محمدرضا باهنر می گوید اکنون سنگ‌اندازی‌هایی از سوی طرف‌های مقابل صورت می‌گیرد ولی هنوز گفت‌وگوی ما با 1+5 به بن‌بست نرسیده است.

محمدرضا باهنر دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری صبح امروز (سه‌شنبه) در نشست خبری که در محل جامعه اسلامی مهندسین برگزار شد، اظهار داشت: آقای عسکراولادی از شخصیت کم‌نظیر و بی‌نظیر بود که از آغاز نهضت همراه امام و در جریان انقلاب بود به گونه‌ای که با اولین برخورد نیروهای شاه و ساواک با ایشان صورت گرفت.

دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری خاطرنشان کرد: آقای عسکراولادی از شخصیت‌های تراز اول مسلمان و ولایی بود و در زمان امام (ره) و رهبری یک سرباز بابصیرت و با دیدگاه عمیق محسوب می‌شد؛ مرحوم عسکراولادی علیرغم سن بالا به شدت پویا و فعال بود.

وی با بیان اینکه مرحوم عسکراولادی از هدایت هیچ کس ناامید نمی‌شد، گفت: مرحوم عسکراولادی در همین واپسین روزهای زندگی خود تلاش داشت تا زمینه‌ای فراهم کند تا سران فتنه به دامان انقلاب و مردم برگردند.

اهم اظهارات دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری در ادامه می آید:
*{ در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه اهداف جبهه را چگونه دنبال می‌کنید، آیا از تعامل با سایر نیروهای اصولگرا و اصلاح طلب نیز استفاده خواهید کرد یا خیر و و دیدار هفته آینده اعضا با یکی از جریان‌های اصلاح‌طلب }: من هیچ اطلاعی از این دیدار ندارم. در مورد جبهه اگر بخواهیم یک بررسی از عملکرد آن داشته باشیم می‌توان گفت که این جبهه بیشتر یک نوع ائتلاف برای زمان انتخابات بود. اگرچه شورای مرکزی به صورت مستمر جلسه داشته اما عملکرد جبهه حزبی نبوده است. جبهه پیروان خط امام و رهبری مثل احزاب واحدهای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و یا کارگروه‌های مختلف نداشته است چون اعضای جبهه پیروان عموما حقوقی هستند و عضو حقیقی ندارد. یعنی اعضای آن در تشکل‌های موجود عضو هستند.

* حزب مؤتلفه اسلامی که از اعضای جبهه پیروان خط امام و رهبری محسوب می‌شوند یک تشکل صد در صد سیاسی است اما تشکل‌هایی چون جامعه مهندسین و غیره یک تشکل صنفی سیاسی هستند و دبیران کل آن عضو شورای مرکزی جبهه به شمار می‌روند.

*در خصوص روش‌های مدنظر برای ادامه اهداف جبهه پیروان خط امام و رهبری، دو روش می‌تواند مدنظر باشد یکی اینکه ابتدا همین روش موجود را ادامه دهیم یعنی این جبهه نوعی ائتلاف انقلابی باشد و رویکرد دوم نیز می‌تواند یک کارکرد حزبی فعالیت کند اگر این گونه باشد نیازمند هیئت اجرایی قوی و دفاتر استانی در تمام کشور هستیم اما در حال حاضر جبهه پیروان خط امام و رهبری در کل کشور حتی یک ساختمان ندارد.

* همراهی با جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را از ویژگی‌های قوی و بارز جبهه پیروان خط امام و رهبری است، جبهه پیروان خط امام و رهبری 13 عضو اصلی دارد که از وزارت کشور پروانه فعالیت دریافت کرده‌اند. 

*ما تلاش داریم برای تامین امکانات مالی و حقوقی جبهه را به سمت کارکرد حزبی ببریم البته به این معنی نیست که جبهه پیروان خط امام و رهبری را تبدیل به یک حزب کنیم چون تشکل‌های موجود در جبهه خودشان یک نوعی حزب تلقی می شود بنابراین پیش‌بینی منحل آنها وجود ندارد. برنامه ما برای جبهه پیروان خط امام و رهبری درازمدت است و باید با اعضای جبهه صحبت و برنامه زمانبندی طرح کنیم.

* اصولگرایان برخی کارهای فکری و تئوری خود را برای انتخابات مجلس آینده شروع کردند؛ البته برخی اختلافات وجود دارد کما این که در بین اصلاح‌طلبان هم اختلافاتی وجود دارد. کارهای مطالعاتی و تئوریک در جهت تشکیل یک حزب بومی را انجام داده‌ایم، در حد هماهنگی بین اصولگرایان چنین کاری انجام شده است.

*{در پاسخ به این پرسش که آیا جبهه پیروان خط امام و رهبری حاضر به پیشقدم شدن در جهت برقراری تعامل بیشتر میان جریان‌های سیاسی کشور است؟}:‌ از زمان‌های گذشته نیز صحبت ما این بوده است که ما یک شرط کلی داریم و آن شرط این است که احزاب و جریانات باید بر اساس چارچوب قوانین کشور فعالیت کنند. بعد از این شرط، ما از هر نوع همکاری استقبال می‌کنیم. در کشور همواره باید رقابت وجود داشته باشد، نباید شرایط به‌گونه‌ای باشد که در کشور یکصدایی به وجود بیاید، چراکه رشد و موفقیت‌ها معمولاً در رقابت‌هایی سالم به وجود می‌آید. این رقابت‌ها نیز هیچ‌گاه نباید به صورت یک رقابت حذفی باشد.

*زمانی بحثی مطرح بود مبنی بر اینکه یک جریان سیاسی باید حذف شود، من در آن زمان نیز بارها گفتم که جریان‌های سیاسی قابل حذف نیستند. ممکن است با اعمال فشار، فعالیت‌های آنها زیرزمینی شود ولی این احزاب هیچ‌کدام قابل حذف نیستند.

امیدواری زیادی به موفقیت‌های دولت روحانی داریم

*ما امیدواری زیادی به موفقیت‌های دولت روحانی داریم، ما با شروطی از جمله خردگرایی، اعتدال و حرکات علمی که خود دولت یازدهم آن‌ها را مطرح کرده است، از دولت دفاع می‌کنیم.

*{ با اشاره به نامه استعفای تعدادی از نمایندگان مجلس در واکنش به لایحه بودجه سال 93}: به هر حال نمایندگان باید به نوعی نارضایتی خود را از این لایحه بودجه نشان دهند. عده‌ای برای اینکه فریادشان به گوش مسئولان برسد، می‌گویند که ما استعفا می‌دهیم. شاید این تهدید با این توجیه خوب باشد ولی اینکه تهدید تبدیل به یک اتفاق شود، قطعاً مورد تایید هیچ‌کس قرار نخواهد گرفت.

*{ در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه "آیا منوچهر متکی از جبهه پیروان خط امام و رهبری کنار گذاشته شده است؟}: همانطور که گفتم، اعضای جبهه پیروان شخصیتی حقوقی هستند نه حقیقی. آقای متکی نیز در زمانی که دبیرکلی انجمن فارغ‌التحصیلان شبه قاره هند را برعهده داشت، عضو شورای مرکزی جبهه پیروان بود ولی اکنون آقای حکیم جوادی دبیرکلی این انجمن را برعهده گرفته است و ایشان هستند که به عنوان نماینده انجمن فارغ‌التحصیلان شبه قاره هند و شورای مرکزی جبهه پیروان خط امام و رهبری عضویت دارند.

برخی از انتقادات و رفتارها در قبال وزیر امور خارجه، تندروی است
* در رابطه با تیم دیپلماسی و کارهای آن، یک بحث کلی ‌که وجود دارد این است که اعضای این تیم همگی سربازان و سردارانی هستند که در حوزه دیپلماسی به نبرد فرستاده شده‌اند و تضعیف آنها در شرایط کنونی به مصلحت کشور نیست و باید همواره از آنها حمایت کرد.

* ما همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند، با گوشت و پوست خود قابل اعتماد نبودن طرف‌های مقابل احساس کرده‌ایم و با توجه به این بی‌اعتمادی، گفتیم که وارد یک بازی آزمون و خطا می‌شویم و در این آزمون به دنبال یک بازی برد - برد هستیم. ما لحظه به لحظه و گام به گام مسائل را رصد می‌کنیم. باز هم اعلام می‌کنیم که اعتمادی به تعهدات طرف مقابل نداریم.

* برخی از این انتقادات و رفتارها را می‌توان تندروی دانست که این تندروی‌ها موجب تضعیف تیم مذاکره‌کننده می‌شود اما تذکرات و هشدارهایی که به تیم مذاکره‌کننده وارد می‌شود، صرفاً جنبه تذکری و هشداری دارند که همه باید آن‌ها را مطرح کنیم و تیم مذاکره‌کننده نیز خود باید مواظبت و دقت داشته باشد.

* مورد برخی از این گاف‌ها که در صحبت‌های سران آمریکایی و اروپایی وجود دارد، یک احتمال وجود دارد و آن این است که این صحبت‌ها صرفاً برای مصرف داخلی باشد؛ چراکه ما می‌دانیم که آن‌ها در داخل کشور خود تحت فشار سنگین لابی صهیونیستی قرار دارند. غرب باید در مذاکرات و عملکرد خود نشان دهد که چقدر در مقابل لابی صهیونیستی توانایی مقاومت دارد.

هنوز گفت‌وگوی ما با 1+5 به بن‌بست نرسیده است

*تعهدات تفاهم‌نامه اخیر ایران و 1+5 به صورت «یا همه، یا هیچ» است، چنانچه هر کدام از تعهداتی که از سوی طرفین امضا شده است، توسط هرکدام از آنها شکسته شود، امکان تعلیق مذاکرات وجود دارد.


*من صحبت آقای ظریف را قبول دارم. معتقد هستم که اکنون سنگ‌اندازی‌هایی از سوی طرف‌های مقابل صورت می‌گیرد ولی هنوز گفت‌وگوی ما با 1+5 به بن‌بست نرسیده است.

*سران آمریکا و اتحادیه اروپا باید مواظب رفتار و کردار خود باشند، ممکن است بتوانیم برخی مواقع گفتار آن‌ها را با حسن‌ظن به اینکه به دلیل مشکلات داخلی‌شان این صحبت‌ها را مطرح می‌کنند، توجیه کنیم، ولی آن‌ها باید بدانند که در حوزه عمل دیگر به هیچ وجه عذر و بهانه‌ای پذیرفتنی نیست.

اگر توافقنامه ژنو به هم بخورد، همه‌چیز حتی غنی‌سازی بیش از 60 درصد هم ممکن است

*{در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا طرح بحث غنی‌سازی 60 درصد توسط نمایندگان صحت دارد؟}: اگر ژنو به هم بخورد همه‌چیز ممکن است. اگر توافقات ژنو به هم بخورد، غنی‌سازی 20 درصد سر جای خودش باقی می‌ماند و غنی‌سازی از 60 درصد هم بالاتر می‌رود. اما اگر مذاکرات به درستی طی شود و طرفین مطابق با تعهدات گفتاری خود عمل کنند، چنین چیزی اتفاق نخواهد افتاد؛ چراکه بالاترین مرجع شیعیان جهان نیز را رفتن به سمت سلاح هسته‌ای را حرام اعلام کرده است.

باید به این موضوع که یک مدیر 100 میلیون پاداش می‌گیرد رسیدگی شود

* کاش گزارش تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی بهتر و دقیق‌تر تنظیم می‌شد. دوغ و دوشاب را قاطی کردن، موجب مبهم شدن مساله می‌شود. ما معمولا در تحقیق و تفحص‌ها مطالبی را بیان می‌کنیم که طی آن تخلفات قانونی اتفاق افتاده باشد. حتی یک قانون ممکن است قابل نقد باشد اما کسانی که مبتنی بر قانون، حتی قانون قابل نقد، اعمالی را انجام می‌دهند قابل تعقیب نیستند. مشکل در جایی است که کار و تخلف قانونی انجام شود. متاسفانه در این گزارش برخی از مسائلی که قانونی بود و قابل نقد هم بود، با مسائل غیرقانونی خلط شده است.

* مسئولان کشور، از شخص رییس‌جمهور گرفته تا وزرا و مدیران کل و نمایندگان، یکسری اختیارات قانونی دارند. اینها یکسری ارباب رجوع دارند و در نتیجه باید اختیاراتی داشته باشند تا وقتی ارباب رجوع با معذوریت و در شرایط اضطرار نزد آنها می‌آید بتوانند مشکلاتشان را حل کنند. ما در مجلس هر از چند گاهی دو یا سه میلیون تومان در اختیار نمایندگان پول می‌گذاریم تا اینکه بتوانند به برخی از مشکلات رسیدگی کنند؛ مثلا گاهی از مساجد و محل‌های عمومی از نمایندگان درخواست‌هایی در بحث کمک از آنها می‌شود؛ بنابراین این رقم، رقم ناچیزی است.

* بنابراین این موضوع که یک نماینده 500 هزار تومان بُن گرفته تا در شب عید یا ماه مبارک رمضان به یک خانواده نیازمند کمکی کرده باشد، نباید با دیگر مباحث خلط شود.

* ما کارمندانی داریم که هم‌اکنون زیر یک میلیون تومان حقوق می‌گیرند؛ بنابراین باید به این موضوع که یک مدیر یک دفعه 100 میلیون پاداش می‌گیرد رسیدگی شود. هیات رییسه نیز در همین راستا بخش‌هایی را که خلاف قانون بوده به قوه قضاییه ارجاع داده و آقای مرتضوی و بزرگتر از ایشان و کوچکتر از ایشان در آنجا باید جواب دهند. شاید هم این پاسخ را دهند که بابک زنجانی معامله‌ای نداشته است اما به هر ترتیب رسانه‌ای شدن این حرف‌ها و پاسخ‌ها فایده‌ای ندارد.

*{در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در چهار سال گذشته چهار تحقیق و تفحص وجود داشته که به نوعی به آقای مرتضوی مربوط می‌شود اما چرا حکمی برای ایشان صادر نشده است؟}: بالاخره در کشور بحث تفکیک قوا وجود دارد و هرکس هم حق ندارد هر کاری انجام دهد. اینکه مجلس بنشیند و حکم قضایی صادر کند، خلاف قانون اساسی است و اصلاً قرار نیست که مجلس کار قضایی انجام دهد.

چه کسی از هیات پارلمانی اروپایی دعوت کرده بود؟
*{ درباره دیدار هیات پارلمانی اروپایی با آقای پناهی و خانم ستوده که هیچ‌کس حاضر نیست بگوید چه کسی اینها را دعوت کرده است و تنظیم‌کننده و پیگیرکننده فعالیت‌های این هیات چه نهادی بوده است}: از نظر دیپلماتیک نظارت بر این قضیه به عهده وزارت خارجه است. مجوز ورود اتباع خارجی را وزارت خارجه به آنها می‌دهد، توصیه‌های لازم را نیز به آنها ارائه می‌دهد. البته وزارت خارجه نمی‌تواند بگوید من موافق این موضوع نبودم چون به آنها ویزا داده است. هرکس در این راستا اختیاراتی دارد و اگر اتفاقی افتاده باشد که خلاف مقررات و قوانین کشور باشد، باید برخورد شود و ما از دستگاه دیپلماسی کشور چنین انتظاری را داریم اما اگر برخلاف مقررات عملی انجام نشده ولی بر خلاف عرف عملی انجام شده باشد، باید با فردی که خلاف کرده در سیستم اداری با او برخورد شود و اگر هم موضوع در حد خیانت و این حرف‌ها باشد باید به قوه قضاییه معرفی شود.

*{در پاسخ به پرسشی درباره دیدارهای اخیر بین اصولگرایان}: آقای تقوی اخیرا جلسه‌ای را در محل جامعه روحانیت برگزار کردند که البته من جزو مؤسسان این جلسه نبودم. در هر صورت، این اقدام مثبت است و من هم استقبال می‌کنم اما درباره اینکه چقدر این جلسات به نتیجه برسد، باید منتظر بود. در این جلسه درباره انسجام اصولگرایان،‌ همکاری‌ها و هم‌افزایی‌ها و آسیب‌شناسی‌ها بحث‌هایی مطرح شد.

* ما در جریانات مختلف سیاسی هم آدم‌های افراطی و هم آدم‌های معتدل داریم و این جریانات هم در بین اصولگرایان و هم در بین اصلاح‌طلبان وجود دارد. به هر ترتیب باید دانست که حزب مشارکت و سازمان مجاهدین در اوج افراط بودند که منحل شدند. البته اعضای آنها می‌توانند حزب دیگری تشکیل دهند یا اینکه به دادگاه شکایت کنند، اما هم‌اکنون تحت عنوان این دو حزب نمی‌توانند فعالیت کنند.

* چه در زمان اصلاح‌طلبان و چه در زمان اصولگرایان، من به میانه‌روهای جریانات گفتم کاری نکنید که جریانتان دست تندروها بیفتد، همان‌طور که تندروهای اصلاح‌طلب ضربه زدند، تندروهای اصولگرا هم مشکل ایجاد کردند. اگرچه اینها می‌توانند فعال باشند اما نباید میدان‌دار باشند.

* پایه‌گذار خانه احزاب، دولت اصلاحات بود و این خانه در زمان آقای خاتمی شکل گرفت که البته کار خوبی بود ولی یک مقدار منحرف شد. خانه احزاب برای این تشکیل نشده بود که یکی، یکی دیگر را از آن بیرون کند. ما فکر می‌کنیم خانه احزاب می‌تواند مفید باشد وقتی که همه جریان‌های سیاسی در آن سهم داشته باشند و حداقل در جریان خانه احزاب دیکتاتوری اکثریت مطرح نشود. این محفل می‌تواند محفل خوبی باشد تا اینکه یک مقدار از تشنج‌ها کاسته شود.

*{در پاسخ به پرسشی درباره اینکه واکنش مجلس در قبال وجود برخی افراد حاضر در حوادث 88 در برخی از سمت‌های مدیریتی چیست؟}: در این باره باید بین رویکرد و یا یک فرد ویژه تفاوت قائل شد. اگر دادگاه فردی را از فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی محروم کرده، طبیعی است که اگر چنین فردی در سمتی گمارده شود خلاف قانون است. یک موقع هم هست که بحث رویکردی پیش می‌آید. ‌اگر رویکرد دولت به سمت صدرنشین کردن فتنه‌گران باشد مجلس در این باره مواظب‌ها و مراقبت‌های لازم را انجام خواهد داد اما اینکه یک کسی می‌خواهد معاون خودش را انتخاب کند، اگر رویکرد وزارتخانه این نباشد و چنین فردی محکومیت نداشته باشد، بحث دیگری است. به نظر من هر موقع فضای کشور به دست رادیکال‌ها افتاد به ضرر و زیان بوده است. چه در دوره اصلاحات و چه در دوره اصولگرایان و زمان آقای احمدی‌نژاد این موضوع وجود داشته است.

*{در پاسخ به پرسشی درباره اینکه چقدر ضرورت دارد که نمایندگان در جلسات غیرعلنی موبایل خود را به همراه نداشته باشند، با توجه به اینکه گفته شده آیفون‌ها در حال شنود هستند؟}: در این راستا یک بحث عرفی و یک بحث قانونی وجود دارد. جاسوس‌های دنیا در حال حاضر 90 درصد اطلاعات خود را از منابع عادی خبری می‌گیرند، مثلاً این مساله را که ما در سال چند نفر محکوم به اعدام داریم، می‌توان با یک جستجو پیدا کرد. گاهی از آنجا که ما می‌خواهیم جلسه رسمی نباشد، جلسه غیرعلنی برگزار می‌کنیم و این به معنای محرمانه بودن جلسه نیست؛ البته برخی مسائل هم محرمانه است و باید مواظب بود. روزی هزاران نامه طبقه‌بندی شده در کشور تولید می‌شود و هرکس این نوع مطالب را افشا کند، مجازات قانونی دارد. ما نمی‌توانیم بگوییم که همه نمایندگان با خود تلفن همراه خود را به جلسات نیاورند، اما به هر ترتیب در مسائل محرمانه باید مواظب بود.
/27220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 328045

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =