مطلبی که می خوانید قسمتی از مقاله ای است به قلم شهید مفتح که سال ها قبل از شهادت او در مجله «مکتب تشییع» چاپ شده است. تحلیل شهید مفتح در این مقاله از وحدت دین و علم، گویای اندیشه ای است که وی سال ها با آن زندگی کرده است.

شهید دکتر مفتح در بخش پایانی این مقاله می نویسد:

" .... در اینجا این سؤال پیش می ‏آید که اگر بین دین و علم ناسازگاری‏ نیست،یا به عقیده ما با هم ملازم ‏اند، چرا بیشتر طبقات تحصیلکرده آنچنان‏ که باید نسبت به دین و مقررات مذهب‏ علاقه نشان نمی دهند؟ چرا بی‏ دینی‏ دنیای امروز را تهدید می کند؟ چرا دنیای پیشرفته در صنعت، دچار انحطاط دینی و گاهی تمایلات ضد دینی شده است؟
باید گفت ما وقتی در این مسئله‏ دقت می کنیم عوامل زیادی را مؤثر می ‏بینیم آزادی شهوات از طرفی، نبودن کنترل‏ های معنوی از طرف دیگر و علل بسیاری دیگر که یکی از آن‏ عوامل مهم را به مناسبت موضوع مقاله‏ در اینجا یادآور می شویم.

خرافات و دینداران نادان
دینداران نادان و بی‏ اطلاع با پندار خود خرافاتی را وارد دین‏ کردند و چهره تابناک حقایق دینی را در زیر غبارهای موهومات و خرافات‏ پنهان ساختند و این نقش مهمی در نفرت روشنفکران از دین داشته است.
وقتی هر کس دین را مطابق میل‏ خود تغییر دهد و خدا را آن چنان که‏ می خواهد معرفی کند، بدیهی است که‏ صاحبان افکار بلند و روشن نمی توانند خود را در جرگه چنین دیندارانی‏ داخل کنند و چون بیشتر سؤال توجه‏ به دانشمندان و منکران غرب است که‏ با تمام عظمت علمی چرا تمایلات دینی‏ آنان ضعیف بوده است؛ باید از خرافات‏ روحانیت مسیح نامی برد و آن را عامل‏ بزرگ رمیدگی فلاسفه بعد از قرن‏ 17 و 18 از دین شمرد.

شما وقتی تاریخ را ورق بزنید می ‏بینید: قبل از نهضت علمی اروپا کلیساهای سرگرم به خرافات، چه کار شکنی‏ ها و مخالفت‏ ها با رجال علم و نوابغ نمودند، چه روشنفکرانی محکوم‏ دستگاه دینداران شدند و هلاک گردیدند. چرا گالیه را تحت شکنجه قرار دادند؟ برای آنکه دستگاه روحانیت مسیح او را مجرم شناخت؛ جرم گالیله چه بود؟ او می گفت زمین به دور خورشید می گردد،همین!!!
کاردینال بل ارمین به دستور پاپ‏ کتاب او را جزء کتاب های گمراه ‏کننده‏ شمرد و تحریمش کرد و بالاخره او را تحت شکنجه قرار دادند.
کوپرنیک،مارلوی و صدها نفر دیگر از دانشمندان بزرگ که جهان‏ امروز در برابر آنان تعظیم می کند همه‏ قربانی دینداران کلیسا و کشیش‏ های‏ بیسواد شده ‏اند.
این رفتار وحشیانه و ضد انسانی‏ با دانشمندان شکاف عمیقی بین معبد و دانشگاه و دینداران و تحصیلکرده‏ ها پدید آورد که شعاع آن نقاط مختلف‏ جهان و از جمله ایران را نیز گرفت.

آینده دینداری
ما اگر بتوانیم حقایق عالی اسلام‏ را که ضد خرافات است به دنیای‏ تشنه امروز عرضه بداریم؛ بی‏ شک از نفوذ بی‏ دینی و مادی‏گری کاسته و بر عده مسلمان افزوده ‏ایم.
سازگاری قوانین اسلام با پیشرفت علوم دنیای امروز ما را به آینده‏ ای امیدوار می کند که اسلام دین‏ جهانی گردد و تمام ملل زیر پرچم‏ قرآن قرار گیرند و همه طبقات در یک‏ صف برای یک هدف،جنبشی معنوی‏ و در عین حال جهانی به راه خواهند انداخت، طلیعه این وحدت هم ‏اکنون‏ آشکار شده است.

برای مطالعه متن کامل این مقاله در گروه اندیشه خبرآنلاین لطفا اینجا  را کلیک کنید.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 328258

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =