۰ نفر
۱ دی ۱۳۸۸ - ۱۳:۱۶

گزارشی از تعداد و نوع خودروهایی که در 5 ماهه نخست سال جاری به ایران وارد شده است.

واردات خودرو در سال جاری برخلاف سال های گذشته روند نزولی به خود گرفته است به طوری که میزان واردات خودرو در 5 ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد 5/63 درصد و از لحاظ ارزشی 4/61 درصد کاهش داشته است.

براساس آمار ارائه شده از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران در 5 ماهه نخست سال 88 ،10 هزار و 211 دستگاه خودرو به ارزش 204 میلیون و 266 هزار دلار وارد کشور شده است.یکی از دلایلی که روند واردات خودرو به ایران سیر نزولی گرفته است،رکود اقتصادی و نبود نقدینگی در دست دلالان و واسطه های واردات و فروش خودرو است.

براساس قوانین خودروهای وارداتی می بایست چهار گواهینامه استاندارد،محیط زیست،بهینه سازی مصرف سوخت و داشتن نمایندگی خدمات پس از فروش در داخل کشور را داشته باشند.از این رو خودروهایی که از کیفیت پائین تری برخوردارند برای ورود به کشور با شرایط سختی مواجه هستند .

سانتافه و سوناتا درصدر
بر اساس آمار تفکیکی خودروهای وارداتی در سال جاری در مجموع 21 نوع خودروی اصلی وارد کشور شده است که درصدر آنها خودروهای کره ای قرار دارد.در 5 ماهه نخست سال جاری هیوندا "سوناتا" با هزار و 345 دستگاه درصدر خودروهای وارداتی به کشور قرار دارد و پس از آن هیوندا "سانتافه" با هزار و 164 دستگاه قرار دارد.

رتبه های بعدی نیز همچنان در اختیار خودروهای ساخت کشور کره است که نشان دهنده میل بازار ایرانی به اینگونه خودروهاست.هیوندا "آزرا" با 912 دستگاه سومین خودروی وارداتی محسوب می شود که در پشت سر خود "کیاسورنتو" را دارد که تعداد آن نیز با اندکی کاهش 869 دستگاه بوده است.

هیوندا توسان پنجمین خودرویی است که در فهرست خودروی وارداتی به کشور دیده می شود،تعداد دستگاه وارد شده از این نوع خودرو در سال جاری 699 است.پس از این خودرو "کیا اسپورتیج" با 571 دستگاه قرار دارد که رتبه ششم را به خود اختصاص داده است.

واردات خودروهای کره ای به ایران تنها به این شش مدل خودرو ختم نمی شود و با اندکی دقت مدل های دیگری از خودروهای کره ای را در اواسط و انتهای جدول می توان مشاهده کرد.

کیا "اپیروس" با 240 دستگاه، "هیوندا جنسیس" با 197 دستگاه و "هیوندا کوپه" با 45 دستگاه خودروهای کره ای دیگری هستند که در مجموع در کنار سایر محصولات این کشور،بیشترین سهم را از بازار ایران به خود اختصاص داده اند.در مجموع خودروهای کره ای با 6 هزار و 42 دستگاه درصدر خودروهای وارداتی به ایران قرار دارند.


خودروهای ژاپنی در رتبه دوم
خودروهای ژاپنی پس از خودروهای کره ای بیشترین تنوع را در جدول خودروهای وارداتی به کشور دارا هستند.

درصدر خودروهای وارداتی ژاپنی تویوتا "لندکروز" قرار دارد که در 5 ماهه نخست سال جاری 319 دستگاه از این خودرو وارد کشور شده است. پس از آن تویوتا "لکسوس" قرار دارد که در همان سطح یعنی 318 دستگاه قرار گرفته است. تعداد دیگری از خودروهای خانواده تویوتا نظیر "آریون" و "کرولانیز" در ردیف خودروهای پرطرفدار قرار دارند به طوری که طی این مدت 381 دستگاه از این نوع خودروها وارد کشور شده است.

تویوتا "پرادو" خودروی دیگری است که با 311 دستگاه در رتبه چهارم قرار گرفته است. پنجمین خودرویی که در جدول خودروهای ژاپنی خودنمایی می کند تویوتا "یاریس" است که 301 دستگاه از آن وارد کشور شده است. اما برخلاف سال های گذشته واردات تویوتا "کمری" با کاهش روبه رو شده است به طوری که این خودرو با 162 دستگاه تنها موفق به کسب رتبه ششم خودروهای وارداتی ژاپنی شده است.

از دیگر خودروهای ژاپنی که در 5 ماهه نخست سال جاری وارد کشور شده اند می توان به "وانت تویوتا" با 235 دستگاه و نیسان "مورانو" با 118 دستگاه اشاره کرد. مجموع خودروهای ژاپنی در سال جاری هزار و 983 دستگاه است که این رقم محصولات ژاپن را در رتبه دوم خودروهای وارداتی به ایران قرار می دهد.


واردات 360 دستگاه پروتون
از خودروهای دیگر آسیایی که طی این مدت وارد کشور شده است می توان به خودروی مالزیایی "پروتون"اشاره کرد. در مجموع در 5 ماهه نخست سال جاری 360 دستگاه از این خودرو وارد کشور شده است که در مقایسه با سایر محصولات مشابه خود رقم قابل توجهی است.


خودروهای اروپایی در انتهای جدول
اما خودروهای اروپایی که در گذشته رتبه های نخست جدول را از آن خود می کردند در 5 ماهه نخست سال 88 در انتهای جدول خودروهای وارداتی قرار دارند.

شاخص ترین خودروهایی که از قاره اروپا وارد ایران می شوند، "بنز" و "بی ام" و است که به ترتیب طی این مدت 270 دستگاه و 223 دستگاه از آنها وارد شده است. یکی از دلایلی که باعث شده است میزان واردات خودروهای اروپایی به ویژه آلمانی ثابت بماند یا حتی در مقاطعی با کاهش مواجه شود، قیمت نسبتاً گران این خودروها در مقایسه با خودروهای تولید آسیا است.

"سیتروئن" خودرو دیگری است که از قاره اروپا روانه ایران شده است. میزان واردات این خودروی فرانسوی طی این مدت 209 دستگاه بوده است. مجموع سهم قاره اروپا از بازار خودروی ایران 712 دستگاه است که سومین تامین کننده خودروی وارداتی ایران محسوب می شود.


صادرات 14 هزار خودرو
در 5 ماهه نخست سال جاری 13 هزار و 779 دستگاه خودرو به ارزش 81 میلیون و 221 هزار دلار صادر شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر تعداد 2/11 درصد و از لحاظ ارزش 6/28 درصد کاهش داشته است.کارشناسان مهمترین دلیل کاهش صادرات خودروی ایران را بحران اقتصادی جهانی می دانند که در پی آن صادرات خودروسازهای بزرگ جهان نیز با کاهش مواجه شده است.


پژو 206 پرفروش ترین خودرو
بر اساس آمار گمرک ایران در 5 ماهه نخست سال جاری 12 نوع خودرو ایرانی روانه بازارهای صادراتی ایران شده است که در صدر آن "پژو 206" قرار دارد. طی این مدت 4 هزار و 195 دستگاه از این خودرو به کشورهای مقصد صادر شده است.پس از پژو 206، خودروی "پژو روآ" قرار دارد که با 2 هزار و 992 دستگاه، میزان قابل توجهی از صادرات خودرو را به خود اختصاص داده است. "پراید" سومین خودروی صادراتی ایران است که در 5 ماهه نخست سال جاری هزار و 950 دستگاه از آن صادر شده است.

چهارمین رتبه خودروهای صادراتی ایران به "سمند" اختصاص دارد که میزان صادرات آن هزار و 659 دستگاه بوده است. از دیگر خودروهای پرفروش ایرانی در بازارهای مقصد می توان به "پژو 405 "اشاره کرد که میزان صادرات آن از هزار دستگاه گذشته است. 90 Lنیز به رغم این که خودروی تازه واردی در بازار ایران است، اما توانسته است طی این مدت کوتاه سهم خود را از بازار فروش خارجی بگیرد. طی 5 ماهه سال جاری 762 دستگاه از این خودرو صادر شده است.

پس از این شش خودرو که از نظر تعداد صادرات سهم قابل توجهی به خود اختصاص داده اند،ردیف های بعدی جدول خودروهای صادراتی ایران با تعداد کم ثبت شده است.از جمله این خودروها می توان به "پژو 206 صندوقدار" با 82 دستگاه، "ریو" با 73 دستگاه، "پژو پارس" با 27 دستگاه، "ماکسیما" با 24 دستگاه، "مینیاتور" با 11 دستگاه و "پیکان" و "مگان" هر کدام یک دستگاه اشاره کرد.عمده مقصد خودروهای صادراتی ایران در 5 ماهه نخست سال جاری کشورهای "عراق"، "مصر" و "سوریه" بوده است.

صادرات و واردات خودرو در سال 87
در سال گذشته در مجموع 50 هزار و 557 دستگاه خودرو به ارزش 966 میلیون و 295 هزار دلار وارد کشور شده است. این در حالی است که میزان خودروهای صادراتی ایران در این سال 28 هزار و 53 دستگاه و به ارزش 222 میلیون و 708 هزار دلار بوده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 31998

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =