تسنیم نوشت:

طرح ثبت آنی که با هدف تسریع در ارائه خدمات به مردم و کاهش واسطه‌گری‌ها و سوءاستفاده‌های احتمالی در حال اجراست، با مقاومت برخی سردفتران روبه‌رو شده که عمده اعتراض آنها به کندی سیستم و عدم تسلط خود بر مکانیزم کارکرد آن است.

براساس مواد 46 و 211 قانون برنامه توسعه پنجم کشور بر سازمان ثبت اسناد تکلیف شده است که خدمات خود را به شکل الکترونیکی کند و این امر باعث می شود در راستای فساد مبارزه شده و اقدامات خوب و موثری در زمینه خدمت‌رسانی صورت گیرد.
این امر از کلاه‌برداری‌ها در نقل و انتقال اموال جلوگیری کرده و شفاف شدن هزینه‌ای که مردم باید برای ثبت اسناد خود پرداخت کنند را به وجود می‌آورد. در واقع از 26 شهریور بعد از دوره آزمایشی آن، طرح ثبت آنی در سراسر کشور اجرا شد ولی متاسفانه به دلیل اینکه برخی از سردفتران در خصوص کار با کامپیوتر آشنایی نداشتند و با کندی اینترنت رو به رو شدن درخواست دادند که این طرح ملغی شود.
در این میان بسیاری از سردفتران به کانون سردفتران رفتند و مشکلات خود را مطرح کرده و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در این زمینه با آنها صحبت کرده و بیان کردند حتی راهنمایی در سازمان برای رفع مشکلات وجود دارد و به زودی مشکلات فنی حل می‌شود و این ایراد‌های فنی به دلیل پروژه‌ بزرگی به عنوان "ثبت آنی" است که این امر بعید نیست.
در واقع این اختلاف‌ها که از سوی برخی از سردفتران صورت گرفته به بهانه کندی نرم افزاری است که متأسفانه کل ماجرای ثبت آنی را زیر سوال بردند. باید گفت همچنان این طرح اجرایی شده و همه مسئولان و کارشناسان و نمایندگان مجلس این امر و صحبت‌های سردفتران را قابل دفاع ندانسته و اقدام سازمان ثبت اسناد و املاک را قانونی تلقی می‌کنند

احمد تویسرکانی، معاون قوه قضاییه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور دراین باره گفت: در گذشته شیوه‌های سنتی باعث شکل‌گیری دلالانی شده بود که باعث فساد در بخش‌های مختلف و نارضایی مردم می‌شد که با حذف مراجعات حضوری و ارائه در محیط مجازی زمینه فساد از بین رفته است در واقع سازمان ثبت گذرگاه بسیار مهم در حوزه اقتصادی است یعنی همه فعالان اقتصادی از این گذرگاه رد می‌شوند از تغییرات شرکت‌ها تا معاملات در دفاتر اسناد رسمی از این گذرگاه رد می‌شوند از ثبت اسناد شرکت ها و تغییرات در شرکت‌ها از این گذرگاه، نیاز به بازسازی و بازنگری و بازخوانی و سالم‌سازی داشت که خوشبختانه در حال حاضر این اتفاق می‌افتد و روز‌ به‌ روز ملاحظه می‌شود که در گذشته که با کاغذ و پرونده‌ها قطور ضرب‌المثل بود امروز در حال تحول به سازمان مدرن، شفاف و هوشمند است که بسیاری از تاریک‌خانه‌ها با این اقدامات روشن خواهد شد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به اجرای طرح ثبت الکترونیکی اسناد رسمی از اواخر شهریورماه در سطح بیش از هفت هزار دفترخانه اسناد رسمی در کشور گفت: از ابتدای اجرای این طرح تعداد 879 هزار و دویست و سی و شش سند در سامانه تنظیم شده که 703 هزار و سیصد و پنج سند با اخذ شناسه "یکتا" نهایی شده است.

تویسرکانی با اشاره به این که اجرای این طرح عظیم به عنوان یک تکلیف قانونی بر اساس مواد 46 و 211 قانون برنامه پنجم توسعه و بند ج ماده 12 قانون ارتقاء سلامت نظام اداری و مبارزه با فساد، بررسی تمام جوانب حقوقی و تخصصی مشترک و مجزای حوزه دفاتر اسناد رسمی را در کنار فراهم سازی بسترهای اولیه آموزش در گام اول نیاز داشت، گفت: این مباحث در کارگروه مشترک حوزه های فن آوری اطلاعات، امور اسناد و املاک، بازرسی و دفتر حقوقی سازمان و کانون سردفتران اسناد رسمی متشکل از رئیس و تعدادی از سردفتران مجرب و مورد اعتماد کانون در تهران به نحو مستمر مطرح و از جوانب مختلف بررسی شد.

وی به طراحی و تولید نرم افزار ثبت الکترونیک اسناد بر اساس مصوبات و تحلیل پیش بینی شده در جلسات کارگروه به همت کارشناسان فن آوری اطلاعات سازمان و همراهی مشاورین برون سازمانی اشاره کرد و گفت: این نرم افزار در مراحل مختلف مورد ارزیابی و آزمایشهای فنی قرار گرفت و از نیمه دوم سال 91 به صورت آزمایشی در 11 دفترخانه اسناد رسمی تهران ر اه اندازی شد و با لحاظ نظرات اصلاحی سردفتران و کاربران سامانه در این دفاتر، تغییرات ایجابی اعمال و نسخه دوم این نرم افزار تولید شد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به ویژگیهای مهم نرم افزار ثبت آنی معاملات خاطرنشان ساخت: یکپارچگی و تمرکز اطلاعات پایه ورودی مورد نیاز دفاتر اسناد رسمی و سازمان، ارتباط برخط با پایگاه اطلاعات سردفتران به منظور استفاده از اطلاعات روزانه وضعیت فعالیت و نوع تصدی سردفتر اعم از اصیل یا کفیل، ارتباط برخط با پایگاه هویتی اشخاص حقیقی و کنترل صحت اطلاعات هویتی اشخاص متعامل و اطمینان از حیات یا ممات آنها به اقتضای نوع سند از ویژگیهای این سامانه است.

تویسرکانی سهولت در نسخه گذاری سامانه به صورت متمرکز و عدم نیاز به مراجعه به دفاتر اسناد رسمی مختلف در کشور را از نقاط قوت و مزایای دیگر این نرم افزار برشمرد و از امکان نظارت برخط بر روند صدور اسناد در دفاتر و دست یابی سریع و بلاواسطه به آمار و اطلاعات مرتبط با این حوزه جهت بهره برداریهای سازمانی و ارائه به مبادی مختلف خبر داد.

معاون قوه قضائیه خاطرنشان ساخت: صدور گواهی امضای الکترونیکی برای سردفتران از جمله پیش نیازهای اساسی اجرای طرح ثبت آنی معاملات بود که طی هماهنگی با مرکز توسعه تجارت و مرکز آمار و فن آوری اطلاعات قوه قضائیه، مرکز میانی صدور گواهی امضای الکترونیکی از ابتدای سال جاری در سازمان راه اندازی شد.
تویسرکانی از بیش از 18 هزار نفر ساعت آموزش کار با سامانه با همکاری کانون سردفتران و دفتریاران برای فراگیری سریع و آسان این طرح در سطح دفاتر اسناد رسمی خبر داد.
وی به اجرای آزمایشی این طرح طی بیش از یک ماه در سطح تعداد 5200 دفترخانه در کشور نیز اشاره کرد و گفت: طی این مدت بیش از 29 هزار سند آزمایشی در سامانه تنظیم شد.
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک از صدور دستورالعمل اجرایی این طرح بعد از طی فرایندهای فوق و ارسال آن به دفاتر اسناد رسمی در شهریورماه سال جاری خبر داد و گفت: کارگروه راهبردی و نظارت بر اجرای این طرح نیز همزمان با اجرای آن در سطح کشور تشکیل و جمعی از کارشناسان حقوقی و فن آوری اطلاعات به صورت مستمر آماده پاسخگویی و رفع مشکلات احتمالی در روند اجرایی این طرح هستند.

 

این طرح باید ملغی شود

واعظی مهندس IT که یکی از منتقدان اجرای این طرح است، اظهار داشت: آیا قبل از اجرای طرح ثبت آنی معاملات نباید زیرساخت‌ها را فراهم کرد و در اختیار سردفتران قرار داد؟ چرا این اتفاق نیفتاده است که اکنون شاهد چنین مشکلاتی هستیم.

وی با بیان اینکه بنده کارشناسی ارشد IT دارم و باید بگویم که برای ثبت سند با این طرح باید هر نفر کارشناس ارشد IT باشد، ادامه داد: باید این طرح ملغی شود و تا اطلاع ثانوی تا زمانی که اینترنت یک گیگ فراهم نشد این طرح ادامه نیابد.

علیرضا ایمانی یکی از سردفتران در جمع سردفتران سراسر کشور گفت: این طرح نه تنها مشکل فنی بلکه مشکل حقوقی و قانونی دارد. در قانون برنامه پنجم توسعه و ماده 211 قانون سردفتران گفته شده است که سازمان ثبت مکلف است در راستای توسعه اسناد و املاک داده‌های ثبتی خود را الکترونیکی کند و تا پایان برنامه دوم به این امر اقدام کند ولی برای اجرای این قوانین نباید ضعف داشته باشیم. در واقع باید ابتدا زیرساخت‌ها فراهم می‌شد.

وی افزود: باید ببینیم ثبت آنی چه تعریف کرده‌ایم؛ قرار نیست که ما سنگ‌اندازی کنیم بلکه می‌گوییم باید مشکلات حل شود، چرا که ما شاهد ایراد ساختاری هستیم.

ایمانی گفت: می‌دانیم که سازمان ثبت قصد دارد مشکل و گره را باز کند ولی باید زیرساخت را از گذشته فراهم می‌کرد. پیشنهاد ما به سازمان ثبت این است که سند به صورت سنتی ثبت شده و هر زمانی که خواستند ما اطلاعات را در اختیارشان می‌گذاریم در واقع این امر باعث می‌شود که مشکلات حل شود.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 316888

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
    28 18
    چون سردفتر های بالاشهر دیگه نمی تونند بیشتر از نرخ مردم رو سر کیسه کنند
    • بی نام IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
      2 0
      مگه برای پولی که میدی رسید نمیگیری؟اگه بیشتر از رسیدی که گرفتی پرداخت کردی میتونی به بازرسی اداره ثبت شکایت کنی.من که تا حالا مشکلی از این بابت نداشتم .
    • بی نام A1 ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
      1 0
      چنین جیزی نیست اونی که بخواد خلاف کنه میکنه ارتباطی به ثبت آنی یا سنتی ندارد تنها تفاوت این دو مقوله در نحوه اجراست وگرنه زیر بنای ثبت الکترونیکی همان ثبت سنتی است
  • مهدی A1 ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
    21 8
    اگر کارشناس ارشد فناوری اطلاعات ذکر شده !!! فنی بودند می دانستند که در روزهای ابتدایی برقراری ارتباط بین دو سامانه این اتفاقات طبیعی است. و بعد از چند روز حل می شود. فکر می کنم ایشان به دنبال بهانه برای حذف سامانه هستند و سردفترداران محترم خواستند دلیل و توجیه فنی بیاورند!!
  • هادي IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
    14 6
    به ظاهر كه اسم قشنگي داره ولي من قبلا براي يك وكالت ساده نيم ساعت وقت صرف مي كردم ولي جديدا مراجعه كردم براي يك وكالت مشابه بيش از دو ساعت معطل شدم و اكثر مراجعه كنندگان هم همينطور معطل مونده بودند . فكر كنم بايد زيرساخت ها اول درست بشه . اون با اين وضع اينترنت كه همهمي دونيم چه مسائلي داره
  • بی نام IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
    2 1
    سردفترانی که در طول ساعات کاری با همان سیستم قدیم و کنترلهای مختلف از قبیل کنترل افراد ممنوع المعامله، کنترل اصالت مدارک از طریق بانکهای اطلاعاتی در اختیار و... چندین سند تنظیم می کردند و کار مردم را راه می انداختند امروز با این سیستم نرم افزاری ناپخته و بدون فراهم شدن زیرساختهای مخابراتی و اینترنتی مدرن در سطح کشور قادر به تنظیم یک سند ساده وکالت و یا اقرار ساده با متن چند خطی در مدت 5 الی 6 ساعت نیستند. علاوه بر اشکالات حقوقی حاکم بر این سیستم و فرایند، اشکالات ساختاری بسیاری در طراحی آن مشاهده می شود و تا آنجایی که اطلاع داریم از نظر کارشناسی و مشورتی سردفتران خبره در این حوزه استفاده نشده است. عدم تضمین امنیت داده ها و حفظ اسرار مردم و احتمال سرقت اطلاعات و زمینه سازی برای جرایم رایانه ا
  • sia A1 ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
    3 1
    چرا اینقدر دید مردم تو محیط مجازی به دفاتر اسناد رسمی خوب نیست در حالی که همین آدمها بارها جهت مشاوره به دفاتر مراجعه کرده و اهار لطف و محبت میکنند خود مردمی که اومدند دفتر من برای کارهایی که ساده و روزمره براشون انجام میدادیم تلفن هاشون رو میگیریم و 2 روز بعد اسناد شون امضا میشه سند ماشین که نیم ساعت انجام میشد الان بالای یک ساعت طول میکشه این سامانه مشکلات حقوقی داره که مردم چون کارشون انجام میشه نمی بینند مثلا وکالت کلی فروش اموال غیر منقول نمیشه زد یا وکالت کاری نسبت به قرار داد های اموال غیر منقول و... این سامانه مشکلات حقوقی هم داره و صرفا فنی نیست
  • علی احمدیه یک سردفتر IR ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
    3 0
    مسولین محترم سایت وزین خبرانلاین نباید اجازه توهین به هیچ قشری از مردم را بدهند.ایا سرکیسه کردن مردم افترا و توهین نیست ؟ دفاتر اسناد رسمی شاید تنها صنفی هستند که برای تمام پرداختیها رسید میدهند و در صورت دریافت بیش از تعرفه محکوم به انفصال دایم میشوند.برخلاف تصور مردم حجم بسیار زیادی از مبالغ که از مردم میگیرند مربوط به حق الثبت و مالیات است که در همان لحظه انلاین به خزانه واریز میشودومتاسفانه مردم تصور اشتباه دارند.این طرح نیز بر خلاف تصور مردم کاملا به ضرر مردم است و دفاتر متضرر نمیشوند.اعتراض سردفتران به کندی سرعت اینترنت و اشکالات فنی بسیار در طرح است نه چیز دیگر.خواهشمندم جهت تنویر افکار عمومی درج کنید.
  • بی نام A1 ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
    0 1
    کلا آدمیزاد روشهائی که منجر به حذف رشوه گیری و عمل خلاف باشد را نمی پسندد نمونه اش شورای نگهبان است که با رای گیری کامپیوتری موافق نیست.
  • یکی از کارمندان دفتر اسناد رسمی-1 EU ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
    1 0
    1- قبلا برای ثبت یک وکالت تعویض پلاک 15 دقیقه زمان لازم بود ، الان بالای 30 دقیقه. 2- برای بررسی هویت اسمی مثل علی محمدی ، پایگاه ثبت احوال نوشین محمدی را هم نشان می دهد!!! 3- هفته اول در دفتر خودمان 3 سند بیشتر ثبت نشد چطور در اوایل طرح 879 هزار سند در 8000 هزار دفترخانه زده شده خدا میداند!!! 4- جواب دوست عزیزی که گفت برقراری ارتباط بین دو سامانه عرض کنم کلا یک سامانه بیشتر نیست، نمیدونی حرف نزن!!! 5- در سندی که پرینت گرفته می شود بسیاری موارد غیرضروری که هنگام ایجاد سند خالی است مانند شماره تلفن وجود دارد که هنگام ثبت دفتر باید ذکر شده و خط تیره جلوی آن گذاشته شود. 6- برای وکالتی مثل تعویض پلاک که شماره شاسی و موتور ذکر می شده است حالا باید کلی اطلاعات غیرضروری ذکر شود.
  • یکی از کارمندان دفتر اسناد رسمی-1 EU ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
    2 1
    7- برای وکالت فروش زمین پارکینگ و انباری لازم است؟؟؟؟ 8- اگر یک روز اینترنت قطع بود دفاتر سند نزنند؟ کار مردم انجام نشود؟ 9- برای وکالتی که می توان امور اداری را حق توکیل داد و امور فروش را حق توکیل نداد ، یک گزینه وجود دارد که می توان حق توکیل را بلی یا خیر انتخاب کرد.!!! 10- دوستانی که به فکر مردم هستند بفرمایند طبق قانون وکالت با فوت باطل می شود، چرا برای وکالت فروش اتومبیل مالیات نقل و انتقال می گیرید؟ چرا حق الثبت می گیرید؟ اگر باید بگیرید چرا برای وکالت فروش ملک نمیگیرید؟ 11- شما که مراکز نیروی انتظامی را به عنوان مرجع صادر کننده سند قبول ندارید چرا برای تنظیم سند قطعی اتومبیل برگه نقل و انتقال نیروی انتظامی را جزء ضروریات اعلام کردید؟؟؟
  • یکی از کارمندان دفتر اسناد رسمی-3 EU ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
    3 0
    یکی از دفاتر اسناد رسمی دو سند را به یک شماره ثبت کرده است(بر اثر اشتباه). در صورتی که شماره سند یکتا است مثل کد ملی و سیستم باید پیغام بدهد که نداده است. نمردیم و حاصل کار سازمان ثبت رو تو 29 هزار سند آزمایشی و نسخه دوم نرم افزار و 18 هزار ساعت آموزش دیدیم...
  • سردفتر جنوبی A1 ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
    3 0
    بازهم با بدون تحقیق وبه نقل از تسنیم وباتغییر تیتر وغرض ورزانه مطلب درج نمودید .چرا به دفاتر اسنادرسمی نمیروید ؟تمام سردفتران شاکی اند .چون نرم افزار اشکال دارد .مرتب error میدهد و قطعی دارد .چرا آقایان سازمان ثبتی مبلغ قرارداد میلیاردی باشرکت مبدع نرم افزار را افشا نمیکنند؟مدام مارا به ناآشنائی باکامپیو تر متهم مینمایند درحالی که چهار سال پیش تمام سردفتران به کلاس مهارت های هفتگانه رفتند و شمار قابل توجهی ازآنان مهندس کامپیوتر اند . وبرنامه بسیار ساده ای است .ضمنا" دربخش املاک دوسال است که آنلاین هستیم وآیا تابه حال بر پوست آهو سند مینوشتیم ؟! این طرح اشکال قانونی دارد باید بتصویب مجلس میرسید
  • نادر IR ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
    0 0
    لااقل یه یاا... میگفتید قبلش. به ما که نه ، لااقل به دفتر خونه ها میگفتید که بابا اگه ملکی رو از این تاریخ به بعد وکالت زدید به یه بخت برگشته یارو عمرا بتونه سند بزنه بنام خودش و اگه پشت گوششو دید سندشم می بینه. من 2 ماه پیش یه واحد اداری خریدم از یه آدم .... و از ترس وکالت گرفتم و رفتم همه هزینه ها رو دادم و مفاصا حسابها رو گرفتم،حالا که اومدم دفتر خونه سند رو بنام خودم انتقال بدم دفترخونه میگه شرمنده ! اداره ثبت جواب استعلام ما رو نمیده و میگه باید اول سند تعویض بشه (کاداستر ) بعد میتونید جواب ثبت رو بگیرید حالا فروشنده همه واحد هاشو فروخته و آخری رو هم وکالت داده به ما پولهاشم گرفته معلوم نیست کجا رفته صفا ، جواب تلفن ما رو هم نمیده ، مگه میاد بره دنبال ثبت و تعویض سند برای ما ؟