واحد مرکزی خبر نوشت:

آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان تابستان امسال سعی کرد عصبانیت ها از برنامه جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا را فرونشاند اما این هفته بعد از مطرح شدن اتهاماتی درباره استراق تلفن همراه خودش، به شدت واکنش نشان داد.
روزنامه کریستین ساینس مانیتور نوشت: باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا دو ماه پیش گفته بود:« اگر من می خواستم بدانم در سر صدر اعظم آلمان چه می گذرد با او تماس می گرفتم.»
آیا وقتی اوباما این حرف ها را بیان می کرد جدی بود یا در این اظهارات کنایه ای وجود داشت. از نظر بسیاری از مردم آلمان این مسئله دیگر اهمیتی ندارد. اتهامات مطرح شده مبنی بر اینکه آمریکا تلفن همراه مرکل را استراق کرده است روابط دوجانبه دو کشور را تحت فشار قرار داده است.
گونتر کریخبائوم یکی از اعضای حزب اتحاد دموکرات مسیحی مرکل در آلمان و رئیس کمیته امور اروپایی پارلمان آلمان گفت:« اگر این ماجرا واقعیت داشته باشد یک رسوایی واقعی است و از بین رفتن اعتماد را درپی دارد.»
اما فقط چهره اوباما در این ماجرا بد نشده است بلکه مرکل و چندین تن از اعضای کابینه وی در تمام طول تابستان و قبل از انتخابات پارلمانی این کشور سعی کردند ماجرای جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا را نادیده بگیرند یا خیلی کم درباره آن صحبت کنند.
رئیس دفتر مرکل در ماه اوت با بیان این که مسائل مربوط به آژانس امنیت ملی آمریکا پایان یافته است بسیاری را خشمگین ساخت.
میلیون ها کاربر اینترنت در آلمان که ارتباطات شخصی شان هدف برنامه اطلاعاتی آمریکا بوده است از مرکل خواسته اند از آمریکایی ها شکایت کند.
اما مرکل به جای شکایت وزیر کشور خود را به واشنگتن فرستاد و وی بعد از بازگشت گفت به آمریکا اعتماد کامل دارد و به مردم آلمان نیز گفت از آمریکا به سبب حفاظت در برابر حملات تروریستی متشکر است.
اما اکنون همین وزیر آلمانی عذرخواهی آمریکا را بابت استراق تلفن همراه مرکل خواستار شده است.
مرکل در کنفرانس خبری در نشست سران اتحادیه اروپا در بروکسل گفت ناراحتی وی نه از بابت استراق تلفن همراش بلکه از این جهت است که این برنامه جاسوسی همه شهروندان آلمان را هدف قرار داده است.
کریخبائوم گفت:« این مسئله برای مرکل بسیار حساسیت دارد. او در آلمان شرقی بزرگ شده است جاییکه دستگاه جاسوسی استاسی که فعالیتی فراگیر داشت و این امر اورا درباره موضوعات حریم خصوصی بسیار حساس کرده است.»
بسیاری از آلمانی ها هم اکنون در تعجب هستند که اگر واقعا این طور است چرا مرکل تنها به استراق تلفن همراه خود با این شدت واکنش نشان داد؟ چرا مرکل روابط آلمان و آمریکا را به حفاظت از حق مدنی شهروندان خود ترجیح داده است؟
یوخن استات مورخ دانشگاه آزاد برلین معتقد است:« مرکل اهمیت این برنامه نظارتی جمعی بدون تمایز را متوجه نشده بود بنابراین تصمیم گرفت سر و صدا به پا نکند.»
نگاه جامعه آلمان به تعادل بین ضرورت حفظ امنیت و حریم خصوصی نسبت به آمریکا یا انگلیس متفاوت است.
نگرانی ها درباره حریم خصوصی هم اکنون مردم آمریکا را نیز خشمگین کرده است. سیاستمداران آلمانی دیگر نمی توانند این مشکل را نادیده بگیرند. جمع آوری اطلاعات رسما یکی از مسائلی است که دولت جدید آلمان باید به آن رسیدگی کند.
زیگمار گابریل رهبر سوسیال دموکرات های آلمان و شریک کوچکتر دولت آلمان در دولت ائتلافی که در هفته های آینده اعلام می شود گفت:« ما اطمینان می دهیم نه تنها حریم خصوصی صدر اعظم آلمان بلکه حریم خصوصی هشتاد و دو میلیون شهروند آلمانی نیز در آینده تضمین خواهد شد.»

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 319298

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =