یک تحلیلگر سیاست خارجی معتقد است محرمانانه بودن مذاکرات حساس و مهم یک اصل پذیرفته شده در بسیاری از کشورها است.

صباح زنگنه نماینده عضو کمیسیون دفاعی مجلس اول در گفتگو با خبرآنلاین با اشاره به دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 در دولت یازدهم و ضرورت محرمانه بودن مباحث مطرح شده در مذاکرات، گفت:  در بحث‌های حساس چون مذاکرات هسته‌ای این امکان وجود دارد که دو طرف توافق کنند که چه میزان از اطلاعات و مطالب مطروحه در مذاکرات عنوان شود و چه میزان محرمانه بماند. اگر چنین توافقی صورت گیرد قطعا باید از سوی دو طرف محترم شده و عملیاتی شود.

وی با طرح این سوال که آیا بیان نکردن جزئیات مذاکره به معنای بی حرمتی به مردم تلقی می‌شود یا برای سلامت کار می‌توان از بیان مطالب صرف‌نظر کرد، افزود: به نظر می‌آید در فضایی که از یک سو اختلاف نظر زیاد است و از سوی دیگر مخالفان اعم از دشمنان خارجی و افراد، احزاب و گروه‌های داخلی که به دنبال اهداف سیاسی خاصی هستند ممکن است بر پیشرفت مذاکرات اخلال ایجاد کنند، دو طرف مذاکره کننده می‌توانند برای سلامت روند مذاکرات، اطلاعاتی از جزئیات مورد بحث مطرح نکنند و مذاکرات محرمانه بماند.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی تصریح کرد: مسلم آن است که مقامات تصمیم‌گیر و دستگاه‌های تصمیم‌ساز باید از کلیات و جزئیات مذاکرات مطلع باشند تا به سلامت مسیر مذاکرات کمک کرده و تامین حداکثری منافع ملی را محقق سازند. این مهم هم از طریق ارائه اطلاعات به رهبری نظام، سرن سه قوه، شورای عالی امنیت ملی و مجلس امکانپذیر است چرا که این افراد و نهادها از اختیارات لازم برای هدایت مسیر مذاکرات برخوردار هستند.

زنگنه با بیان اینکه عدم ارائه جزئیات مذاکرات مهم و حساس امری مرسوم در بسیاری از کشورها است، تاکید کرد: در بسیاری از کشورها مسائل در حد کلیات بیان می‌شود و جزئیات هرگز علنی نمی‌شود که شاید بتوان آن را دور زدن اصل اساسی - اطلاع حق مردم است- هم دانست اما در هر صورت این امر متعار ف و معمول است و به دلیل سرعت روند وقایع هم کسی متوجه عدم افشای اطلاعات نمی شود.

این کارشناس ارشد مسائل بین الملل در ادامه با انتقاد از برخی هجمه‌های صورت گرفته نسبت به تیم مذاکره کننده هسته‌ای، اظهار کرد: این رفتار و رویه در برخورد با تیم هسته‌ای ناشی از یک موضع‌گیری سیاسی است تا یک موضع گیری ملی. مواضع ملی که هدفش تامین منافع ملی باشد با همه دولت‌ها و تیم‌های مامور نظام برخورد یکسانی خواهد داشت و تفاوتی ندارد که تیم مربوط به دولت پیشین باشد یا فعلی. همانگونه که تیم مذاکره کننده هسته‌ای پیشین مورد حمایت قرار می‌گرفت تیم فعلی هم باید از حمایت لازم برخوردار باشد.

وی تاکید کرد: اگر هدف از این موضع گیری‌ها منافع ملی باشد پس نباید رویکردها نسبت به تیم با عوض شدن افراد تغییر کند اما اگر اهداف سیاسی دنبال می‌شود آنوقت جامعه باید خودش آن را تشخیص داده و نسبت به عملکرد این دسته از افراد قضاوت و برخورد لازم را بکند.

زنگنه با بیان اینکه نمی‌توان با خوش بینی یا بدبینی به مذاکرات هسته‌ای نگاه کرد، گفت: یک سیاستمدار واقعی هیچگاه به مذاکراتی که انجام می‌دهد با دیده خوش‌بینی نگاه نمی‌کند همواره باید احتیاط و دقت کرد و با واقع بینی نگاه کرد نه خوش‌بین بود و ذوق زده شد و نه بدبین بود و هیچ اقدامی نکرد و در کارها اخلال ایجاد کرد.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی خاطرنشان کرد: واقع‌بینی و آگاهی باید توام با هم باشد و احتیاط لازم را به خرج داد. مذاکرات هسته‌ای هم به همین نحو است تا نتیجه نهایی و قطعی مشخص نشود امکان اظهارنظر خوش بینی یا بدبینی کار غیرعاقلانه‌ای خواهد بود.
219220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 318419

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
    2 0
    خدا پدر مادرتو بیامرزه زنگنه جان. خب ما هم همینو میگیم. اصلا همه ی مشکلاتمون تو افراط و تفریط خلاصه شدن...!!! نه به اون زمان آقای جلیلی که هیچ کس جیک هم نزد!! و نه حالا که هنوز مذاکرات شروع نشده تیم مذاکره کننده رو انتقاد بارونش کردن!!!!!! اینو یکی معنی کنه؟
  • سید مرتضی A1 ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
    5 0
    من موندم اونایی که میگن "چرا رسانه های رژیم صهیونیستی جزئیات مذاکرات را فاش کردند پس مسئولان ما هم باید جزئیات را فاش کنن"، نمی رن از همون رسانه های صهیونیستی جزئیات رو بدست بیارن. به قول آقای جواد اطاعت ما حرف یکی از دلسوزان نظام رو قبول نمی کنیم بعد می ریم خیلی راحت حرف یه صهیونیست رو می پذیریم.
    • بی نام IR ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
      1 0
      آخه براي اين ها هدف وسيله رو توجيه ميكنه،
  • بی نام A1 ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
    0 0
    برای ما مهم نیست مذاکرات چطور می گذره، اون چیزی که برای ما مهمه و ربط داره اینه که نتیجه مذاکرات چیه.