مذاکرات هسته​ای ایران با تفاوتی محسوس نسبت به ادوار گذشته در سطح وزرای امورخارجه کشورهای 1+5 دومین روز خود را در ژنو پشت سر گذاشت.

نسرین وزیری: نخستین دور از مذاکرات هسته​ای ایران در دولت یازدهم به سرپرستی محمدجواد ظریف و وزرای خارجی 6 کشور مذاکره کننده در حاشیه نشست عمومی سازمان ملل در آمریکا برگزار شد. دومین دور از مذاکرات کمتر از یک ماه پیش در ژنو و در سطح کارشناسان و با حضور ظریف و اشتون برگزار شد. از روز پنجشنبه نیز سومین دور از مذاکراتی که این بار سقفی شش ماهه تا یکساله برای آن تعریف شده است؛ در ژنو در حال برگزاری است.

روز پنجشنبه این مذاکرات در دو نوبت برگزار شد. نوبت نخست به شکل گروهی و نوبت عصر به دیدارهای دوجانبه هیات ایرانی با هیات اروپایی، آمریکایی و چین و روسیه. {گزارشی از آنچه در روز نخست این نشست گذشت را اینجا بخوانید}.

ادامه این مذاکرات در روز جمعه رنگ و بوی جدی​تری گرفت. نیمه کاره ماندن سفر منطقه​ای وزیر خارجه آمریکا به قصد عزیمت به ژنو آن هم به درخواست کاترین اشتون برای کاهش سطح اختلافات ایران و غرب، نخستین خبری بود که از «حساسیت» مضاعف این دور از مذاکرات حکایت داشت. {اینجا} عصبانیت نتانیاهو از روند مذاکرات ایران و غرب که منجر به دیدار یکباره وی با وزیر خارجه آمریکا از یکسو و «معامله قرن خواندن» این مذاکرات شد، از سوی دیگر؛ نشانه دیگری از «جدی تر» بودن مذاکرات به نسبت قبل بود. خشم نخست وزیر رژیم صهیونیستی تا آنجا بالا گرفت که علنا در دیدار با کری اعلام کرد که به توافقات ایران و 1+5 پایبند نخواهد ماند. {اینجا}

سومین نشانه از اهمیت این دور از مذاکرات سفر یک باره وزرای خارجه آلمان و انگلیس در ژنو بود تا نشان دهند سطح مذاکرات فراتر از کارشناسان و معاونان وزرای خارجه است. {اینجا}

اگرچه طرفین از محتوای مذاکرات امروز بنا بر تعهد از پیش تعیین شده، موضوعی را با رسانه​ها در میان نمی​گذارند اما همچون گذشته بازار داغ انتشار اخباری به نقل از منابع نزدیک به مذاکره کنندگان داغ است. منابعی که هنوز پای کری به ژنو نرسیده از دیدار و گفت و گوی وی با ظریف خبر می​دادند اما وزیرخارجه ایران در آخرین ساعات شب اعلام کرد که چنین درخواستی از سوی طرف آمریکایی مطرح نشده است. {اینجا}

اما آنچه به تحقق پیوست نشست سه جانبه کری، اشتون و ظریف بود که طی آن وزیر خارجه آمریکا هم از احتمال دیدارش با همتای ایرانی سخن گفت هم از اینکه برای کاهش اختلافات میان طرفین آمده است. {اینجا} نکته ظریفی که ظریف پیش از برگزاری این نشست به کار بست، دعوت از حضور نمایندگان چین و روسیه برای حضور در ادامه مذاکرات بود.{اینجا} چه آنکه وزرای خارجه دیگر کشورهای عضو 1+5 به ژنو آمده بودند اما این دو کشور همچنان در سطح معاونان وزارت خارجه و کارشناس در ژنو حضور داشتند. این هوشمندی از دو سو حائز اهمیت بود. نخست آنکه این دو کشور معمولا آرایی نزدیک تر به ایران به نسبت دیگر کشورها دارند و دوم نشان دهنده اعتماد و اطمینان بخشی طرف ایرانی به این دو کشور در ادامه روند مذاکرات بود. چه بسا همین ادب دیپلماتیک وزیر امورخارجه ایران بود که سبب شد لاوروف نیز راهی ژنو شود تا از روز شنبه شخصا در نشست​ها حضور یابد.

پیش از حضور لاوروف، ساز ناکوک برخی کشورهای عضو 1+5 با پیشنهادات ایران در ژنو کوک شد و تا آنجا پیش رفت که اخباری دال بر اختلاف بین کشورهای 1+5 بر سر متن بیانیه مشترک به رسانه​ها درز کند. اگرچه محور این اختلافات بیان نشده انا می​توان ریشه​هایی از آن را در اعلام موضع طرف​​های مذاکره جستجو کرد. چه آنکه طرف ایرانی -عراقچی و ظریف- صراحتا اعلام کردند که در این دور از مذاکرات درباره کاهش تحریم​ها گفت و گو خواهند کرد اما اوباما در سخنانی نه تنها اعلام کرد که مذاکرات ژنو برای کاهش‌ تحریم‌ها نیست بلکه بار دیگر از گزینه​های روی میز سخن راند که گویای اصرار بر مواضع پیشین این کشور در قبال ایران است.

درهمین حال روزنامه دیلی‌تلگراف برخی جزئیات طرح پیشنهادی آمریکا برای توافق هسته‌ای با ایران را منتشر کرده مبنی بر اینکه آمریکا در دیدار اخیر ایران و گروه 1+5 طرحی را برای توافق کوتاه‌مدت با ایران ارائه کرده که اجازه غنی‌سازی محدود را به این کشور می‌دهد. بر این اساس، برنامه هسته‌ای ایران به مدت 6 ماه «فریز» می‌شود (روند توسعه آن متوقف می‌شود) تا فضای تنفس کافی جهت دستیابی به توافقی جامع ایجاد شود. {اینجا}

اگرچه در مصاحبه CNN با وزیر خارجه ایران نیز به این موضوع به طور شفاف اشاره نشده بود اما اظهارات ظریف دال بر اینکه برنامه‌ غنی‌سازی ایران به‌طور کامل تعلیق نمی‌شود چندان بی ارتباط به نظر نمی​رسد. اظهارات نتانیاهو مبنی بر اینکه «ایران به آنچه می​خواهد رسید» را نیز در همین راستا می​توان ارزیابی کرد.

اینکه این حدس و گمان​های رسانه​ای چه میزان صحت دارد به جلسه روز شنبه ختم خواهد شد که بیانیه مشترک ایران و 1+5 با توافق طرفین تدوین خواهد شد.

/2929

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 321568

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 53
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فراهانی IR ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۷
    31 80
    تعلیق نگوییم بگوییم فریز!!
  • بی نام A1 ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۷
    بعد از این همه مذاکره و رفت و آمد و این همه قر و قیف و قپی و قمپز ... فریز غنی سازی ؟؟!!!
    • بی نام IR ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
      108 8
      شما چرا میسوزی؟ نکنه به جای نان و آب اورانیوم میخوردی؟
    • بی نام A1 ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
      22 4
      غنی سازی درحدی که الان انجام میشه شش ماه اینده ام انجام میشه. ما نه زیادش میکنم نه تعلیق
    • بی نام IR ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
      2 58
      حالا متوجه شدم , مشگل شما با غنی سازی اینه که اورانیم مثل نان واب خوراکی نیست .
    • بی نام A1 ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
      5 0
      ببخشید اشتباه مثبت دادام
    • بی نام IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
      0 2
      خوش به حال شما که برای شما خوراکی نیست. شما خوبی !
  • بی نام IR ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۷
    159 7
    ظریف مچکریم واقعا مچکریم
  • رامشه A1 ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۷
    99 2
    آ رزوی موفقیت دارم واسه دیپلمات های عزیز ایران!!!!!
  • اریا A1 ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۷
    182 5
    به این میگن دیپلمات نه اقای جلیلی که انگار حرف زدن با خانوم اشتونو گناه میدونست...
    • بی نام IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
      10 60
      دیپلماسی اقای جلیلی موجب غنی سازی 20 درصدی و ایجاد حاشیه امن برای حق غنی سازی 3.5 درصدی برای چانه زنی در مذاکرات بعدی گردید . حالا بینیم دیپلماسی جناب ظریف را .
    • حسن گچساران A1 ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
      12 1
      حالا اگه جبهه پایداری نخواد این دیپلماسی را قبضه کنه وبگه حلوا تا شاید دهنش شیرین شه
  • یک طلبه A1 ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۷
    155 3
    ان شاء الله شاهد چرخیدن چرخ زندگی مردم و صنعت هسته ای با هم خواهیم بود.
  • بی نام A1 ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۷
    308 5
    ظزیف خدا یاورت باشه
    • مهران IR ۰۴:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
      با این دیپلماسی حتی اگر کار انهدام کل تاسیسات هسته ای ایارن منجر شود باز به دلمون خواهد چسبید . انگار ظریف همه را مسخ کرده است دست حق نگهدارت ای وزیر
    • بی نام A1 ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
      102 0
      چرا انهدام ،بنده خدا دنبال یه راه میانه است هم رفع تحریم و هم حفظ دانش هسته ای ما که براش دعا می کنیم
    • بی نام A1 ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
      16 9
      lمهران خان اون که دیگه اسمش نمیشه دیپلماسی
    • بی نام IR ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
      1 2
      دوستان یاری کنید (لبخند) :: من ماشین حساب آوردم حساب کنم، یکی بگه در این مذاکرات چی دادیم و چی گرفتیم؟ تا بشه فهمید بردیم یا باختیم. همش کلی گوئی.
    • بی نام IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
      1 0
      بابا این فریز کردن همون تعلیق موقت قبلی است.
  • بی نام A1 ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۷
    74 10
    فریز غنی سازی لفظ اشتباهی هست. گفتن که غنی سازی و سانتریفیوژ های ایران "گسترش و افزایش پیدا نمیکند" در این شش ماه. نه اینکه فریز!
    • بی نام IR ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
      9 4
      تو ام ما رو گرفتی ها
  • رسول رضایی IR ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۷
    219 6
    وزارای خارجه چین و روسیه چرا نمیان تلاش کنن این مشکل حل بشه؟ هاااان؟ چون منفعتشون تو اینه که روابط ما با غرب خراب باشه!!!
  • نون خور تحریم IR ۰۳:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
    209 8
    من اعتراض دارم .حالا من چطوری میلیاردر بشم .این هم ماشین و جنس و خونه خریدم واسه گرونی .اونهاییکه میان و سازش میکنند فکر ما نون خورهای تحریم رو هم بکنند . به پسرم قول داده بودم این ماه براش لنکروز بخرم این درست نیست.!!!!ایا این انصافه؟
    • دلسوز نون خور تحريم IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
      12 0
      راست ميگه خب، تا كي تبعيض؟ فكر اين بنده خدا نيستين؟ طفلي تازه ميخواست واسه پسر گوگولي مگوليش يه لندكروز بخره، اين كار شما باعث ميشه به جاش هيونداي آزرا بخره! به خود بياييند به كجا چنين شتابان؟!‌ مزن بر تن ناتوان دست زور، كه روزي در افتي به پايش چو مور، خدا را بر آن بنده بخشايش است، كه خلق از وجودش در آسايش است، کرم ورزد آن سر که مغزی در اوست، که دون همتانند بی مغز و پوست.
  • هوشنگ IR ۰۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
    124 3
    دستهای ما مستمندان به سمت خدا و دلهای خسته ما به سمت توست دکتر ظریف ......به خدا داریم زیر بار گرانی و تورم و بیکاری بچه هایمان له میشیم .به دادمون برس دکتر .......
    • بی نام IR ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
      7 66
      هوشنگ خان نگران نباش سختی ها گذشت تا چند وقت دیگر سیل کمک های انسان دوستانه امریکا برای نجات ما به این مملکت سرازیر خواهد شد . به زودی مانند کشور عراق و افغانستان از حمایت های همه جانبه امریکا برخوردار و کشورمان مانند انها پیشرفته خواهد شد.
    • بی نام IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
      10 2
      بي نام يه مقايسه بين كره شمالي و جنوبي داشته باش، اولي دشمن درجه يك آمريكا و دومي دوست اونه! سياست و عقلانيت باشه از دوستي با آمريكا خيلي سود ميشه برد، خيلي،
    • بی نام IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
      16 1
      جناب بي نام كه خيلي روحيه طنز داري چرا كشور مان را با تركيه و مالزي و تايوان و كره جنوبي و... مقايسه نميكني اونها هم فهميدن آمركا گاوه ولي دارن ميدوشنش ماهم ميدونيم گاوه اريم با شاخاش در مي افتيم
  • مهدی A1 ۰۵:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
    2 26
    دست تیم دیپلماسی درد نکند خدا انشاالله حفظشون کند ولی من یک چیزی بگم بعضی از ما مردم از کوفیها بدتریم فقط به فکر شکم و پست و جاه و مقام هستیم همه چیز را به خاطر شکمهامون فراموش می کنیم ، ما مردم فراموش کردیم آقا رسول الله با اندک یارهاشان 3 سال در تحریم شدید در شعب ابی طالب بودند ولی دست از مواضعشون بر نداشتند ، آقا امیرالمومنین 25 سال خانه نشین بودند ولی دست از مواضعشون بر نداشتند ، آقا امام حسین در بدترین شرایط خودشون و یارانشان به شهادت رسیدند ولی از مواضعشون کوتاه نیامدند و همین موضوع هم باعث شد که امروزه اسم این بزرگواران سر زبان هاست و الگوی خیلی از ماها هستند من احساسم این هست که اگر امروز آقا امام زمان (عج) ظهور کنند بعضی از ما مردم می گیم شما دخالت نکنید آقای ظریف کارهاشو خوب بلد
    • گرفتار IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
      5 1
      شما مواضع پیامبر و امام حسین را با مواضع (یا بهتر بگم منافع!) یک عده افراطی جنگ طلب که بدلیل این تحریمها میلیاردر شدن یکی میدونید؟!!! کجا بود اینهمه پورشه و مازاراتی تا قبل از تحریمها؟ شعب ابوطالب با مازاراتی نمیرن داداش!!!!
    • هادی ربیعی A1 ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
      0 1
      منو و خودتو با اونا مقایسه نکن من الان چند وقته واسه مشکلات اقتصادیم دیگه نماز نمیخونم ازقدیم گفتن ادم فقیر دین و ایمون نداره.معلوم میشه پشتت گرمه حاجی تا الان رفتی خونه ببینی مهمون دارین و هیچی پول ندارین و قلک بچتو بشکنی تنه ماهی بگیری بچت اشک تو چشماش جمع بشه.
  • ali AU ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
    73 4
    خیلی‌ از کسا‌یی که مخالف روابط ایران و آمریکا هستن، از عوامل روسیه هستن، که از حزب توده‌ جدا شدن
    • بی نام IR ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
      11 66
      خیلی از کسانی هم که موافق روابط ایران و امریکا هستند , از عوامل امریکا هستند , که از سلطنت طلب ها جدا شده اند
  • احمد A1 ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
    7 61
    روتون نمیشه بگین تعلیق فریز آبرومندانه تره!!!!!!
    • بی نام IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
      6 48
      اگه قراره ما از تاسیسات و امکانات هسته ای استفاده نکنیم برا چی درست کردیم . غنی سازی 20% علاوه برتامین نیاز داخلی کشور جوابی دندانشکن به امریکا و غرب در قبال تمسخر ایران به عدم توانایی تولید ان و تهدید ایران به عدم در اختیار گذاشتن این سوخت برای مصارف پزشکی بود که توسط شهید شهریاری انجام پذیرفت حالا باید برای چی این تولید را متوقف کنیم . اصلا چرا ما باید هر چی اونا میگن بگیم چشم .اگر واقعا هرچی اونا میگن باید قبول کنیم, مسئولان بیان و برا مردم شفاف توضیح بدهند که به این دلیل و ان دلیل ما باید اینکار رابکنیم و از عقب نشینی به عنوان جام زهر یاد کنند و برای ان عزای عمومی اعلام کنند نه اینکه لبخند بزنند و بگویند ما از مواضع هسته ای کشور دفاع میکنیم .
  • بی نام EU ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
    32 5
    خسته نباشی دکتر ظریف.برای دفاع از حقوق ایران و ایرانی خیلی زحمت می کشید
  • بی نام IR ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
    بدبخت مردمی که به واسطه عزت نفسی که در این سایت برای آنها تبلیغ می شود خوشبختی و نان و آب خود را در گروهی تن دادن به غرب مسلم دانسته اند بدبخت مردمی که کشور به دست مردی افتاده است که رسانه متبوع وی شده است تبلیغ گر شکم و آب و دان مردم را نه از خدا بلکه از کدخدا می داند
    • بی نام IR ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
      72 4
      هان؟!! تن دادن به غرب؟! ظاهرا همش بايد بر طبل جنگ كوفت آره؟!! بس كن خسته نشدي؟
    • اشتباهی IR ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
      3 1
      یک مثبت اشتاه!!!!
    • بی نام A1 ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
      13 1
      به قول رييس جمهورتون: آب رو بريز اونجا كه ميسوزه!!!
    • ایرانی A1 ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
      46 3
      بدبخت مردمی که از فشار گرونی دارند منفجر میشند
    • بی نام IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
      6 2
      شما یک عده جنگ طلب و تندرو هستید که دوست دارید توی بلیشو و هیاهو هر کاری خواستید بکنید.
  • بی نام IR ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
    10 29
    به نظر من که هیچ اتفاقی نمیفته! دیگه چشم و گوشمون پر شده از این چیزا! منتظر افزایش چند ده برابری قیمت ها در آخر سال باشید. میگید نه؟این خط و این هم نشون!
  • كاظم IR ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
    4 13
    شك نكنيد كه اگر فريزر و يخچال هم به جاي سانترفوژ قالب كنن امت كوتاه نيامده و بيني خواهندگان زر و زور و زيور را به زمين ميزنند
  • بی نام A1 ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
    5 45
    چی شد پس ؟ شما که پشت بلندگو می گفتین عمرا غنی سازی به هیچ وجه متوقف نمی شه ؟ فقط با مردم بازی کردین و همه را بدبخن
    • بی نام A1 ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
      4 33
      ینی کسایی که منفی دادن مخالف این هستند که کل این سالها درگیر بازیه کثیف کشورهای زورگو بودیم ؟
  • بی نام A1 ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
    6 19
    ای بابا یعنی چند ساله که سر هیچی تحریم شدیم ؟ اگه قرار بود همه فعالیت های اصلیه هسته ای رو تعلیق کنیم تا تحریم ها برداشته بشه خوب همون 8 سال پیش اینکارو میکردیم که تحدید نشده بودیم نه الان که غربیها فکر میکنن با ادامه تحریمها می تونن همه چیزمون رو هم بگیرن این توافق خیلی چیزهارو زیر سوال می بره واقع بین باشید ای ملت همیشه جوگیر
  • بی نام IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
    11 0
    حالا کی صد دویست سیصد چهارصد پانصد ششصد میلیارد دلاری را که در این سالها ضرر کردیم زنده می کند؟ هیچکی...
  • بی نام IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
    6 27
    اتفاقا فریز کلمه مناسب و جالبیه ...فریز بر وزن ظریف...ظریف فریز...فریز ظریف...ملت گوش مخملی...
  • سعید A1 ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
    0 4
    فریز غنی سازی فقط در مقابل فریز تحریمها و نه کاهش اونها منطقیه. وگرنه هروقت بخوای دوباره غنی سازی کنی به مشکل جدی بر می خوری.
  • كارمند A1 ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
    1 0
    از قديم گفته اند جلو ضرر را هروقت بگيري منفعت است البته اگر دو سال پيش به توافق ميرسيديم خيلي بهتر از الان بود البته شايد گفته شود انها (غرب) حاضر به توافق نبودند ولي ديپلمات باهوش يعني اينكه از مشكلات وپيچيدگيهاي موجود روزنه اي بسوي گشايش باز كردو شايداگر بجاي آن گروه خشك وتك بعدي اين گروه بودندممكن بود موفق شوند چنانكه اهرمهاي غرب اكنون قويتر از دو سال پيش است وشايد انموقع بيشتر ميتوانستيم امتياز بگيريم.بهر حال افسوس گذشته را نبايد خورد وانشاا..بتوانيم حداكثر امتياز را بگيريم.
  • بی نام IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
    12 1
    از کسایی که فقط بلدن جو رو خراب کنن و با مرده باد و زنده باد باعث استرس برای مردم شن دعوت به سکوت می کنم
  • بی نام A1 ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
    1 0
    با خودمون روراست باشیم مردم ما به فکر دلار ارزون سفر خارج و ماشین و خونه و امکانات هستند و این امکانات میسر نمی شود بدون رابطه با امریکا و غرب وگرنه اون کسی که واقعا مستمنده تحریمارم بردارن وضعش بهتر نمیشه طبقه مرفه هم که در هر صورت سود ساله دیگش از امسالش بیشتره میمونه طبقه متوسط که اگه به فکر دلار ارزون و راحتی و واردات بی رویه باشه هیچ وقت مثل ژاپن ، آمریکا یا اروپا پیشرفت نمیکنیم ای مردم راحت طلب بخونید لطفا سرگذشت 100 ساله اخیر کشورهای پیشرفترو این صحبتها هیچ ربطی به این دولت یا دولتهای قبلی نداره به فرهنگ ما مردم مربوط میشه باید تولید داخل قدرت بگیره تا نتونن از ما باج خواهی کنن حالا هی بگین زنده باد فلانی مرده باد بهمانی