72 ساعت اولیه دردی فلج‌کننده به سراغ میزبان می‌آید، در این مدت تمام بافت‌ها آلوده شده و کرم‌های انگلی در گوشه گوشه بدن فرد مبتلا لانه می‌کنند تا در زمان لازم خودشان را به سطح پوست پا برسانند. این کرم‌ها علاوه بر درد شدیدی که در پا ایجاد می‌کنند می‌توانند عامل ایجاد عفونت‌های باکترهایی فلج‌کننده و مرگبار هم باشند.

کرم فلیریال؛ عامل فیل‌پایی
انگل فلیریال با وجود ظاهر کوچک و کرم گونه‌اش یکی از ترسناک‌ترین انگل‌های دنیاست که معمولاً به راحتی و از طریق پشه و دیگر بندپایانی که از خون تغذیه می‌کنند از بدن میزبانی به میزبان دیگر نقل مکان می‌کند.
این انگل کوچک و میکروسکوپی ظاهری نخ‌وار و گرد دارد و باوجود کوچکی‌اش می‌تواند مشکلات بزرگی برای میزبان به وجود بیاورد که مشهورترین آنها سندروم «فیل پایی» است که در آن پوست و بافت‌های زیرین پوست با درد طاقت‌فرسا و ورمی غیرقابل کنترل، شروع به رشد کرده و عضوآلوده معمولاً گوشت و چربی اضافی هم می‌آورد آنقدر که به دست و پای فیل شبیه می‌شود. این کرم زیر پوستی در مراحل اولیه، ضایعاتی شبیه به کهیر و کورک‌های دردناک در سطح پوست ایجاد می‌کند.
تا به حال کمپین‌های زیادی برای مقابله با این انگل برگزار شده‌اند و یکی از انها توانسته تاکنون جان 6 میلیون نفر را از شر این انگل نجات دهد و امید می‌رود که تا 2020 بتوان این انگل را کاملاً ریشه‌کن کرد.

45301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 315372

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    25 1
    جالب و جذاب و در عین حال بسیار موحش و ترسناک .ممنون از این مطلب .
  • احسان A1 ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    49 2
    اینجور خبرا همیشه با عکس جذاب تر میشن