هفته نامه «تجارت فردا» درگفت‌وگوی دکتر محمدمهدی بهکیش با «دکتر جواد شیرازی» به پاسخ این سوال پرداخته که آیا می‌توان از تجربه هند برای اصلاحات اقتصادی در ایران استفاده کرد؟

« جواد شیرازی» است که سال‌ها ریاست بخش عملیات و مطالعات اقتصادی هند در بانک جهانی را برعهده داشته و به عنوان مشاور مانموهان سینگ، نخست وزیر کنونی هند و معمار اصلاحات بزرگ اقتصادی این کشور، شناخته می‌شود. در این گفت‌وگو بهکیش و شیرازی با مرور تجربه اصلاحات اقتصادی در هند و کشورهای جنوب و جنوب‌شرق آسیا به این مهم می‌پردازند که آیا می‌توان از تجربه هند برای اصلاحات اقتصادی در ایران استفاده کرد؟ جواد شیرازی نخستین ایرانی است که موفق به اخذ دکترای اقتصاد از دانشگاه هاروارد شده است و سابقه سال‌ها کار در بانک جهانی و حضور در کشورهای جنوب و جنوب‌شرقی آسیا مثل هند و اندونزی را دارد. رزومه این اقتصاددان مملو از تجربیات مختلف است؛ از ریاست بر دویچه بانک در هند و پاکستان و سریلانکا تا مشاور وزیر دارایی تایلند. پیش از آن نیز حضور در بانک جهانی و ریاست بر بخشی که حوزه جنوب و جنوب‌شرق آسیا را تحت پوشش داشت از سوابق اوست. دکتر شیرازی با مرور آنچه در اقتصاد بسته هند در دهه 80 میلادی روی داد و اصلاحات اجباری در دهه 90 و نتایج درخشان آن، به تصمیم‌گیران و سیاستگذاران اقتصاد ایران توصیه می‌کند که لزومی به اختراع مجدد ندارند و می‌توانند از تجربه دیگران استفاده کنند.

خلاصه ای از این گفت‌وگو در ادامه آمده است:

* فلسفه اقتصادی که تا سال 1990 و 1991 در هند وجود داشت درس گرفته از فلسفه اقتصاد شوروی، مارکسیسم و کنترل دولت بود. خود هندی‌ها اصطلاح معروفی اختراع کرده بودند و می‌گفتند دولت باید از نظر صنعتی و بانکی و حمل‌ونقل هوایی و راه‌آهن در Commanding Height (قله فرماندهی) باشد. این اصطلاح هندی‌ها دولت را مالک و گرداننده در نظر داشت.

* رشد اقتصادی هند در دهه 70 و 80 سالی 3 تا 4 درصد بود. خودشان به کنایه آن را «نرخ رشد هندو» اسم گذاشته بودند که اشاره‌ای به مذهبشان دارد. یعنی تا موقعی که این سیاست‌ها را داریم نرخ رشد هم همین است.

* قبل از اصلاحات 1991 بالاترین تعرفه‌ در هند 200 درصد بود. به طور متوسط تعرفه روی کالاهای واسطه 110 درصد و روی مواد اولیه 95 درصد بود. چنین تعرفه‌ای در کشوری بزرگ خیلی بی‌سابقه بود. واردات مواد مصرفی کلا ممنوع بود. قبل از این اصلاحات وقتی شما وارد هند می‌شدید، همه چمدان‌هایتان را بیرون می‌ریختند مبادا در آنها کالاهای مصرفی باشد. سه سال بعد یعنی سال 1994 بالاترین نرخ تعرفه کاهش یافت و به 65 درصد رسید. تعرفه کالاهای واسطه به 30 درصد و کالاهای سرمایه‌ای به 35 درصد رسیده بود.

*دولت هند هیچ‌گاه به ذینفعان اعتبار مثل گروه‌های صنعتی اجازه تاسیس بانک نداد و تنها حرفه‌ای‌ها بودند که مجوز تاسیس بانک گرفتند. به بانک‌های دولتی نیز گفته شد از این پس باید با بانک‌های خصوصی رقابت کنند و منابع مورد نیاز برای افزایش سرمایه خود را از بازار جمع‌آوری کنند و به این ترتیب بانک‌های دولتی به تدریج به طرف خصوصی‌شدن حرکت کردند.

* من 9 ماه قبل از بحران هند رئیس بخش عملیات و مطالعات اقتصادی هند در بانک جهانی شده بودم. راستش آن موقع شایع بود که گرفتن این کار برای یک اقتصاددان مثل خودکشی است چون هندی‌ها اصلا به توصیه‌ها گوش نمی‌کنند.

* من با اطمینان کامل می‌گویم تمام برنامه باز کردن بخش صنعتی و سرمایه‌گذاری خارجی و اینها، آن برنامه‌‌ای بود که خود هندی‌ها تهیه کرده بودند.‌ ما به عنوان مسوولان بانک جهانی نقشی در آن نداشتیم و برای همین هم بود که قبول کردنش برای هندی‌ها آسان‌تر بود. اگر ما از بیرون برنامه می‌دادیم هضمش خیلی مشکل می‌شد. ولی نباید انکار کرد که در بیرون هم گروه‌هایی هستند مانند بانک جهانی که یک تجربه بین‌المللی دارند که می‌توانند انتقال دهند.

* من کشوری سراغ ندارم که اقدامات تعدیلی انجام داده و قدم‌های بزرگ اصلاحی برداشته باشد اما از طرف موسسات بین‌المللی به او کمک نشده باشد. همین کشور هند کارهایی که کرد را می‌توانست خودش انجام دهد اما اگر از طرف سازمان‌های بین‌المللی پولی به دستش نمی‌رسید بهره‌وری، بازده این اصلاحات و مقبول بودن آنها از نظر سیاسی به مراتب کمتر می‌بود. متاسفانه ایران با خلاف این پدیده روبه‌رو است. یعنی نه‌تنها چنین کمکی موجود نیست بلکه به پول‌های خودش هم دسترسی ندارد.

* یکی از بدترین تصمیماتی که به نظر من در نیم قرن اخیر در صنعت ایران گرفته شده شروع صنعت خودروسازی ما با پیکان بود. پیکان در انگلیس بسته شده بود اما همان را به ما فروختند. بعد ما برای تولید همین خودرو، تعرفه و ممنوعیت واردات گذاشتیم و بزرگ‌ترین صنعت مملکت را با پیکان آغاز کردیم.

* در کشور ما قیمت ارز واقعی‌ نبوده است. بنابراین تا توانستیم خرج کردیم. هر سال تعداد زیادی گردشگر به کشورهای همسایه و دیگر نقاط دنیا فرستادیم. افراد بسیاری نیز ترغیب به خرید مستغلات در کشورهای دیگر شدند. قیمت انرژی آن‌قدر یارانه داشته که نه تنها مصرف را بالا برده بلکه باعث ایجاد صنایعی شده که کاملا تصنعی بوده و مزیت نداشته است. در مقابل در این چند سال اخیر، کسانی که پس‌انداز کرده‌اند، به خاطر نرخ بهره و نرخ تورم سرشان کلاه رفته است.

* من نظرم این است که ایران بعد از اینکه این مشکلات فعلی‌اش انشاءالله حل شود، باید هدفش این باشد که حداقل رشد سالانه هشت درصدی داشته باشد. با توجه به رشد جمعیت اگر ایران هشت درصد رشد داشته باشد، به این معنی است که هر 10 سال درآمد سرانه دوبرابر خواهد شد. این رشد رفاه همه را بالا می‌برد. رشد 4 الی5 درصد ما را به جایی نمی‌رساند.

* اگر هدف ما این است که صادرات خوبی داشته باشیم که باید هم داشته باشیم باید دنبال کشورهایی باشیم که پیش‌بینی رشد اقتصادی‌شان در یکی دو دهه آینده بالاست. ببینید اکنون پیش‌بینی رشد اقتصادی اتحادیه اروپا به غیر از آلمان و هلند چندان خوب نیست. ژاپن هم وضعیت مناسبی ندارد.

* بخش خصوصی زمانی قوی می‌شود که منابع کافی در اختیارش باشد و به‌علاوه در یک محیط اقتصادی برخوردار از قوانین شفاف فعالیت کند. علاوه بر آن اعتماد به نظام اقتصادی باید قوی باشد و اعتقاد مسوولان به کارایی بخش خصوصی افزایش پیدا کند. بنابراین باید در مورد شرایط توزیع منابع تجدید نظر شود.

* حساس‌ترین بخش اقتصاد سیستم بانکی و بازار سرمایه است که باید از نظر برنامه‌ریزی در رأس توجه باشد. مسائلی هم در اقتصاد ایران وجود دارد که باید واقعاً روی آنها تمرکز فکری بیشتری شود و دوستان اقتصاددان باید روی آنها تکیه کنند. یکی از مهم‌ترین این مسایل نظام یارانه‌ها و قیمت‌هاست و باید اندیشید که اکنون چه باید کرد.

* اکنون ثابت شده است که چه روش‌هایی کار می‌کند و چه روش‌هایی به سرانجام نمی رسد. تمام صحبت‌های امروز ما، ایده‌ها و پیشنهادها برای این است که اشتغال به وجود بیاید، رفاه زیادتر شود، به کم شدن فقر کمک شود و اگر اینها آرمان‌های ما هستند،‌ چه شالوده فکری چپی باشد و چه راستی باشد تفاوتی ندارد. ما باید واقعاً به دنبال یک اقتصاد آزاد باشیم.

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 322716

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • sajjad A1 ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    43 4
    با وجود همچین افراد خبره و باهوش که تعدادشون در هر بخش کم هم نیست، چرا وزرای ما همچنان باید از بدنه ی جامعه علمی متوسط انتخاب شوند؟ برای مثال وزیر سابق اقتصاد که یک دانشگاه آزادی بود!
  • بی نام EU ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    30 3
    رشد سالانه هشت درصدی!!!!!!!!! صنعت مملكت عملا ورشكسته ست بعد چجوري به اين نرخ رشد بالا برسيم؟
  • كت خدا A1 ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    22 0
    كاش ميشد از نظرات كارشناسي استاد بصورت عملي استفاده كنيم،ادم دلش ميسوزه وقتي كارشناساني در اين حد داريم اونوقت بايد اين حالو روزمون باشه:(
  • بی نام A1 ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    111 0
    آخه از تجربيات يك ايراني اقتصاد دادن نبايد در ايران استفاده بشه و در هند بايد ازش بهره گرفته بشه؟ ولي جدا از اينها رشد اقتصادي هند و برزيل در سالهاي گذشته واقعا خوب بوده. اميدوارم رشد اقتصادي به اقتصاد ما هم برگرده
  • ایران IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    37 2
    مسئولین اقتصاددان ایرانی :ها ای که وَگُفتی یعنی چِ ؟؟؟!!
  • هادی IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    11 3
    رشد اقتصادی فقط در شرایطی قابل قبول است که عموم جامعه از ان بهره مند شوند و لیکن در این مدل اقتصادها مثل هند و چین و برزیل وشاید تا حدودی ایران فقط طبفهای محدود و خاصی سودمند این قضیه می شوند و مابقی افراد بایستی همچون کارگرانی همیشه صفر در خدمت انها باشند... .
    • بی نام IR ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
      3 19
      با نظرت موافقم.شیوه بازار آزاد بدون نظارت دولت آخرش میشه الان آمریکا.بحران پشت بحران.از اقتصاد آمریکا که تو دنیا بزرگتر نداریم .
  • محسن IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    54 7
    مگه احمدی نژاد دکتری اقتصاد نداره از هاروارد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    33 1
    ما تا دكتر حسيني وزير اقتصاد دولت قبل را داريم به هيچ اقتصاد دان ديگري نياز نداريم جدا ايشان بي نظير است البته ما دو نوع بي نظير داريم ايشان از آن نوع ديگر بي نظيرند واقعا چه كسي مي ت انست در چنين زماني چنين روزي بر سر اقتصاد ايران بياورد .
  • بی نام IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    5 19
    لطفا درباره اقتصاد ایران با «خواجه حافظ شیرازی» هم مصاحبه کنید.
  • بی نام A1 ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
    12 0
    قدر زر زرگر شناسد قدر گوهر گوهري
  • حمید A1 ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
    10 0
    کلی از این ایرانیها با این نبوغ تو دنیا پخشن، فلاکت جامعمون همینجا معلوم میشه که همچین ادمایی هیچ وقت رغبت ندارن بیان تو فضای مملکت ما خودشونو درگیر کنن
  • نادر IR ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
    8 0
    ما می رویم مربی میآوریم از کشور های خارجی کلی خرجشون می کنیم هیچ اتفاقی نمی افته بعد اونوقت به جای اینکه چند تا کارشناس خارجی و یا ایرانی که از دانشگاه های معتبر مدرک گرفتن و استاد هستند به ایران نمی آوریم بعد توقع داریم مملکت پیشرفت کنه .یه بار برای همیشه تمومش کنید به خدا میشه مثل مالزی پیشرفته بود و دین خودومونو داشت.......