محمد هاشمی درباره دلایل سفر احتمالی آیت الله هاشمی رفسنجانی به عربستان به دعوت ملک عبدالله با بیان این‌که هدف دعوت کنندگان از آقای هاشمی صرفا انجام یک سفر زیارتی نیست، گفت:دعوت از حاج آقا مسبوق به سابقه است و در سه سال گذشته چندین بار از ایشان برای سفر به عربستان دعوت شده است.

وی با اشاره به اخبار اخیر مبنی بر دعوت دوباره ملک عبدالله برای سفر آیت الله هاشمی به عربستان توضیح داد:دوباره دعوتی فرستاده نشده است، بلکه براساسی دعوت هایی که از قبل شده است، به حاج آقا (آیت الله هاشمی رفسنجانی )پیغام می‌دهند که زمانی را برای سفرتان مشخص کنید. با توجه به احترامی که سعودی ها و شیوخ عرب از گذشته تا به امروز برای آقای هاشمی قائل هستند، باور عمومی براین است که آیت الله هاشمی و ملک عبدالله می‌توانند مشکلات منطقه ای و روابط دو جانبه را حل کنند که البته این موضوع مشروط به شرایطی است.

اهم اظهارات مسئول دفتر آیت الله هاشمی رفسنجانی در گفتگو با ایسنا آمده است؛
*آیت الله هاشمی برای انجام این سفر ملاحظاتی دارند؛چرا که ایشان در شرایط فعلی قدرت اجرایی ندارند در صورت مذاکره با ملک عبدالله و اتخاذ تصمیمات در رابطه با اجرایی شدن آن ضمانت اجرایی وجود ندارد. در پیام های مقامات اکثر کشورهای منقطه و یا حتی سفر به ایران و ملاقات با آیت الله هاشمی از جمله ملاقات اخیر نبیه بری ، رییس مجلس لبنان ، بر این اعتقادند که با توجه به شرایط منقطه مذاکرات آقای هاشمی در رسیدن به توافقات می‌تواند موثر باشد، بنابراین در صورتی که شرایط مناسب پیش آید سفر ایشان عملی خواهد شد.

*سه روز مانده به پایان ثبت‌نام کاندیداها، نوع ادبیات مردم در مراجعه و درخواست از آیت‌الله هاشمی متفاوت شد. یعنی اگر روزهای اول درخواست حضور ایشان را داشتند و از وضع موجود شکایت می‌کردند در سه روز آخر عده‌ای می‌گفتند فردی مثل شما که عناوینی چون پدر انقلاب، شناسنامه انقلاب و یار امام را دارد اگر مسئولیت نمی‌پذیرد و نسبت به سرنوشت کشور بی‌تفاوت است تکلیف مردم روشن خواهد بود و عده‌ای دیگر می‌گفتند آن دنیا دامن شما را می‌گیریم، بنابراین ادبیات مردم طلبکارانه شده بود و درخواست جدی داشتند.

* جدی شدن درخواست‌های مردم از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی باعث شد تا ایشان اعلام کردند که با مقام معظم رهبری تماس می‌گیرم و اگر رهبری با حضورم موافقت کنند به انتخابات می‌آیم و اگر به صراحت مخالفت کنند نمی‌آیم و اگر مساله را به خودم واگذار کنند، باز هم می‌آیم، پس آقای هاشمی اعلام کردند در صورتی که رهبری با حضورشان در انتخابات مخالفتی نداشته باشند، در انتخابات حاضر می‌شوند.

*{اشاره به تماس تلفنی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با مقام معظم رهبری}: گویا در این تماس رهبری با حضور آقای هاشمی مخالفتی نداشتند و این مساله را به خودشان واگذار کردند، پس آقای هاشمی تصمیم گرفتند و در آخرین لحظات ثبت‌نام انتخابات برای ثبت‌نام به وزارت کشور مراجعه کردند که در آن زمان اقبال مردم را هم مشاهده کردیم.

*{با اشاره به به برخی پیغام‌ها خطاب به آیت‌الله هاشمی مبنی بر این‌که اگر از شرکت در انتخابات انصراف ندهید، ردصلاحیت می‌شوید}: این پیغام را دو نفر برای آقای هاشمی آوردند اول آقای روحانی که در منزل آقای هاشمی این پیغام را از سوی شورای نگهبان به ایشان اعلام کرد و صبح روز بعد آقای دکتر علی لاریجانی در مجمع تشخیص مصلحت نظام همین پیغام را به آقای هاشمی منتقل کردند که ایشان در پاسخ به هر دو گفتند من با مردم شوخی و دوگانگی ندارم، بنابراین هر تصمیمی که می‌خواهند بگیرند و حتی اگر رد صلاحیت شوم شکایت و اعتراض هم نمی‌کنم.

ردصلاحیت آیت‌الله هاشمی مردم را حسابی عصبانی کرد
* بر ردصلاحیت آیت‌الله هاشمی در انتخابات 24 خرداد 92 نقطه جوشی بود که مردم را حسابی عصبانی کرد.

*{در پاسخ به سوالی مبنی براینکه به خاطر اتفاقات انتخابات 24 خرداد از آقای هاشمی دلجویی شده است،}: در حدی که من اطلاع دارم مقام معظم رهبری در سخنرانی که داشتند و بیشتر مخاطب‌شان آقای هاشمی بود از ایشان تشکر کردند.

*{درپاسخ به سوالی مبنی براینکه گفته می‌شود آقای هاشمی دولت در سایه دولت تدبیر و امید هستند و حمایت مستقیم ایشان از دکتر روحانی به این معناست}: من آثاری از دولت در سایه نمی‌بینم. اصطلاح دولت در سایه در ادبیات سیاسی به این معناست که دولتی تشکیل شود و در حزب یا مرکز دیگری دولتی دیگر به عنوان مشاور شکل بگیرد که تقریبا معادل دولت اصلی است و وزرای مختلف دارند، وزرا در دولت سایه مسئولیت اجرایی ندارند و با دقت شرایط را بررسی می‌کنند و نتایجی را که به دست می آورند به دولت گزارش می‌کنند. البته اگر در بستر زمان اتفاقی برای دولت بیفتد آنها روی کار می‌آیند.

در دولت احمدی‌نژاد بعضی از وزرا با هاشمی مشورت می‌کردند
* هیچگاه بعد از پیروزی انقلاب تاکنون چیزی به نام دولت در سایه در جمهوری اسلامی ایران نداشته‌ایم، این که دولت با آقای هاشمی مشورت کند مساله‌ای طبیعی است و در دولت‌های گذشته نیز این اتفاق افتاده است حتی در دولت آقای احمدی‌نژاد بعضی از وزرا با آقای هاشمی مشورت می‌کردند که البته بعد از مدتی بلافاصله عزل می‌شدند و یا در دولت آقای خاتمی اکثر وزرا به آقای هاشمی گزارش می‌دادند و از ایشان راهنمایی و نظر می‌خواستند.

* در موضوع روابط خارجی کارگروه هسته‌ای و اقدامات انجام شده که بسیار فشرده و با مهارت بالایی انجام شد دولت توانست مسیری را که هشت سال در جهت خلاف و منفی حرکت می‌کرد در مدتی کوتاه برگرداند.

*پس از گفت‌وگوهای وزیر خارجه و همکارانشان، غرب تعامل با نظام جمهوری اسلامی را به جای تخاصم در پیش گرفت، در سال‌های گذشته غرب عمدتا در موضع تخاصم با ایران حرکت می‌کرد و قطعنامه‌ها، مصاحبه‌ها، گفت‌وگوها و البته تحریم‌ها نشانه همین تخاصم بود، اما در چند دیدار اخیر و در مدتی کوتاه جهت حرکت غرب نسبت به جمهوری اسلامی ایران برگشت و آنها پذیرفتند از موضع تعامل حرکت کنند و برای پیش‌نیاز توافقنامه‌ای که در ژنو نوشته شد که نکات بسیار مثبتی داشت.

* در صحبت‌های رییس‌جمهور در گزارش 100 روزه باید بیشتر به مسائل اجتماعی و سیاست داخلی و فرهنگی اشاره می‌شد چون کشور فقط اقتصاد و روابط خارجی نیست.مشکلاتی که امروز در کشور به لحاظ فرهنگی و اجتماعی وجود دارد مردم را به شدت ناراحت کرده است و مردم توقع دارند به این مسائل از جمله پدیده شوم موادمخدر، طلاق و جدایی در خانواده‌ها و ناهنجاری‌ها و ناامنی‌های فردی و اجتماعی در کشور رسیدگی شود و گرچه عامل همه اینها دولت نیست اما مردم از دولت توقع دارند برنامه‌هایی در این موارد ارائه کنند.

شیوه ارایه گزارش رییس جمهور شبیه احمدی‌نژاد بود

* از نظر من شیوه گزارش شبیه شیوه‌ای که آقای احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور قبلی در ارائه گزارش داشتند بود. در آمارها و کارهای انجام شده در گزارش ارائه شده از سوی رییس‌جمهور دقت نظر وجود نداشت. مثلا در حوزه دارو و درمان و بیماران خاص بیان‌شان به این معنا بود که تقریبا تمام مشکلات حل شده است در حالیکه در میدان عمل اینطور نیست و کسانی که مبتلابه هستند می‌گویند که برخی داروها در بازار نیست و قیمت‌ها پایین نیامده است و چرا رییس‌جمهور گزارش می‌دهند که واقعیت میدانی آن را تایید نمی‌کند، در حالیکه توقع این بود که آقای رییس‌جمهور در گزارش‌شان به واقعیت‌های میدانی توجه کنند و گفته‌هایشان با این واقعیت‌ها منطبق باشد.

* آقای روحانی در گزارش خود زمان زیادی را به نقد عملکرد دولت گذشته اختصاص دادند و شاید این نوع آمار دادن تداعی رفتار دولت آقای احمدی‌نژاد را می‌کرد.

*اطلاعات من در برابر آیت‌الله هاشمی قطره‌ای در برابر دریاست و شنیدیم که ایشان در رابطه با صحبت‌های رییس‌جمهور در گزارش 100 روزه گفتند که آقای روحانی نجابت کرده‌اند.


*{با اشاره به اهمیت در نظر گرفتن مصلحت}: زمانی که مسئول رسانه ملی بودم در یک عملیات پانصد شهید دادیم اما این موضوع را در تلویزیون اعلام نمی‌کردیم چون مصلحت ایجاب نمی‌کرد که روحیه مردم را تضعیف کرده و آنها را داغدار کنیم و امام (ره) نیز از کار ما مطلع بودند و به ما اعتراضی نمی‌کردند و حتی عکس قضیه را به ما تذکر می‌دادند. در زمان جنگ دزفول را بمباران کردند و یک موشک به بچه خردسالی اصابت کرد و سرش از بدنش جدا شد. در همان زمان بود که آقای آهنگران که مرثیه‌خوان جبهه‌ها بودند بر مبنای این حادثه سرودی سوزناک را خواند و این سرود به عنوان آرم خبر در تلویزیون پخش شد و امام پس از این اتفاق من را خواستند و خطاب به من به عنوان رییس صداوسیما گفتند مگر توجه نداری که زمان جنگ است و در شرایط فعلی باید سرودهای حماسی پخش کنید چون زمان حماسه است و از من خواستند به آقای آهنگران بگویم که دیگر این‌چنین نخوانند.

*{ در رابطه با نامه اخیر محمود احمدی‌نژاد به رییس‌جمهور برای برگزاری مناظره دو طرفه}:‌ نیات افراد را خدا می‌داند و خودشان، پس در مورد نامه آقای احمدی‌نژاد و هدف ایشان اظهارنظر و قضاوتی نمی‌کنم.

* به نظر من در مجموع رفتار مجلس در مدت روی کار آمدن دولت یازدهم با دولت مثبت بوده است، مجموعه برخورد مجلس با دولت مناسب بوده است و کار دولت را راه انداخته است، اما به هر حال کاستی‌ها و گله‌هایی هم وجود دارد و گاهی برخوردهایی رخ می‌دهد، اما باید توجه داشت که در برخی موارد موضوع به یک نماینده و یا یک گروه از نمایندگان مربوط می‌شود که دارای تفکر خاصی در کشور هستند و تشکیلاتی دارند پس اینجا مساله کل مجلس مطرح نیست.

*{ در رابطه با گزارش تحقیق و تفحص اخیر مجلس از سازمان تامین اجتماعی}: گزارش را مستقیم نشنیده‌ام و تنها با چند اس‌ام‌اس از رئوس آن مطلع هستم. در دولت دهم حوادث مهمی اتفاق افتاد از جمله اختلاس سه هزار میلیاردی یا پرونده‌های مشابه و بزرگ‌تر که رسانه‌ای نشدند، در مورد مساله تامین اجتماعی هم قرار است قوه قضاییه پیگیری کند.

/27220

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 328015

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =