صادق زیبا کلام در یادداشتی درباره تندرو ها و تقابل آن ها با دولت آقای روحانی در هفته نامه آسمان نوشت:

اظهار‌نظر نسبتاً صریح و در عین حال تند آقای خاتمی در واکنش به پرتاب کفش به اتومبیل آقای روحانی در بازگشت از نیویورک دو پرسش را به‌وجود می‌آورد؛ پرسش اول که جدی‌تر و عمیق‌تر است، آن است که اساساً واکنش به اینگونه اعتراضات از جانب اصحاب قدرت چگونه می‌بایستی باشد؟

آیا می‌بایستی این دست اعتراضات به حکومت و اصحاب قدرت  را مجاز شمرده و آنها را بخشی از وجوب اعتراضات مردمی دانست؟ یا آنکه نه و اینگونه اعمال مصادیق قانون‌شکنی بوده و حکومت‌ها می‌بایستی با آنها برخورد نمایند؟ پرسش دوم که بیشتر جنبه اخلاقی پیدا می‌کند آن است که اگر به جای آقای روحانی، آقای احمدی‌نژاد از سفر نیویورک بازگشته بود و چنین واکنشی از سوی برخی از فی‌المثل دانشجویان عضو دفتر تحکیم وحدت، اساساً شماری از جوانان یا مردمی که هیچ سنخیت تشکیلاتی هم نمی‌داشتند صورت گرفته بود، آیا اصولگرایان همچنان دولت را دعوت به خویشتنداری و مدارا می‌کردند؟ یا نه، آن حرکت را بخشی از توطئه‌‌ها و تحریکات دشمن و استکبار قلمداد کرده و خواهان برخورد خیلی جدی دستگاه‌های امنیتی و قوه قضاییه با معترضان می‌شدند؟

طرح این سؤال بیشتر از بابت آزمودن ملاک و معیار‌های اصولگرایان و پایبندی آنها به اصول و ارزش‌ها است. اما پرسش نخست اساسی‌تر است. پرتاب کفش به جورج بوش در بغداد، با امواجی از استقبال در ایران روبه‌رو شد و به عنوان اقدامی انقلابی مورد ستایش قرار گرفت.  در عین حال پرتاب کفش از سوی معترضان و کوبیدن با مشت بر روی اتومبیل حامل رئیس‌جمهور به شدت از جانب طرفداران ایشان مورد نکوهش قرار گرفت. سؤال اساسی آن است که به نظر می‌رسد پاسخ ثابت و مشخصی به اینکه کی پرتاب کفش، عملی انقلاب و ستودنی توصیف می‌شد و کی عمل زشت و ناهنجار بستگی به این پیدا می‌کند که موضع سیاسی ما نسبت به رئیس‌جمهوری که مورد اصابت قرار گرفته چیست. اگر از نظر ما آن رئیس‌جمهور موضعش درست باشد، در آن صورت پرتاب کفش عملی زشت قلمداد می‌شود.

برعکس اگر رئیس‌جمهور موضعش مورد قبول ما باشد، عمل پرتاب کفش یک حرکت انقلابی و اعتراضی بحق توصیف می‌شود. واقعیت آن است که پرتاب کفش را می‌بیاستی همواره عملی زشت و مردود دانست. صرف‌‌نظر از آنکه کفش به سمت اوباما، بشار اسد یا پوتین پرتاب شود، یا برعکس به سمت آن سان‌سوچی یا نلسون ماندلا. ما نمی‌توانیم استاندارد دوگانه داشته باشیم. عمل زشت، عمل زشت است چه در قبال دوست ما صورت بگیرد و چه در قبال دشمن ما. در عین حال ذات دموکراسی می‌طلبد که اگر عمل زشتی همچون پرتاب کفش به سمت رئیس یک کشور یا یک مقام بلند‌پایه دیگر صورت بگیرد، ضمن آنکه عمل فی‌نفسه درست نبوده، اما «ضارب» را نبایستی مجازات کرد.

مگر آنکه در نتیجه اصابت کفش به صورت رئیس‌جمهور به وی آسیبی وارد شود. اگر این اصل را به عنوان یک قاعده کلی بپذیریم،‌در آن صورت واکنش تند آقای خاتمی چه وجهی پیدا می‌کند؟ آیا نگرانی ایشان نوعی کم تحملی نیست؟ در پاسخ می‌بایستی گفت که واکنش آقای خاتمی در اصل به واسطه این ملاحظه نبوده که چون شأن و مقام رئیس‌جمهور خیلی بالاست. پس اگر کسی به وی کفش پرتاب کرد یا با مشت روی کاپوت ماشین وی کوبید، ضارب را می‌بایستی محاکمه کنیم که درسی بشود برای دیگران. خیر، مراد آقای خاتمی اصلاً ‌چنین مطالبی نیست. خاتمی آنقدر لیبرال است که آخرین کسی است که خواهد گفت پرتاب‌کننده کفش به اتومبیل رئیس‌جمهور را می‌بایستی کیفر دهیم. حرف ایشان چیز دیگری است. ایشان در حقیقت پرتاب کفش به سوی اتومبیل‌های روحانی را یک اقدام «خود‌جوش» و «اصیل» نمی‌داند، بلکه آن را بخشی از حرکت‌های سازمان یافته و طرح‌ریزی شده از سوی جریانات راست‌گرای رادیکال می‌داند.

جریانات که به چیزی کمتر از حذف دولت منتخب مردم رضایت نمی‌دهند. بنابراین، امروز به رئیس‌جمهور کفش پرتاب می‌کند که چرا با اوباما تلفنی صحبت کرده و فردا ممکن است میله آهنی پرتاب کند، پس فردا ممکن است وزرای روحانی را مورد ضرب و شتم قرار دهد و نهایتاً هم اقدام به تزور و حذف فیزیکی کند. خاتمی می‌گوید که در همان گام اول می‌بایستی جلوی گروه و جریانی که پشت پرتاب کفش بودند ایستاد تا جلوی خود‌سری‌ها، قانون شکنی‌ها و اعمال خشونت‌های بعدی آنان گرفته شود.

219301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 318169

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 23
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
    7 59
    پرتاب كفش بدتر از به آتش كشيدن تهران و حتك حرمت عاشورا در سال 88 نبود. بنابراين اصولگرايان برخورد را به نيروي انتظامي و مراجع قضايي ميسپردند.
    • داریوش A1 ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
      18 5
      زمان انقلاب هم تو روز عاشورا مردم برا تظاهرات بیرون می اومدن، اون موقع توهین نبود حالا توهین شد. اینقد از قداست عاشورا و محرم به نفع خودتون سو استفاده نکنید ... حرف های تلویزیون غیر ملی رو نگید ...
  • بی نام IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
    47 1
    چه مي گفتند؟! زمين و زمان را يكسره مي كردند!
    • بی نام A1 ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
      5 0
      البته به تاریخش هم ربط داشت. اگر به احمدی نژاد قبل از اردیبهشت 90 کفش پرت میشد که طرف دیگه کارش تموم بود. اما اگر به احمدی نژاد بعد از اردیبهشت 90 کفش پرت میشد، چون که محمود دیگه نور چشمی نبود، پرتاب کننده را تشویق هم می کردند.
  • اميرو A1 ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
    27 1
    يكي در شمال كشور اين كار را كرد برند اونقدر زدن كه يكماه خوابيد
  • بی نام A1 ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
    50 2
    اگر به احمدی نژاد چیزی پرت میشد میگفتند جریان فتنه این کار را انجام داده است...
  • رضا ل A1 ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
    26 1
    هیچی هی میگفتن فتنه فتنه
  • بی نام IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
    5 17
    شما ها از اونایی هستید که با پنبه سر میبرید در فتنه 88 هشت ماه مملکت را به اشوب کشیدید و هر گونه پالسی را به دشمن برای براندازی نظام دادید حالا امدید گیر دادید به لنگ کفش خجالت هم خوب چیزیه
  • بی نام IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
    24 0
    آقای زیبا کلام نزن این حرفو!! جوابش معلومه حتمن جزء اصحاب فتنه است و باید محو بشه!!!
  • بی نام A1 ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
    3 8
    اگر به احمدي نژاد كفش پرت مي شد اصلاح طلبان چه مي گفتند؟ مگه به صفارهرندي كفش پرتاب نشد؟چه شد؟
  • بی نام FI ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
    6 18
    چه كفشي آقا؟؟؟؟من طرفدار روحاني هستم.ولي با اين دروغ هايي كه امثال شما ها ميكن يواش يواش دارم پشيمون ميشم.دروغه چون من خودم اونجا بودم و ديدم كه كفشي در كار نبود.حتي يه عكس هم در اين رابطه وجود نداره.
  • بی نام A1 ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
    11 0
    اقای شریعتمداری بیا جواب بده.
    • بی نام IR ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
      5 0
      اصولا پرتاب این کفش به معنای نفی حرکت به جانب آمریکا صورت گرفته و معنای آن این است که اگر قرار باشد ما به سمت آمریکا برویم ما نیستیم و کفش مان را در می آوریم و با شما همراهی و مرافقت نمی کنیم پرتاب کننده عزیز هیچگاه قصد آسیب رساندن به رئیس جمهور با اقلیت آرا را نداشته و الا می توانست عمل خود را با پاره آجری سنگی چیزی انجام میداد که هم کم هزینه تر بوده م هم دقت نشانه گیری بهتری میداشت لذا در انتهای این وجیزه توجه همگان را به درس های این حرکت انقلابی جلب میکنم! کلمات و ترکیبات تازه:کفش: انتفاضه- رییس جمهور: اوباما روحانی-وجیزه: وحی منزل شریعتمداری: همه چیز دان
  • بی نام IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
    8 0
    خشونت در اسلام جایی ندارد.نقد و اظهار نظر باعث پیشرفت است ولی ایجاد خشونت از هر طرف و هر که باشد درست نیست و باعث عقب گرد یک جامعه می شود.
  • محم A1 ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
    2 2
    عزیز لنگه کفش به او پرتاب نکردند اما وقتی در اوایل دولتش به دانشگاه امیر کبیر رفت عکسش را اتش زدند!!
  • بی نام IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
    6 0
    دنبال جواب می گردی از اون بنده خدا بپرس که توی سخنرانی احمدی نژاد در شمال بگه سمتش کفش پرت کرد .
  • بی نام A1 ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
    1 14
    سخنان خاتمی اهمیتی ندارد
  • بی نام A1 ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
    2 23
    جناب زیباکلام اگر یادتان باشد در دانشگاه موقع سخنرانی احمدی نژاد عکسش را آتش زدند. یا موقع سخنرانی خاتمی در دانشگاه افرادی هو کشیدند که ایشان فرمودند اگر ساکت نشید میگم بیرونتان کنند.پس این عمل مسبوق به سابقه است و ربطی به اصولگرا یا اصلاح طلب بودن ندارد .
    • بی نام IR ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
      0 0
      برای اینها دارد
  • بی نام IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
    15 0
    اگه این کار میشد که الان جلد بیستم معجزه هزاره سوم چاپ هزارم خود را هم رد کرده بود !!!!!!!!!!!
  • ت م IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
    9 1
    آدم فهمیده که کفش پرت نمیکنه باحرف ومنطق پیش میاد.
  • ایرانی A1 ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
    5 2
    به خدا من موندم یه عده ای دارن دشمنی میکنن بادولت پس فرق اینا با اسرییل برای دولت چیه.
  • نسرین IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
    5 0
    اون نفهمی که کفش پرت میکنه پشتش به جایی بنده وگرنه ادم عادی اینکارو نمی کنه